Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kuvituskuva.
Arkisto/Mika Laine
Eduskuntavaaliehdokas Aku Eronen (Kesk.) Myrskylästä vaati kirjoituksessaan Itäväylän Sano se -palstalla: "Itärata hankkeen suunnittelua jatkettava." Eronen on oikeassa, Itäradan kehittäminen ei ole kuitenkaan muilta ratahankeilta pois ja se on elintärkeä myös meille Itä-Uudenmaan asukkaille, jotka pendelöimme asuinkuntamme ja pääkaupunkiseudun väliä. Luonnollisesti myös Tampereen ja Turun ratoja tulee jatkuvasti kehittää, vastaamaan niiden kasvan matkustajamäärän tarpeita.
Kun avaa väyläviraston sivun, voi yhdellä silmäyksellä havaita, että kaikki pohjoisen junat kiertävät länsirannikkoa Ylivieskan, Kokkolan ja Seinäjoen kautta Tampereelle, sekä sieltä etelään, viisi miljoonaa henkilömatkaa vuodessa. Tämä reitti on myös erittäin haavoittuvainen juuri suuren liikennemääränsä vuoksi. Osa jopa puolet näistä junista voidaan ajaa Kontiomäen, Iisalmen, Kuopion ja Mikkelin kautta Kouvolaan, sekä sieltä etelään 2,3 miljoonaa henkilömatkaa vuodessa ja tulevaisuudessa suoraa Loviisan, Porvoon ja Sipoon kautta pääkaupunkiseudun rataverkkoon. Jo pelkästään tällä järjestelyllä rataverkkomme vilkkaimman osuuden välityskyky paranisi huomattavasti.
Koska raideliikenteen kasvupaine kohdistuu pääkaupunkiseutuun, on Pisararadan suunnittelua jatkettava, sillä Helsingin ratapihan kapasiteetti on pian käytetty, vaikka osa junista ajaisi vain Pasilaan asti. Kun "paikallisjunat" kääntyisivät tulevaisuudessa Helsingin alla, jäisi koko asemapiha kaukoliikenteen matkustajien käyttöön.
Raiteilla on koko Euroopan tulevaisuus, haluammeko olla tässä kehityksesä mukana?
SAKARI PARTINEN,
SIPOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot