Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kirjoittajan mielestä kynnys etäopiskelun jatkamiseen ja tulevaisuudessa siirtämiseen tulee olla erittäin korkealla.
Arkisto/Mika Laine
Kuvittele olevasi opiskelija, joka opiskelee esimerkiksi sähkönasentajaksi ilman fyysistä kontaktia alansa työtavoista. Kuvittele olevasi lukiolainen, joka ei saa kokea elämänsä ainutkertaisia tapahtumia, kuten penkkareita tai soihtukulkuetta – korkeakouluopiskelijoiden menetyksistä puhumattakaan. Kuvittele olevasi opettaja, joka joutuu päivä toisensa jälkeen käymään monologia mustan ruudun kanssa.
Laadukas oppiminen tarvitsee sosiaalista vuorovaikutusta niin muiden oppijoiden kuin opettajan kanssa. Jatkuva yksin pänttääminen, sekä neljän seinän sisäpuolella oleminen ei edistä pitkällä tähtäimellä hyviä tuloksia. Jotkut voivat hyötyä etäopiskelusta, mutta joillekin se on ollut pahinta kärsimystä. Netti on pullollaan kyselyitä (kuten Suomen Lukiolaisten Liiton) ja niiden tuloksia, jotka osoittavat usean opiskelijan pahoinvointia etäopiskelun ajalta.
Koulujen henkilökunta sekä oppilaat/opiskelijat takasivat turvallisen oppimisen erittäin hyvin ja vastuullisesti silloin, kun oltiin hetkellisesti lähiopetuksessa. Lähiopetus-sanan kanssa voi käyttää samassa virkkeessä turvallisuus-sanaa, sillä ne eivät ole toisistaan poissuljettuja. Kynnys etäopiskelun jatkamiseen ja tulevaisuudessa siirtämiseen tulee olla erittäin korkealla. Alle prosentin takia ei pidä lisätä nuorten pahoinvointia.
TOMMI KANON,
LINNANKOSKEN LUKION ABITURIENTTI,
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot