Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kirjoittajan mielestä matkailjoiden tietä pitää tietoisesti muihinkin gallerioihin, kuten vaikkapa Albert Edelfeltin teoksista sinne, missä ne on maalattu ja missä taiteilija inspiraationsa on saanut: Villa Albertiin, teemaopastuksiin ja toki myös kaupungin historiasta kertovaan museoon.
Arkisto/Mika Laine
Taidemuseohanke aiotaan siirtää vuoteen 2026. Se tarkoittanee sitä, ettei Porvooseen taidemuseota koskaan saada. Hanke on ollut kaupungissa iänikuinen, ja kokoelmat vertaansa vailla, mutta myönteisiä päätöksiä asialle ei vain synny.
Kaupungin päättäjistä liian harva näyttää ymmärtävän kulttuurin merkityksen ihmisen terveydelle, hyvinvoinnille, työpaikoille, yritysten liiketoiminnalle ja kaupungin imagolle. Siitäkin huolimatta, että lähiympäristössä, Helsingissä, Kotkassa ja Lahdessa on sekä malleja uudenlaisista museoista että esimerkkejä suurista satsauksista myös kulttuuriin.
Viimeisimpänä urheilukaupunkina tunnettu Lahti, jossa Kaupunginteatterin ja Sibeliustalon rinnalle nostettu Porvoon tapainen hanke meni läpi kirkkaasti sekä kaupunginhallituksessa ja -valtuustossa. Ehkä asiaa auttoi sekin, että kansainvälisiä yhteyksiä oli jo avattu, sponsorirahoitus ole tiedossa ja mukana hankebudjetissa.
Onko ilmassa myös pelkoa siitä, että museo jättäisi varjoonsa muun olemassa olevan kulttuurin? Näin ei käy.
Taidemuseossa porvoolaisten huipputaiteilijoiden – sekä edesmenneiden että nykyisten – teokset rakentavat kaupungille markkinoinnin kärkeä, mutta se ei sulje pois muita olemassa olevia gallerioita tai museota. Päinvastoin. Kun kärki antaa kaupungille vahvan kulttuurikaupungin leiman ja vetää Porvooseen matkailijoita, heidän tiensä kulkee ja sitä pitää myös tietoisesti ohjata muihinkin gallerioihin. Ja vaikkapa Albert Edelfeltin teoksista sinne, missä ne on maalattu ja missä taiteilija inspiraationsa on saanut: Villa Albertiin, teemaopastuksiin ja toki myös kaupungin historiasta kertovaan museoon. Näissä kaikissa voi ihmetellä ja ihailla Porvoon tarinaa, joka on ainutlaatuinen – ja joka on antanut pohjan sekä edesmenneille että nykyisille taiteilijoille tulla maan kuuluiksi ja kansainvälisestikin tunnetuiksi ja arvostetuiksi. Porvoolla on ainutlaatuinen taidekokoelmansa, jota muilla kaupungeilla ei ole. Miksei sitä hyödynnettäisi kaupungin menestykseksi?
Koronan aika on osoittanut, miten tärkeä ihmisen terveydelle liikunnan ja luonnon ohella kulttuuri on. Matkailualalla kulttuurimatkailu on maailman kasvavin ala, joten kysyntää pitäisi olla.
Ei tehdä hanketta liian monimutkaiseksi eikä isoksi liittämällä siihen monenlaisia kiemuroita. Jos resursseja ei muuhun ole, aloitetaan olemassa olevista seinistä, mikäli ne soveltuvat museotarkoitukseen ja kehitetään siitä eteenpäin.
Ehdotan, että jos sellaista ei ole, perustetaan tätä hanketta varten taiteen ja liiketoiminnan ammattilaisista, tällaista tarkoitusta varten rahoittavista säätiöistä ja muista asiantuntijoista koottu työryhmä ja lähdetään viemään hanketta eteenpäin. Vasta valittu, kulttuuri- ja vapaa-aikajohtaja olisi erinomainen henkilö tätä ryhmää vetämään. Talkoisiin löytyy varmasti meitä alan ihmisiä ja yhdistyksiä.
Porvoossa on kaikki tarvittavat elementit nostaa kulttuuri taidemuseon kautta vanhan kaupungin veroiseksi vetovoimatekijäksi, jos sitä halutaan. Halutaanko ja ymmärretäänkö sitä? Se on eri asia.
SARI GLAD,KULTTUURITUOTTAJA (AMK),
PORVOON KULTTUURINYSTÄVÄT RY,
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot