Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Itäväylän ajoväylä -palstalla oli 7.3 kaksi mielenkiintoista kirjoitusta: Porukka voisi opetella säännöt paremmin ja uusi ajo-opetuslaki vähentäisi ajotuntien määrää.
Suomalaisten ajokäyttäytymisessä on todellakin toivomisen varaa, monelle ennakoiva-ajotapa on täysin vieras ja minä aina ensin omaksutaan liiakin helposti. Kun tähän yhtälöön lisätään nuorten ajo-opetuksen minimoiminen, siirrytään liikenneturvallisuudessa helposti ojasta allikkoon, tai aina metsän puolelle asti.
Niissä maissa joissa on pitkät perinteet ajo-opetuslupaopetuksesta oman perheen kesken, on ajokultuuri ja liikenneturvallisuus selvästi muita maita edellä.
Ruotsissa, jonka käytännön tunnen, voi 16 vuotta täyttänyt nuori aloittaa ajoharjoittelun, vanhempansa valvonnassa, perheen normaalilla henkilöautolla. Perheet hankkivat usein kahden vuoden kuluttua lapselleen ajo- ja teoriaopetuspaketin autokoulusta, sekä auton ajokokeeseen. Yhdistelmä joka tuottaa moninkertaisen määrän Suomeen verrattuna, hyviä turvallisia kuljettajia liikenteeseen.
Meillä liikeneministeriö valmistelee uutta lakia, jossa 15 vuotta täyttänyt nuori, saisi "pikakoulutuksella" luvan ajaa itsenäisesti ajoneuvolla, joka olisi teknillisesti henkilöautosta muutettu 60 km/h kulkevaksi kaksipaikkaiseksi, alle 1?300 kg painavaksi traktoriautoksi. Esityksellä on tarkoitus päästä eroon, nuorille itselleenkin vaarallisista mopoautoista, joita on liikenteessä lähes 8?000, esitys on oikeansuuntainen, mutta keino sen saavuttamiseksi kyseenalainen. Liikenteessä nopeudet tulisi ensisijaisesti harmonisoida, ei lisätä yhtä hitaasti kulkevaa ajoneuvoluokkaa lisää.
Toinen vaihtoehto olisi 16-vuotiaalle nuorille myönnettävä rajoitettu ajoharjoittelulupa, kun ensin on teoriakoe läpäisty ja ajokokeessa osoitettu kyky ajaa turvallisesti kodin, koulun ja harrastusten väliset matkat. Rajoitettu ajolupa olisi myös hyvä vaihtoehto meille ikäihmisille, jos toinen vaihtoehto olisi ajoluvan kokonaan peruuttaminen.
Liikenne on kokonaisuudessaan haastava paikka, siksi liikenteen oikein lukeminen on aivan ratkaisevan tärkeää, turvallisuuden ja sujuvuuden näkökulmasta katsottuna.
SAKARI PARTINEN
AJO-OPETUSLUPAOPETTAJA VUOSINA 1998, 2001 JA 2005
SIPOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot