Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Reijo Liljamo Sipoosta hämmästeli Itäväylässä Sano se -palstalla 11.4., että eikö ajamisen oppimiseen tarvita lainkaan teoriaopintoja autokoulussa ja onko ikä peruste ajoluvan peruttamiselle.
Koska olin kirjoituksen "Ajamaan oppii vain ajamalla" takana ja huolissani autokouluissa annettavan ajo-opetuksen vähäisyydestä, lienee pari riviä aiheesta paikallaan. Autokouluissa annettava 30 x 25 minuutin (12,5 tuntia) ajo-opetus, josta vain osa tapahtuu muun liikenteen joukossa ja tähän simulaattoriharjoitukset päälle, ei riitä suurimmalle osalle meistä ajoneuvon hallintaan, eteenkään haastavissa liikenneolosuhteissa.
Ajo-opetuslupaopetus ja autokoulun yhdistäminen toisi riittävästi ajo-opetuskertoja ja autokoulussa voitaisiin keskittyä siihen olennaiseen, liikenneturvallisuuden tason parantamiseen, siihen heillä on paras ammattitaito.
Liikennesääntöjen oppimisen vuoksi ei tarvitse autokouluun asti mennä, jokaisesta kodista löytyy tietokone ja niistä ohjelmia teoriakoulutuksen alkeiden oppimiseen, tämän jälkeen autokoulu voi tietysti syventää tietoja.
Niissä maissa joissa on pitkät perinteet ajo-opetuksesta oman perheen kesken, on liikenneturvallisuus aivan omaa luokkaansa. Alankomaat, Iso-Britania, Itävalta, Ruotsi ja Saksa ovat tästä hyviä esimerkkejä, myös Norja on noussut tähän turvallisen maiden ryhmään, mutta heidän järjestelmää en tunne. Ajoharjoittelussa näissä maissa päästään keskimäärin viiteenkymmeneen ajo-opetustuntiin (50 tuntia) ja Ruotsissa määrä on noin sata tuntia, tämä näkyy näiden maiden liikennetilastoissa positiivisena asiana. Kannattaisiko meidänkin pyrkiä näiden maiden joukkoon?
Suomessa perutetaan päivittäin satoja ajolupia määräajaksi, tai kokonaan, poliisi ja oikeuslaitos määräävät ajorikkomuksista ja päihteiden vaikutuksen alaisena ajamisesta eripituisia ajokieltoja ja lääkärit määräävät sairauksien vuoksi eri-ikäisille kansalaisille ajokieltoja, tai vain määräaikaisen ajoluvan, mutta edes korkea ikä ei ole koskaan yksin ajoluvan peruttamisen syy, sen kieltää perustuslakimme ja EU:n lansäädäntö yksiselitteisesti.
Itseohjautuviin autoihin on vielä matkaa, mutta jo nyt autoissa on automaattivaihde, automaatinen valonvaihtaja, hätäjarrutusrärjestelmä ja kaistavahti, sekä pysäköintitutkat. Auto osaa pysäköidä itsensä taskuparkkiin ja hätätapauksessa soittaa itsenäisesti hätäpalveluun. Ihminen on ollut aina liikenteen heikoin lenkki, inhimmilliset virheet aiheuttavat vuosittain tuhansia vakavia onnettomuuksia, näistä tullaan pääsemään eroon, kun tekniikka kehittyy ja kuljettajalle jää ajamisessa yhä vähemmän vaativia tehtäviä.
SAKARI PARTINEN
SIPOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot