Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kirjoittajien mielestä Valkon ja sen lähialueiden osayleiskaava tarkoittaa Eestinkolmion osalta jyräystä maan tasalle, Svenäsissä ja Valkossa rajoitettua asumista. Valkossa sijaitsee Loviisan ulkosatama, jota oltaisiin laajentamassa kemikaaliterminaalin tarvitsemalla maa-alueella.
Arkisto/Loviisan Satama Oy
Elinkeino- ja infrastruktuurilautakunta käsitteli kokouksessaan torstaina 29.4. Valkon ja sen lähialueiden osayleiskaavaa. Kaavassa määritellään Eestinkolmio lunastettavaksi satama-alueeksi. Svenäsissä vihersuojavyöhykkeitä sekä kemikaalivaunujen varastointi ja Valko Seveso-vyöhykettä.
Mitä tämä merkitsee? Eestinkolmion osalta jyräystä maan tasalle, Svenäsissä ja Valkossa rajoitettua asumista. Voidaan sanoa, että molempien alueiden kehitys pysähtyy kaavaan, kukaan ei muuta rajoitusalueelle. Miksi?
Onko edes varmuutta kemikaaliterminaalin tulosta? Onko olemassa suunnitelma kaupungin taloudellisista kustannuksista hankkeessa: onko satama (lue: Loviisan kaupunki) esimerkiksi rakentamassa turvallisuusmääräykset täyttävän varastorakennuksen? Onko selvitetty Traficomin rautatie- ja maantiekuljetusten vaatimukset vaarallisten kemikaalien kuljetuksista?
Ei vielä edes ympäristölupahakemusta tai Tukesin lupahakemusta, eikä tiedetä, mitä aineita käsitellään tai millä niitä kuljetetaan. Ensin puhuttiin laivakuljetuksista, nyt esiteltävässä kaavahankkeessa pääosassa ovat rautatiekuljetukset eli toisin sanoen paljon avoimia kysymyksiä.
Ja jos suojavyöhyke merkitään kaavaan, niin se jää siihen ikuisiksi ajoiksi, tuli kemikaaliterminaali tai ei. Ristiriitainen tilanne, koska maakuntakaavassa ei ole T/Kem-merkintää.
Tuoko terminaali yhtään työpaikkaa ja montako se vie? Mikä on se logistinen tarve, jonka vuoksi Eestinkolmio tarvitsee jyrätä maan tasalle?
Tällä hetkellä satamalla ei ole mitään laajentumistarvetta, sillä sataman tonnimäärä on alle puolet siitä, mitä se oli, kun laadittiin Valkon kolmion helmikuussa 2012 lainvoiman saanutta asemakaavaa. Silloin 1,9 miljoonaa tonnia, nyt noin 0,7 miljoonaa tonnia, eikä positiivista kehitystä näkyvissä. Myös Väyläviraston H/K-arvo on tippunut 2000-luvun alusta 1,9:een, nyt 0,5, toisin sanoen sijoitetusta eurosta saa 50 senttiä.
Lisäksi Patunan alueelle ollaan kaavoittamassa kemikaalivaunujen seisontapaikkaa. Kannattaa pyytää Väylävirastolta selvitys Lahti–Loviisa-radan tulevaisuuden näkymistä ennen kuin kaavoittaa mitään pysyvää.
Kaupungin päättäjien tulee pyytää Loviisan Satama/Helsingin Satama Oy:ltä tarkat selvitykset, mitkä ovat logistiikan tarpeet ja tutkia onko edes mahdollista sijoittaa kemikaaliterminaalia asutuksen keskelle, koska ei ole palo- ja pelastussuunnitelmaa eikä mahdollisia pelastusteitä, koska jos jotain sattuu, niin Valkolammentie joudutaan sulkemaan.
Terminaalihan voidaan sijoittaa Helsingin Vuosaareen, vai eikö hankkeen takana oleva yhtiö ole siellä toivottu toimija.
Mielestämme kaavaehdotus tulee hylätä tai jättää pöydälle tarpeellisten konkreettisten selvitysten saamisen ajaksi. Nykyiset perustuvat pelkkiin toiveisiin, olettamuksiin ja unelmiin.
ARJA LEPPÄNEN, SVETLANA SHILINA, ERKKI LÖNNQVIST, CHRISTEL LÖNNQVIST, MARIANNE PELLIKKA, KALERVO PELLIKKA JA JANNE ORA,
LOVIISA
»» Äänin 6–3 elinkeino- ja infrastruktuurilautakunta päätti 29.4. esittelijän (elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtaja Sari Paljakka) ehdotuksen mukaan asettaa Valkon ja sen lähialueiden osayleiskaavan luonnosvaihtoehdot julkisesti nähtäville ja pyytää niistä lausunnot.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot