Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Uusi C5 X on myös Citrën-malliston suurin kooltaan.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Citroën on ollut aina kuuluisa mukavuudestaan. Ennen sen isoimpia malleja kutsuttiin nimellä ”Iso Kissa”. Uusi C5 X on myös malliston suurin kooltaan ja kuuleman mukaan erityisen mukavuuspainotteinen auto.
Jo ensimmäisen kilometrin aikana pehmeä jousitus erottuu edukseen. Hidastetöyssyn yli keinahdetaan nätisti ja kuopat ylittyvät lähes huomaamatta. Kiihdytyksissä keula nousee selvästi ja jarrutuksissa se niiaa nätisti.
Tällä autolla on kiva ajella rauhallisesti ja moottoritiellä meno jämäköityy, kun valitsee Sport-asetuksen ajotilaksi.
Mukavuus on lähtolkohta suunnittelussa
Isokokoisessa hybridiautossa on yhteistehoa 225 hevosvoimaa, mutta sporttisuutta siitä ei kovin paljon löydy. Toki suorituskyky on aivan riittävää, sillä ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa meni aikaan 5,4 sekuntia.
Mukavuus on kuitenkin ollut lähtökohta suunnittelussa ja sitä Citroën todellakin tarjoaa niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Polvitilaa riittää takapenkillä hyvin ja tavaratilakin on laaja ja käytännöllinen ison takaluukun ansiosta.
Auto tarjoaa niin kuljettajalle kuin matkustajillekin mukavat tilat.
Petri Matikainen
Melutalo miellyttävällä tasolla
Melutaso pysyy miellyttävän matalalla tasolla kaikissa olosuhteissa ja varustelu autossa on tietysti viimeisimpien trendien mukainen.
Omintakeinen tyyli tuntuu kuitenkin toimivan ja pitkäkin matka sujuu leppoisissa tunnelmissa. On hienoa että vielä valmistetaan massasta erottuvia autoja, Citroën C5 X on ehdottomasti juuri sellainen uutuus.
Ahkerasti lataamalla pääsisi varmasti vielä matalampiin kulutuslukemiin kuin koeajon 5,1 litraa bensiiniä satasella, mutta hyvänä tuloksena tätäkin jo pitäisin. Tosin sähköllä ei pääse kuin maratonin verran, mutta joidenkin päivämatkoihin sekin määrä riittää. Sähköllä ajaessa mukavuus korostuu todellakin huippuunsa, sillä sen verran hiljaista ja pehmeää kyyti on.
C5 X:n maavara: on 194 millimetriä
Petri Matikainen
Pienen bensaturbon kulutus litran verran korkeampi
Talvikelillä tuli vielä tilaisuus ajella päivän verran kuvissa esiintyvällä perusmallilla. Tunnelma siinä oli yhtä mukava kuin huippumallissakin, mutta lähes sata puuttuvaa hevosvoimaa toki huomasi kiihdytyksissä.
Kolmisylinterisen pienen bensaturbon kulutus oli noin litran verran korkeampi samanlaisessa sekalaisessa ajossa, eli sen verran lataaminen näyttäisi säästävän käytännössä allekirjoittaneen ajotyylillä.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
Mukavuus
Hyvät tilat myös takapenkillä
Miinukset
Ajovalot eivät edusta markkinoiden huippua
Takalasin pyyhin puuttuu
FAKTA
Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack
» Huippumallin hinta: 56?401 euroa, mallisto alkaen 42?622 euroa
» Päästöt: 27 grammaa/kilometri
» WLTP-kulutus: 1,3 litraa/100 kilometriä
» Yhteisteho: 225 hevosvoimaa
» Vääntö: 360 newtonmetriä
» Auton pituus: 4?805 millimetriä
» Tavaratila: 485–1580 litraa
» Maavara: 194 millimetriä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot