Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
ITÄ-UUSIMAA Suzukilla on vankat perinteet nelivetoisten autojen valmistajana. Miten kevythybridillä pärjää maastossa, siitä otetaan nyt selvää.
Askolan ATV-puisto tarjosi hyvät puitteet nelivedon testaamiseen syksyn sateilla. Varmistajaksi saatiin vanha kunnon Suzuki SJ 410 vinssillä varustettuna. Matalahkosta maavarasta johtuen Vitaralla ei edes yritetty hankaliin paikkoihin, mutta mudasta ja liejusta se selvisi kohtuullisesti maantierenkaista huolimatta.
Jossain normaalia haastavimmissa kinkamissa 1.4 litraisen bensaturbon ohut alavääntö ja pitkähkö ykkösvaihde aiheuttivat puutumista, mutta normiajossa tästä ei ollut haittaa.
Edullinen Suzuki Vitara kevythybrid on järkivalinta.
Valmistaja
Enemmän tiellä kuin maastoon
Vitaran varsinainen käyttötarkoitus tuli hyvin pian selväksi; se on selvästi sivuteidenkin kulkijaksi suunniteltu kaupunkimaasturi. Ajettavuus on mallikasta niin kaupungissa kuin soratielläkin. Maavaraa ei ole kuin pari-kolme senttiä keskivertohenkilöautoa enemmän, mutta Allgrip Select -nelivedosta löytyy neljä eri ajomoodia ja jopa akseleille 50:50 –suhteessa voimaa jakava lukko.
Näillä eväillä talvella pääsee lumikinoksen läpi ja auton voi parkkeerata tavallista vaativampaan paikkaan vaikkapa marjametsäreissulla.
Testiauto oli varustettu perinteisellä kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla ja pienestä koostaan huolimatta pirteällä bensaturbolla. Ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa kesti 6.9 sekuntia ja keskikulutus oli 6.9 litraa satasella, tosin se sisälsi myös testiajon maastossa.
Suzuki Vitaran kevythybridillä ei voi ajaa pelkästään sähköllä, vaan lisäenergia auttaa kiihdytyksissä ja liikkellelähdössä.
Petri Matikainen
Helposti ajettava yleisauto
Ajon helppous ja tuntuma sopivat hyvin auton luonteeseen, joten se tuntui yllättävänkin kivalta yleisautolta.
Normaalissa ajossa Vitara on etuvetoinen, mutta heikompiin ajo-olosuhteisiin tarkoitettu kytkettävä neliveto tuo turvaa kuljettajalle. Kevythybridillä ei siis voi ajaa pelkällä sähköllä lainkaan, mutta tässä tapauksessa sähkö tuottaa parhaimmillaan 50 newtonia lisävääntöä ja pudottaa oikein käytettynä muutaman desin bensan kulutusta.
Suzuki Vitara ei ole kovin harvinainen näky kaupungissa eikä maaseudullakaan. Koeajon jälkeen ymmärrän yleisyyden oikein hyvin, sillä siinä on autoa moneen menoon.
Hiukan runsaampi maavara ja luotettava neliveto riittävät useimmille käyttäjille, mutta maasturiksi tätä mallia ei vielä voi oikein kutsua. Toisaalta oikuttomat ajo-ominaisuudet ja japanilainen logiikka kaikissa toiminnoissa tekevät siitä perusturvallisen auton.
Joka nurkasta raapivan Vitaran käyttäjää ei siten säätiedotus talviaikaan jännitä välttämättä yhtä paljon kuin kaksivetoisen kuljettajaa, sillä jyrkkä mäki on sille yleensä vain haaste.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
• Helppo ja oikuton ajettava
• Toimiva neliveto tuo turvaa liukkaille
Miinukset
• Maavara ei riitä kunnon kivikkoon
• Vanhanaikainen kojelauta ja sen toiminnot
Nevliveto tarjoaa neljä eri ajomoodia.
Valmistaja
FAKTALAATIKKO
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 4WD GL+ 6MT Hybrid
• Koeajoauton hinta perusvarustein: 26?990 euroa
• Päästöt: 141 grammaa/kilometri
• WLTP-kulutus: 6,2 litraa/100 kilometriä
• Teho: 129 hevosvoimaa
• Vääntö: 235 newtonmetriä
• Maavara: 185 millimetriä
• Omamassa: 1?275 kiloa
• Vetokyky 1?200 kiloa
• Auton pituus: 4?175 millimetriä
• Akseliväli: 2?500 millimetriä
• Tavaratila: 375–1?120 litraa
• Takuu: 3 vuotta/100?000 kilometriä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot