Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Kaikki uutiset



Julkaistu 17.11.2017 17.18



Julkaistu 17.11.2017 12.30



Julkaistu 17.11.2017 9.55



Julkaistu 16.11.2017 14.27



Julkaistu 16.11.2017 13.00



Julkaistu 15.11.2017 16.02



Julkaistu 15.11.2017 15.44



Julkaistu 15.11.2017 15.25



Julkaistu 15.11.2017 15.08



Julkaistu 13.11.2017 10.05



Julkaistu 09.11.2017 12.42



Julkaistu 03.11.2017 15.56



Julkaistu 02.11.2017 21.10



Julkaistu 02.11.2017 10.33



Julkaistu 01.11.2017 17.15



Julkaistu 01.11.2017 16.03



Julkaistu 27.10.2017 19.30



Julkaistu 19.10.2017 16.19



Julkaistu 18.10.2017 17.30



Julkaistu 18.10.2017 16.48

Powered by CuteNews

Haku uutisista

Porvoolaismotoristit mukana matkalla Mongolian kautta Balille

Yhdeksän suomalaismotoristia starttasi tiistaina Venäjän rajalta kohti seikkailua, joka päättyy Indonesiaan marraskuun lopussa.

Toimittanut 13.09.2017 8.00 | Marko Wahlström

Sinikka Jaatinen (vas.), Kimmo Kauranen, Christina Klawér-Kauranen. Peter Ruotsalo, Jani Selenius, Timo Kosonen ja Arto Pekonen sekä pari muuta motoristia starttasivat maanantaina Porvoosta ja Karhulasta kohti Luumäkeä ja itärajaa, josta tiistaina alkoi 75 päivän seikkailu halki Aasian aina Balille asti. Kuva: Marko Wahlström

PORVOO–VIROLAHTI Seitsemän miestä ja kaksi naista. Moottoripyörät alle – ja baanalle. Tällä kertaa matka vain on ”normaalia” pidempi, sillä tiistaina Vaalimaalta startannut 75 päivän päivän rupeama päättyy suunnitelmien mukaan Indonesian Balille 27.11.

Maanantaina matkalaiset kävivät MTV 3:n Huomenta Suomen haastattelussa Helsingissä ja tapasivat Itäväylä-lehden toimittajan Porvoossa.

– Tällaiselle matkalle lähtemiseksi pitää olla sopivan hullu!, matkanjohtajana toimiva helsinkiläinen Peter Ruotsalo, jolla on jo parinkymmenen vuoden kokemus moottoripyörämatkojen järjestämisestä eri puolille maailmaa.

Hän järjestää motoristimatkoja Peter Pan Bike -matkatoimistonsa kautta.

– Perusmatkamme ovat kahden viikon matkoja eri puolille maapalloa, jonne lennämme ja vuokraamme pyörät paikan päällä. Nyt Balille suuntautuva reissu on viides pitkä erikoismatka, ja ensimmäinen omin pyörin, hän kertoo Itäväylä-lehdelle.

Edelliset isot reissut suuntautuivat Intiaan, Alaskasta Etelä-Amerikkaan, Nordkappista Etelä-Afrikkaan ja Tsingis Khaniin.

Yli 20 000 kilometriä

Matkareitti sisältää suunnitelman mukaan 22 137 kilometriä eli 200–600 kilometriä/päivä. Matkaan sisältyy myös vapaapäiviä. Suomen ja Venäjän rajalta matka jatkuu Viipurín kautta Kazakstaniin, josta Mongoliaan, Kiinaan, Vietnamiin, Laosiin, Kambodzaan ja Thaimaahan.

– Käväisemme ehkä myös Burmassa, mutta ei pyörillä. Pyörät laitamme lndonesiaan menevään laivaan ja me lennämme perässä, porvoolainen sähköalan yrittäjä Kimmo Kauranen kertoo.

Kaurasen puoliso Christina Klawér-Kauranen on matkassa mukana osittain miehensä kyydissä.

– Lennän UIan Batoriin Mongoliaan ja matkaan Kiinan-osuuden kokonaan. Hanoista palaan takaisin Suomeen ja matkustan muita vastaan Balille, jonne jäämme mieheni kanssa kahdeksi viikoksi reissun päätteeksi.

Indonesiassa reissu päättyy Denpasariin Balille.

– Indonesian sisällä teemme yhteensä kolme laivamatkaa (Indonesia–Sumatra, Sumatra–Jaava ja Jaava–Bali), porvoolainen yrittäjä Jani Selenius kertoo.

Motoristit lentävät takaisin Suomeen 29. marraskuuta. Pyörät palaavat kotimaahan merikonteissa.

Järjestelyitä vuoden päivät

Matkanjärjestäjältä reissun valmistelu on vaatinut paljon puhelin- ja nettityötä paikallisten viranomaisten kanssa vuoden päivät.

– Kiinan, Vietnamin, Laoksen ja Thaimaan saatiin luvat tämän vuoden aikana. Viimeisenä haettiin Indonesia tienkäyttölupaa omalla kulkuneuvolla (Road Travel Permit), Ruotsalo kertoo.

Matkan erikoisimmat lupakuviot sijoittuvat Kiinaan, jossa matkalaiset joutuvat Kiinan-osuuden ajaksi rekisteröimään pyörät paikalliseen rekisteriin.

– Kiinan, Vietnamin ja Thaimaan viranomaiset vaativat, että meillä pitää olla paikallisopas mukana matkassa kyseisillä osuuksilla, Ruotsalo toteaa.

Mongolian majoitus epävarmaa

Reissun majoitukset matkalaisilla on pääasiassa tiedossa etukäteen.

– Mongoliasta meillä ei ole täyttä varmuutta yöpaikasta. Siellä ajamme arolla, jossa ei ole kunnon tietä, vaan seuraamme paikallisten kulku-uria, Kauranen kertoo.

– Yllätykset kuuluvat seikkailuun. Ne kuuluvat pelin henkeen, Ruotsalo jatkaa.

Puolimatkassa sijaitsevalla Ulan Batorissa matkalaisilla on edessään myös öljynvaihto-operaatio.

– Jarrupalat on hyvä myös vaihtaa matkan aikana. Kaikki lähtevät matkaan uusin renkain, ja varasisärenkaita on mukana matkassa, Ruotsalo kertoo.

Henkinen kantti myös koetuksella

Moottoripyörän päällä istuminen 75 päivää kysyy myös fyysistä kuntoa.

– Itse olen kesän ajan käynyt kuntosalilla kolme kertaa viikossa, Ruotsalo kertoo.

Hänen mukaan pitkä reissu syö enemmän psyykkistä kuin fyysistä kestävyyttä.

– Jokainen käy reissun aikana koko tunnekarttansa kirjon läpi, Ruotsalo sanoo.

Koko matkan alusta loppuun omalla pyörällä ajava ainoa nainen on oululainen Sinikka Jaatinen.

– Olen käynyt kuntosalilla ja urheillut sekä ottanut kaikki mahdolliset rokotukset ja vakuutukset. Lisäksi olen huollattanut pyörän, hän kertoo.

"Kerran elämässä -matka"

Kaikille kolmelle porvoolaiselle nyt alkanut erikoispitkä moottoripyöräreissu on ainutlaatuinen.

– Onhan tämä sellainen kerran elämässä -matka. Päätavoitteena on päästä hengissä kotiin, Kimmo Kauranen tunnustaa.

Kauraset ovat aiemmin olleet Peter Ruotsalon matkassa Route 66:lla USA:ssa 3–4 vuotta sitten.

– Sen jälkeen olemme käyneet Meksikossa, Uudessa-Seelannissa, Japanissa Venäjällä ja Espanjassa, he kertovat.

Selenius puolestaan oli mukana kuukauden matkalla Etelä-Amerikassa.

– Omalla pyörällä olen käynyt Nordkapissa ja Marokossa, 16-vuotiaasta asti moottoripyöräilyä harrastanut kuljetusalan yrittäjä kertoo.

Porvoossa 2,5 vuotta asunut turkulainen Arto Pekonen kertoo olleensa mukana Ruotsalon matkoilla Uudessa-Seelanissa.

– Muuten olen ajanut Nuorgamista Portugaliin ja Euroopassa, hän kertoo.

Savonlinnalainen Timo Kosonen on tyypillinen moottoripyöräilijä, joka on aloittanut nuoruutensa harrastuksen uudelleen.

– Uudessa-Seelannissa, Etelä-Afrikassa ja kahdesti Venäjällä olen käynyt Ruotsalon mukana. Itsekseni olen kiertänyt Mustameren ja Eurooppaa niin, että muutamana viime vuonna on tullut noin 20 000 kilometriä kesässä, hän kertoo.

Itäväylä-lehti seuraa porvoolaisten matkan etenemistä.

Juttua päivitettiin 13.9. kello 13.15 seuraavasti: jutun alkuun täsmennettiin, että matkassa on yhteensä seitsemän miestä ja kaksi naista. Naismotoristeista toinen, oululainen Sinikka Jaatinen, ajaa ainoana naisena koko matkan omalla moottoripyörällä.


Porvoolaiset yrittäjät Kimmo Kauranen (kesk.) ja Jani Selenius starttasivat tiistaina 75 päivän moottoripyöräseikkailulle kohti Indonesian Balia. Kaurasen puoliso Christina Klawér-Kauranen on matkassa mukana miehensä kyydissä Mongoliassa ja Kiinassa. – Lennän välillä Suomeen ja palaan vastaan Balille, hän kertoo. Kuva: Marko Wahlström

Suomalaismotoristien matkanjohtajana toimii helsinkiläinen Peter Ruotsalo, jolla on jo noin 20 vuoden kokemus moottoripyörämatkojen järjestämisestä eri puolille maailmaa. Kuva: Marko Wahlström
Powered by CuteNews

Asiaa toimitukselle?

Haluatko antaa juttuvinkin tai lähettää tapahtumastasi menovinkin? Vai toimittaa ilmaisen synttäri-ilmoituksen?

Lue ohjeet »

Ilmoitusratkaisut

Meillä on tarjota yrityksellesi alueen parhaat ja kattavimmat mainontaratkaisut.

Lue lisää »

Ota yhteyttä

Ammattitaitoinen henkilökuntamme on aina valmiina palvelemaan sinua.

Katso yhteystiedot »

Teemme lehteä paikallisuuden ja yrittäjien ehdoilla.

Ammattimaisesti tuotettu sisältö - niin journalistisesti kuin ilmoittajien näkökulmasta.

© 2017 Itäväylä VIestintä Oy | Rekisteriseloste