Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
– Puheet, että printtiä ei enää lueta, ei pidä Itäväylän kohdalla paikkansa. Lehden sisältö tuntuu uppoavan viikottain 39 000 lukijaan, päätoimittaja Laine iloitsee. Taustalla myyntipäälliköt Tiina Wahlman ja Rami Keskipasma.
Mia Smolander
ITÄ-UUSIMAA Itäväylän painettu lehti tavoittaa viikoittain 39?000 lukijaa. Lehden lukijamäärä on pysynyt muuttumattomana jo kolmatta vuotta. Tiedot käyvät ilmi tiistaina julkaistusta vuoden 2020 Kansallisesta mediatutkimuksesta (KMT).
– Tutkimus osoittaa selvästi, että Itäväylän painetulle lehdelle on edelleen kysyntää. Olemme iloisia tuloksista ja otamme ne nöyrinä vastaan, Itäväylän päätoimittaja Mika Laine sanoo.
Päätoimittajan mukaan lukuja selittää panostaminen uniikkiin paikalliseen sisältöön.
–?Meitä on kehuttu muun muassa siitä, että lehdessä on paljon sellaista mitä ei ole missään muualla.
MediaAuditFinland tuottaa kansalliset lehtien lukijamäärät ja näiden tulosten perusteella tilattavien luvut ovat painetun lehden osalta olleet selvässä laskussa jo useamman vuoden.
Itäväylä on tutkimuksen mukaan onnistunut pitämään lukijoistaan kiinni keskimääräistä paremmin koko maahan verrattuna.
–?Kansallisella tasolla mitattua esimerkiksi Kärkimedia-lehtien lukijamäärät ovat laskeneet keskimäärin 6,5 prosenttia ja kaupunkilehtien 2,5 prosenttia, Laine valaisee.
Itäväylä on pienentänyt lehden painosmäärää jonkin verran.
–?Toisaalta tätä jos peilaa lukijakertoimeen, olemme onnistuneet kasvattamaan sitä ja se on jo yli yhden. Lukua voidaan pitää hyvänä ilmaiseksi jaettavalle lehdelle. Eli painettu lehti tavoittaa entistä paremmin oikeat lukijat.
Digiluvut ja kokonaistavoittavuudet tulossa myöhemmin
Nyt julkistetut tulokset sisältävät ainoastaan painetun lehden lukijamäärät. Digin lukijamäärät ja kokonaistavoittavuudet julkaistaan myöhemmin.
Tutkimuksen toteuttajan, MediaAuditFinlandin mukaan, tämä johtuu Suomen virallisten digitaalisten yleisöjen lukujen tuottavan FIAMin (Finnish Internet Audience Measurement) uudistuksesta.
–?FIAM ei ole vielä julkistanut validoituja lukuja, joita käytettään KMT kalibroinnissa.
Itäväylän myyntipäälliköt Rami Keskipasma (vas.) ja Tiina Wahlman keskustelevat printin vahvuuksista yhdessä päätoimittaja Mika Laineen kanssa.
Mia Smolander
Itäväylä käyttää digikävijöiden analytiikkaan muun muassa Googlen palveluita.
–?Digin osalta kasvuluvut viime ovat vuoteen verrattuna mairittelevat. Verkkosivuston kävijämäärä on vuodessa kasvanut peräti 31 prosenttia, Laine toteaa.
Alkuvuoden eli tammi-syyskuun aikana itavayla.fi -sivustolla kävi keskimäärin 66?500 eri kävijää ja sivunäytöt ovat kasvaneet vuoden aikana 62 prosenttia.
Kasvulukuja päätoimittaja selittää ilmaisuudella ja nopeudella.
– Uutisten lukeminen ei vaadi rekisteröitymistä ja kaikki sisältö on ilmaista näköislehteä myöten. Omat mittauksemme osoittavat, että myös digilehden lukijamäärä on kasvussa. Innolla odotamme KMT:n digilukuja.
Vaikka alan trendi on, että sisältö siirtyy maksumuurin taakse, Itäväylä on toistaiseksi päättänyt pitää sisältönsä kaikille avoimena.
–?Tiedät varmaan miten ärsyttävää on klikatessasi uutislinkkiä ja huomaat, että artikkeli onkin vain tilaajille.
Laineen mukaan reagointinopeus on tietyissä uutisissa valttia, mutta lukijalle pitää tarjota myös ainutlaatuista sisältöä.
– Emme kalastele kävijöitä klikkiotsikoilla. Lukijat ovat tänä päivänä erittäin fiksuja ja tällaisten juttujen osalta palaute olisi välitöntä.
Omaa koronatukea mainostajille
Vaikka koronavirus on kurittanut media-alaa rankalla kädellä, on Itäväylä selvinnyt kurimuksesta Laineen mukaan kohtalaisesti.
–?Onneksi meillä oli erittäin vahva alkuvuosi. Tällä hetkellä näyttää siltä, että mainosmyynnin lasku meidän osalta jää huomattavasti valtakunnallista tasoa pienemmäksi.
Lomautuksiltakaan ei Itäväylässä ole vältytty.
–?Kyllä korona iski keväällä meihinkin melko kovaa. Onneksi lomautukset jäivät melko lyhyiksi.
Itäväylässä reagoitiin keväällä epidemiaan nopeasti ja myyntiosasto lähti tarjoamaan yrityksille ja yrittäjille omaa ”korona-tukea” muun muassa edullisimpien mainoshintojen muodossa.
–?Moni ei tiedä, että tätä lehteä pyöritetään lähes täysin mainosvaroin. Iso kiitos tästä uskollisille asiakkaillemme. Tietysti myös lukijamme ovat kiitokset ansainneet.
FAKTALAATIKKO
Mikä KMT?
• Kansallinen mediatutkimus (KMT) on media-alan yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus.
• Tutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy.
• Päätuloksena tutkimuksesta saadaan median virallinen valuutta eli lukijaestimaatti, joka ilmaisee, kuinka monta lukijaa kunkin lehden keskimääräisellä numerolla on.
• KMT tuottaa myös painetun lehden ja sen lehden digitaalisten versioiden lukemista kuvaavan kokonaistavoittavuusluvun.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot