Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Karavaanarit ovat leiriytyneet ja yöpyneet tänä kesänä muun muassa Porvoon Emäsalon sillan kupeessa olevalla Kuggenin laiturialueella. Kuvan matkailuautot yöpyivät paikalla heinäkuun lopulla.
Seppo Sirkka
PORVOO Matkailuautoilijat ovat leiriytyneet tänä kesänä Porvoossa muun muassa venelaitureilla ja veneenlaskupaikoilla. Puskaparkkeilu on yleistä, mutta toistaiseksi asialla on pieni karavaanivähemmistö.
–?Asia on ikävä, sillä vapaus liikkua ja omat kohteet ovat olleet harrastuksen kannalta oleellisia jo vuosikymmenet, hallituksen puheenjohtaja Olli Rusi sanoo.
Suomalaisten karavaanareiden kattojärjestö SF Caravan ry on käynyt ilmiöstä aktiivista keskustelua viimeiset viisi vuotta.
–?Valtaosa myös vapaaparkkilaisista, jotka etsivät omia pysäköinti- ja yöpymispaikkoja ovat vastuullisia ja fiksuja ihmisiä. Pieni vähemmistö ei osaa huomioida muiden näkökulmaa ja oikeuksia riittävästi, hän korostaa.
Rusin mukaan ilmiö johtuu sellaisista ihmisistä, jotka pyrkivät pitämään yllä omaa käsitystään siitä, mikä on sallittua ja mikä on kiellettyä.
–?Joidenkin mielestä kaikkialla yöpyminen on sallittua. He myös tavallaan haastavat virallisia liikennemerkkejä, että onko niihin oikeus ja ovat ne oikeilla paikoillaan. Suuri, fiksu enemmistö tulee näin leimatuksi pienten poikkeusten takia.
Porvoon Emäsalon sillan kupeessa olevalla Kuggenin veneenlaskupaikalla on leiriydytty jopa suoraan veneenlaskupaikan eteen, jolloin veneellä ei pääse laituriin, kun matkailuauto on aivan vesirajassa.
Seppo Sirkka
Kattojärjestössä 67?000 jäsentä, matkailuajoneuvoja 140?000
SF Caravan ry:ssä on tällä hetkellä noin 67?000 jäsentä.
–?Muiden oikeuksien vähättelyä saattaa olla vielä enemmän sellaisissa harrastajissa, joita järjestömme ei tavoita.
Ajoneuvorekisterissä on tänä päivänä noin 140 000 matkailuajoneuvoa.
–?Kotimaan matkailu on kasvattanut harrastuksen suosiota paljon. Siitä olen kovasti iloinen, että jätetään rahaa ja luodaan työpaikkoja kotimaahan, Rusi sanoo.
Hallituksen puheenjohtaja uskoo, että osa harrastajista on kokemattomia, jotka eivät ole tutustuneet pelisääntöihin.
–?On olemassa myös vertaispalveluita, joissa ihmiset jakavat vinkkejä esimerkiksi maksuttomista yöpymispaikoista. Kaikki vinkit eivät välttämättä ole aivan asiallisia, ja niihin meidän on järjestönä aika vaikea puuttua, Rusi muistuttaa.
Useassa kunnassa villiä leiriytymistä on hillitty leiriytymisen kieltävällä opastuksella.
Seppo Sirkka
Leiriytymisen ja yöpymisen välistä rajaa ei ole määritelty
Rakennetut leirintäalueet ovat yksi keino hillitä puskaparkkeilua. Siihen myös SF Caravan ry. on panostanut vuodesta 1964 alkaen.
–?Tieliikennelainsäädännön mukaan ajoneuvon kuljettajalla on väsyessään oikeus levähtää lyhytaikaisesti esimerkiksi levähdyspaikoilla. Pysäköintipaikoilla ajoneuvossa yöpyminen ei sinänsä ole kiellettyä, Rusi jatkaa.
Hänen mukaan ongelman aiheuttaa se, että leiriytymisen ja yöpymisen välistä rajaa ei ole oikeastaan kunnolla missään määritelty.
–?Tämä jättää tulkinnan varaa niin, että joidenkin mielestä he eivät leiriydy, jos he ovat siellä yötä ja vaikka usemman päivänkin. Asiaa auttaisi todella paljon, jos niihin saataisiin yhdessä rakennettua selkeä määrittely, jolloin epäselvät veteen piirretyt viivat jäisivät vähempään rooliin.
Koronapademia synnytti maahamme matkailuajoneuvobuumin, josta johtuen lyhytaikaisista yöpymispaikoista on pulaa varsinkin Etelä-Suomessa.
Arkisto/Marko Wahlström
Autokunta käyttää rahaa 237 euroa/vuorokausi
SF Caravan ry:ltä on syksyllä valmistumassa uusi rahankäyttötutkimus harrastuksesta. Haaga-Helian tekemää tutkimusta on toistettu kuusi kertaa parin vuoden välein.
–?Viimeksi todettiin, että karavaanari käyttää ajoneuvoa kohden rahaa paikallisiin palveluihin 237 euroa/vuorokausi, kun se oli 104 euroa vuorokaudessa vuonna 2019, Rusi sanoo.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että matkailuajoneuvot tuovat merkittävästi enemmän rahaa ja työpaikkoja alueelle.
–?Silloin olisi kaikkien kannalta järkevintä, että mahdollisuudesta yöpyä olisi selkeästi sovittu niin, ettei se loukkaa muiden oikeuksia ja odotuksia. Kotimaan matkailun suosion kasvaessa asia olisi hyvä käydä rauhassa ja yhdessä läpi, jotta löydetään tapa toteuttaa vastuullista matkailua, Rusi jatkaa.
Porvoon kaupunki avasi Kokonniemen entisellä leirintäalueella täksi kesäksi omatoimisen matkaparkin.
Arkisto/Pixabay
Matkaparkit yhä yleistyvä tapa matkustaa
Maahamme on perustettu matkaparkkeja, joista osa on maksullisia ja osa maksuttomia.
–?Järjestömme ohjelmassa on ollut vuodesta 1974 asti matkaparkkien lisäämistavoite. Jäsenemme ovat matkustaneet paljon esimerkiksi ulkomailla ja nähneet hyvin hoidettuja alueita. Niiden avulla paikallinen kunta haluaa luoda mielikuvaa ja houkutella ihmisiä käymään, Rusi saoo.
Suomessa matkaparkit ovat usein kunnallisia tai valtakunnallisen Destian ylläpitämiä.
–?Järjestönä me emme niitä rakenna, mutta haluamme edistää niiden yleistymistä. Matkaparkit ovat koko ajan lisääntyvä osuus harrastuksesta, kun matkustetaan pidempiä aikoja sekä halutaan saada luvallinen ja turvallinen yöpymispaikka peruspalveluineen.
Porvoon kaupunki avasi täksi kesäksi elokuun loppuun asti avoinna olevan Kokonniemen matkaparkin entisellä leirintäalueella lyhytaikaiseen majoittumiseen itsepalveluperiaatteella. Varaukset ja maksut alueella hoituvat Matkaparkki.com -mobiilisovelluksella.
SF Caravan ry:n puheenjohtaja Olli Rusi pitää kiinnostavana ajatuksena tutkia matkailuajoneuvojen ja veneilijöiden palveluiden yhdistämistä osana Porvoon merellistä identiteettiä.
Arkisto/Ilmavaltiaat/Niko Laurila
Karavaanarit ja veneilijöiden palvelut yhteen Porvoossa?
SF Caravan ry:n Itä-Uudenmaan jäsenyhdistys ylläpitää järjestön jäsenille avointa leirintäaluetta Porvoon Skepparsissa.
–?Kaupungin kanssa olemme sopineet vuokra-alueesta. Sitä halutaan kehittää edelleen niin, että saamme lisää kävijöitä myös Porvooseen. Yöpymisten määrät ovat jo nyt huomattavia ja kasvussa, itsekin Skepparsissa yöpynyt Rusi sanoo.
Hän uskoo, että jos Porvoon vetovoima olisi sellainen, että yli 60 prosenttia leirintämatkailun rekisteröidyistä yöpymisistä tehdään matkailuajoneuvoilla, niin kaupunkiin saataisiin toteutettua entistä rakentavampi sekä yhdessä hyväksytty ja suunniteltu malli.
–?Merellisyys tarjoaa kiinnostavan ajatuksen. olisiko mahdollista jakaa samanlaisia palveluita veneilijöiden ja matkailuajoneuvojen käyttäjien välillä. Palvelut ovat hyvin samoja, jolloin voisi olla luonnollista, että investointeja pyrittäisiin keventämään yhdistämällä näitä.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot