Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kirjoittaja muistuttaa, että ajamaan oppii vain ajamalla.
Arkisto/Mika Laine
Itäväylässä 4.11. tuottaja–toimittaja Mia Smolanderin artikkelissa kerrottiin, että ensimmäinen inssi reputetaan yhä useammin. Vuonna 2018 voimaan tullut uusi tieliikennelaki vähensi merkittävästi teoria- ja ajo-opiskelun määrää sekä salli 17-vuotiaille poikkeusluvalla B-kortin ajo-oikeuden, mutta helpotti samalla opetuslupaopetuksen valintaa.
Opetuslupaoppilaat selviävät helpommin ajokokeesta, koska heillä on pääsääntöisesti monin verroin enemmän ajotunteja takana, kuin autokoulun käyneet. Ajamaan kun oppii vain liikenteessä ajamalla, kaikki kolme lastani ajoivat ennen ajokoetta noin sata ajotuntia ja siitä kolmanneksen kaupunkiympäristössä.
Ruotsissa on mahdollista aloittaa ajoharjoittelu 16-vuotiaana ja vanhemmat ostavat lapsilleen 18 vuoden kynnyksellä teoria- ja ajotunteja autokoulusta, yhdistelmä joka tuottaa hyviä ja motivoituneita kuljettajia liikenteeseen. Myös Iso-Britanniassa ja Sveitsissä on pitkät perinteet ajoharjoitteluluvasta ja maat ovatkin Ruotsin ja Norjan kanssa Euroopan liikenneturvallisimmat maat, valitettavasti Suomi on jäänyt Viron taakse ja on Ranskan ja Italian kanssa keskikastissa.
Norjassa on tehty pitkäjänteistä liikenneturvallisuustyötä, nopeusrajoituksia on alennettu ja kaupunkien keskustoja muutettu autottomaksi sekä liikennejuopumusten määrää on saatu merkittävästi alennettua. Norjassa liikennekuolleisuus on 20 henkilöä miljoonaa asukasta kohden, kun luku on Suomessa 40, Virossa 36, Ruotsissa, Iso-Britanniassa ja Sveitsissä 28. Suomella olisi kaikki mahdollisuudet olla viiden turvallisemman maan joukossa, mutta se vaatii "keppiä ja porkkanaa", kun nuori syyllistyy viinaan ja liikaan vauhtiin, ei pelkällä pään silittelyllä saada toivottua tulosta.
Tutkimusten mukaan viidesosalla alle 20-vuotiaiden poikien otsalohko ei ole tarpeeksi kehittynyt, eivätkä he pysty hahmottamaan turvallisen liikkumisen perusteita ja juuri pojat ovat yliedustettuja hakiessaan poikkeusluvalla ajokorttia 17-vuotiaina.
Toinen ongelma liikenteessä olemme kasvavassa määrin me ikäihmiset, valitettavasti kyky selviytyä liikenteessä huononee huomaamatta ja tässäkin ryhmässä naiset luopuvat ajoluvasta helpommin kuin miehet.
Niin nuorten kuin ikäihmistenkin kohdalla rajoitettu ajo-oikeus olisi hyvä keino edistää liikenneturvallisuutta.
SAKARI PARTINEN,
AJOLUPAOPETTAJA VUOSINA 1998, 2001 JA 2005,
SIPOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot