Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Loviisan Taideyhdistys on erittäin huolissaan arvokkaan rakennuksen tulevaisuudesta. Hambergin kodin julkisivussa näkyy pääasiassa pintarapistumisen merkkejä. – Sisätiloiltaan kiinteistö on yllättävän hyvässä kunnossa, puheenjohtaja Tero Maksimainen sanoo.
Marko Wahlström
LOVIISA, KESKUSTA – Huolimatonta touhua kaupungilta! Rakennus on ollut kohta jo kymmenen vuotta tyhjillään, Loviisan Taideyhdistyksen puheenjohtaja Tero Maksimainen puuskahtaa seisoessaan entisen vanhainkodin pihamaalla Itäisellä Tullikadulla.
Kehittääkseen Loviisaa kulttuurikaupunkina Taideyhdistys lähetti maaliskuun puolivälissä kaupungille hakemuksen osana käynnistämäänsä kunnianhimoista ja tavoitteellista Loviisa kuvataidekaupunkina -hanketta.
Hankkeeseen nivoutuu yhtenä osa Hambergin koti (Hambergska hemmet), jossa asui ja työskenteli maailmankuulu kuvataiteilija Helene Schjerfbeck sotapakolaisena vuonna 1940. Tuolta ajalta on yksi hänen kuuluisimmista töistään ”Tyttö Loviisasta”.
Hankkeen tavoitteena on tehdä Loviisasta kansainvälisesti tunnettu, haluttu ja arvostettu kotipaikka kuvataiteilijoille ja kuvataiteelle.
Rakennus huokuu historiaa. Talossa toimi vanhainkoti yksityisen säätiön varoin aina vuoteen 1981, jolloin se siirtyi tontteineen Loviisan kaupungin omistukseen. Talon suunnitelleen arkkitehti Eva Kuhlefelt-Ekelundin (1892–1984) kuolemasta tulee tänä vuonna kuluneeksi 40 vuotta.
Marko Wahlström
Jäikö hanke jäi kaupungin sisäisen kriisin jalkoihin?
Päästäkseen hankkeessa alkuun yhdistyksen ajatuksena oli tulevaksi kesäksi tarkoitus perustaa Hambergin kotiin pop up -tyylinen taidepaja Helene. Yhdistys oli valmis vuokraamaan kiinteistön 1.6. ja 31.10. väliseksi ajaksi.
Kesän aikana taiteilijakodissa oli ajatuksena pitää kokouksia ja työseminaareja, joissa ideoidaan ja testataan talon tulevaa käyttöä taidepajana.
– Kaupunki kuitenkin laski kiinteistön kaikki olemassaolevat kulut (noin 8 000 euroa) tajuamatta, että ne ovat kiinteistä kuluja koko ajan. Kesän kokeilu ei olisi aiheuttanut juurikaan lisäkuluja, Maksimainen ihmettelee perusteluita, joita yhdistys on saanut lukea muun muassa sosiaalisen median kautta.
Taideyhdistys ei ole saanut virallista vastausta Loviisan kaupungin tekemästä päätöksestä.
– Ehkä hanke jäi kaupungin sisäisen kriisin jalkoihin, kun tilanne on tulehtunut ja ihmiset reagoivat liiankin herkästi, Maksimainen epäilee.
Hän hämmästelee kaupungin elinvoiman kehittämisestä vastaavan viranhaltijan hyvin alatyylistä osallistumista sosiaalisessa mediassa käytyyn keskusteluun.
– Jos kaupungin asenne kuntalaisten aloitteellisuuteen on mollata ennen kuin asianomainen lautakunta on asiaa edes käsitellyt, ei viranhaltija ole tehtäviensä tasalla.
Maksimainen ei enää ihmettele yhtään sitä, että loviisalaiset yrittäjät ovat antaneet kielteistä palautetta kaupungin suuntaan, jos suhtautuminen on samanlaista, eikä asiasta pystytä avoimesti keskustelemaan.
Talon asuinhuoneiden parvekkeissa näkyy merkkejä myös betoni rakenteellisesta rapistumisesta.
Marko Wahlström
Funktionalismille tyypilliset pyöreät muodot näkyvät rakennuksen julkisivussa. Näiltä parvekkeilta ”iäkkäät, sivistyneet, ruotsia puhuvat varattomat loviisalaisnaiset” usein vilkuttivat kaupunkilaisille.
Marko Wahlström
Ajatuksena on toiminta, jollaista ei muualla Suomessa ole
Maksimaista harmittaa, että lähinnä sosiaalisessa mediassa käyty julkinen keskustelu on saanut jopa koomisia piirteitä.
– Isosta hankkeesta irrotettuna asia näyttäytyy enemmänkin taiteilijoiden kesäjipolta, vaikka ajatuksena meillä on vakava pitkän tähtäimen tarkoitus.
Kesällä taidepajaa olisi ollut tarkoitus testata ja kehittää yhdessä taidepajaan kutsuttavien kuvataideopiskelijoiden kanssa. Kesän kokemusten perusteella oli tarkoitus tehdä päätös jatkosta.
– Sitten, kun rahoitukset aikanaan ovat kunnossa suuri visiomme on, että taidepaja toimisi uudentyyppisenä residenssinä, jossa on taiteilijoiden työtilat, Maksimainen sanoo.
Samalla taidepaja toimisi nuorten taideyrittäjien tai yrittäjiksi aikovien yrityshautomona ja start up -paikkana, jolloin taiteilijat saisivat yhteisön, asunnon, työskentelytilat, kehittämis- ja rahoitustuen sekä kummiverkoston elinkeinonsa tueksi.
– Vastaavaa ei ole missään Suomessa, Maksimainen kertaa perusideaa.
Hambergin koti on seissyt paikoillaan vuodesta 1937. Taustalla rakennuksia, joissa toimii Loviisan terveysaseman vuodeosastoja.
Marko Wahlström
Rakennus on kaksikerroksinen, jonka kellari on osin maanpinnan päällä. Toiseen siipeen on keskitetty muun muassa keittiö, seurusteluhuone, henkilökunnan tiloja ja muita aputiloja.
Marko Wahlström
Kokeilukesän osalta juna ehkä meni jo
Loviisa kuvataidekaupunkina -hanke sai alkunsa yksittäisistä keskusteluista, joista rakennusalan konsulttina työskennellyt loviisalainen Ilkka Ronkainen kokosi maaliskuussa järjestetyn yleiskokouksen jälkeen palapelin palat yhteen.
– Orgaanisesti syntynyt ajatus jäsentyi näin hankeluonnokseksi ja kokonaishankkeeksi.
Maksimainen korostaa, että hanke on ennen kaikkea elinkeinopoliittinen, vaikka Loviisan kaupungin käsittelyssä asia siirrettiin elinkeino- ja infrastruktuurilautakunnasta kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle.
– Isossa kuvassa Hambergin koti on vain pieni siivu, joskin asian edetessä talolla on merkittävä rooli. Tässä vaiheessa on kyse yhden kesän kokeilusta.
Maksimainen uskoo, että tälle kesälle suunnitellun kokeilujakson osalta juna todennäköisesti meni jo.
– Emme ole voineet kutsua kesätaiteilijoita, koska meillä ei ole ollut konkreettista tietoa siitä, saammeko vuokrata tilan.
Maksimainen toivookin, että Loviisan Taideyhdistyksen kokonaishanke asettuu oikeaan asiayhteyteensä.
– Toivomme yhteistyötä kaupungin kanssa, mikä yleensä on hedelmällisempää kuin vastakkainasettelu.
– Olemme erittäin huolestuneita Hambergin kodin tilanteesta, Loviisan Taideyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Tero Maksimainen sanoo.
Marko Wahlström
Loviisa kiinnostaa kuvataiteilijoita laajasti
Loviisan Taideyhdistyksen tiedossa on, että kaupungissa on suuri joukko kuvataiteilijoita, jotka muodostavat vilkkaan taideyhteisön.
– Loviisa on kiinnostava kaupunki kuvataiteilijoiden ja taideharrastajien mielessä. Tuntuu siltä, että kaupunki ei asiaa tiedosta, jolloin Loviisan saama mainehaitta kasvaa isoksi. Maksimainen sanoo.
Loviisan Taideyhdistys tunnetaan valtakunnallisesti yhdistyksenä, jonka näyttelytiloihin (Galleria Theodor) on noin vuoden jono.
– Näyttelyissä on vuosittain noin 60 taiteilijaa, joista kaksikolmasosaa on muualta kuin Loviisasta. Viime kaudella kauimmaiset olivat Iisalmesta ja Haapajärveltä, Maksimainen kertoo.
Hambergin kodissa ja sen pihalla järjestettiin taidenäyttely kesällä 2020.
Marko Wahlström
Hanke hyödyttää elinvoiman kehittämistä
Keskustelu funktionaalista arkkitehtuuria edustavan Hambergin kodin pihamaalla kiertyy kulttuuriin paikkakunnan elinvoiman kannalta merkittävänä tekijänä.
– Meidän koko hankkeen idea on, että se hyödyttää elinvoiman kehittämistä tietoisesti, eikä vain niin, että otetaan se, mikä vastaan sattuu tulemaan, Maksimainen sanoo.
Hänen mielestä kyse on kaupungin kannalta merkittävästä markkinointipanostuksesta, jos 30–50 ulkopaikkakuntalaista taiteilijaa tulee ja tutustuu Loviisaan sekä saa kaupungista positiivisen mielikuvan.
– Kaupunki tukee Loviisan Taideyhdistystä vuosittain 2 200 eurolla, Maksimainen toteaa.
Hambergin kodin julkisivun rappaukset ovat jo osin rapistuneet.
Marko Wahlström
Taideyhdistys tarjosi viime vuonna noin 10 000 taidekokemusta
Taideyhdistyksen galleriatiloissa vieraili viime vuonna lähes 6 000 näyttelyvierasta.
– Lisäksi näyttelyitämme pääsee katsomaan verkon kautta. Laskimme, että viime vuonna tarjosimme noin 10 000 taidekokemusta, Maksimainen kertoo.
Taideyhdistyksen ylläpitämä taidegalleria Kuningattarenkatu 18:ssa on avoinna päivittäin maanantaista sunnuntaihin.
– Työllistämme valtion myöntämällä palkkatuella vuosittain 5–6 henkilöä eripituisissa työsuhteissa, mikä osaltaan lisää kaupungin elinvoimaa, Maksimainen sanoo.
Hän muistuttaa, että elinvoiman näkökulmasta Loviisasta löytyy useita kulttuurimatkailukohteita, kuten Chaim "Poju" Zabludoviczin taidekokoelma Sarvisalossa, joita voisi hyödyntää tietoisemmin.
– Nyt Loviisassa on luotettu kaupungin luontaiseen vetovoimaan. Käytännössä kaikki positiiviset asiat Loviisassa ovat kolmannen sektorin aikaansaamia, kuten Loviisan Wanhat Talot -tapahtuma. Samoin koko vanhan kaupunkimiljöön säilyttäminen on Loviisan Kulttuuri- ja ympäristöliikkeen ansiota.
Vanhainkoti siirtyi Loviisan kaupungille 1981. Vanhainkotitoiminta loppui 2018 ja siitä lähtien talo on ollut tyhjillään. Kiinteistö on asemakaavassa suojeltu. Talon vieressä sijaitsee Senioripuisto.
Marko Wahlström
"Loviisaan saapuvien odotusarvo on yleensä pienempi"
Maksimaisen mielestä Loviisan kaupunkiorganisaatio ei ole oivaltanut sosiaalisen pääoman merkitystä kaupungin kehittämisessä.
– Sitä samaa kansalaispääomaa ovat sekä yritykset että yhdistykset. Ne ovat samanlaisia elinvoimatekijöitä kaupungeille, sosionomin peruskoulutuksen saanut ja pohjoissavolaisen kaupungin virkamiehenä 20 vuotta työskennellyt mies sanoo.
Kolmannen sektorin tietoisesta kehittämisestä hyvä esimerkki on Sotkamon Vuokatti-brändi, joka on syntynyt kahden tekijän, Vuokatin Hiihtoseuran ja Sotkamon Jymyn, ansiosta.
– Suomesta löytyy varmasti monta muutakin hyvää esimerkkiä siitä, kun on löydetty oikeat tekijät. Yksi niistä on kuvataiteen saralta Mänttä, joka on mainettaan isompi.
Maksimainen katsoo maailmaa myös konsultin silmälasein, sillä virkamiesuransa jälkeen hän konsultoi strategiauudistuksia työstäviä kuntia, kuntayhtymiä, yrityksiä ja liikelaitoksia.
– Loviisankin pitäisi pyrkiä siihen, että ihmisten odotusarvo olisi isompi, kun se nyt on toisinpäin. Loviisan osalta odotusarvo on yleensä pienempi, mutta ihmiset yllättyvät. Tilanne pitäisi kääntää tasapainoon niin, että odotuksia on ja ne täytetään.
FAKTA
Hambergin koti
» Rakennusvuosi: 1937 (suojeltu asemakaavalla vuonna 1965).
» Rakennustyyli: funktionalismi.
» Arkkitehti: Eva Kuhlefelt-Ekelund (1892–1984). Perusti yhdessä miehensä, arkkitehti Hilding Ekelundin kanssa arkkitehtitoimiston vuonna 1927. Hilding Ekelund on suunnitellut muun muassa Strömborgska högstadieskolan eli Ströhön Porvooseen. Eva Kuhlefelt-Ekelund suunnitteli myös Loviisan sankarihautausmaan (1920), Kullan kartanon puutarhan leikkimökin, Loviisan vapauttamisen muistomerkin (1928) sekä Lapinjärven Mariebergin kartanon päärakennuksen uudistuksen ja laajennuksen.
» Kerrosala: 817 neliömetriä.
» Tilavuus: 3 413 kuutiometriä.
» Tontti: 1 672 neliömetriä.
» Julkisivumateriaalit: Sileärapattu julkisivu ja maalattu peltikate.
Itäinen Tullikatu 18:ssa sijaitseva Hambergin koti on seissyt tyhjillään lähes kymmenen vuoden ajan. Talo rakennettiin Hambergin suvun lahjoitusvaroin vuonna 1937.
Marko Wahlström
Vanhainkoti syntyi Hambergin suvun lahjoitusvaroin
LOVIISA Hambergin koti – Hambergska hemmet syntyi paikallisesti merkittävän Hambergin suvun lahjoitusvaroin. Vuonna 1929 opettajatar Emilia Hamberg testamenttasi varoja pohjavaroiksi vanhainkodin perustamista varten. Myöhemmin kolme hänen tytärtään, Alexandra, Emilia ja Kristine Margunoff (o.s. Hamberg) testamenttasi lisävaroja.
Testamentin mukaan perustettu säätiö määräsi, että ”iäkkäät, sivistyneet, ruotsia puhuvat varattomat loviisalaisnaiset” pääsivät asumaan vanhainkotiin, joka rakennettiin lahjoitusvaroilla. Kaupunki arvioi, että säätiön varat riittävät sekä rakennuksen rakentamiseen että sen ylläpitoon.
– Talon esikuvana lienee ollut kansainvälisten esimerkkien lisäksi muun muassa Alvar Aallon suunnittelema ja vuonna 1933 valmistunut Paimion parantola, arkkitehti SAFA Perttu Huhtiniemi toteaa tekemässään Hambergin kodin rakennushistoriallisessa selvityksessä vuodelta 2020.
Rakennus on kaksikerroksinen, jonka kellari on osin maanpinnan päällä. Toiseen siipeen on keskitetty muun muassa keittiö, seurusteluhuone, henkilökunnan tiloja ja muita aputiloja. Toiseen siipeen on sijoitettu asiakashuoneet, joita oli alunperin 15.
Vanhainkoti siirtyi Loviisan kaupungille 1981. Vanhainkotitoiminta loppui 2018 ja siitä lähtien talo on ollut tyhjillään. Kiinteistö on asemakaavassa suojeltu.
Marko Wahlström
Rakennus siirtyi Loviisan kaupungille vuonna 1982
Rakennus toimi säätiön varoin vanhainkotina aina vuoteen 1981. Kiinteistö rakennuksineen siirtyi 1.1.1982 säätiöltä kaupungin omistukseen lahjakirjalla. Lahjakirjassa ja siihen liittyvässä sopimuksessa Loviisan kaupunki sitoutui käyttämään kiinteistöä myös jatkossa kaupungin vanhustenhuoltoa varten.
Näin tapahtui yli 30 vuoden ajan vuoden 2017 loppuun asti, jolloin Hambergin kodin toiminta siirtyi Harmaakallion Hyvän elämän taloon.
– Täten lahjan tarkoitemääräykset ovat tulleet noudatetuksi siitä huolimatta, että lahjaksi saatua kiinteistöä ei vastaisuudessa enää käytetä vanhustenhuollon tarpeisiin, todetaan kiinteistön luovutusta Loviisan Asunnot Oy:lle käsitelleessä kaupunginhallituksen kokouksen päätöksessä 22.4.2022.
Hambergin kodin tiloissa toimi Vierasateljee vuoden 2021 aikana.
MARKO WAHLSTRÖM
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot