Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Porvoolainen Ilkka Alava kirjoitti mielenkiintoisen kannanoton punavihreän hallituksemme innosta kyykyttää suomalaista auton käyttäjää, Itäväylä Sano se -palstalla keskiviikkona 5.2. otsikolla "Ilmaston lämpenemisen torjuminen on rajusti politisoitunut", Alavan huoleen on helppo samaistua.
Suomi on pitkien etäisyyksien maa, missä arjen välttämättömät matkat tehdään perheen henkilöautolla, auto joka on jo joidenkin mittareiden mukaan vanha, mutta palvelee kuitenkin kiitettävästi omistajansa tarpeita vielä pitkään. Sähköauto on meidänkin kohdallaan tulevaisuutta, mutta ei lähitulevaisuutta, sillä olisi suorastaan ympäristörikos romuttaa täysin kunnossa oleva ajoneuvo vain joidenkin poliittisten irtopisteiden keruun vuoksi. Poliitikot voivat kuitenkin verotuksellisin keinoin ohjata sitä, mitä ajoneuvojen tankkeihin tulevaisuudessa laitetaan.
Olemme luopuneet toisesta autosta ja ajamme nyt seitsemän vuotta vanhalla dieselillä, jolla vaimo ajaa pääsääntöisesti vuorotyöhön Helsinkiin. Syksyllä käytimme sen 150?000 kilometrin huollossa ja katsastuksessa. Autolla on vielä edessään toiset loistavat seitsemän vuotta ja senkin jälkeen se kulkee uusiutuvalla polttonesteellä ilmastoamme saastuttamatta vielä vuosia jossain päin Suomea. Kahden vuoden kuluttua meidän vuotuiset ajokilometrit kuitenkin vähenevät merkittävästi ja vaihto sähköavusteiseen hybridiin tule omista tarpeista lähtöisin ajankohtaiseksi.
Olen koko työurani työskennellyt liikenteen parissa, viimeisen vuosikymmenen siitä ajoneuvojen suunnittelussa ja hankinnassa. En ole unohtanut EU:ssa tehtyä poliittista päätöstä 1990-luvulla, missä tavarankuljetusautoja ja peräkärryjä piti lyhyen siirtymäkauden jälkeen ryhtyä kaventamaan joitakin senttimetrejä. Näin tuhansiin käyttökelpoisiin rekkoihin rakennettiin lisäsisäseinä koko pituudelle, jotta niitä ei olisi tarvinnut ennenaikaisesti romuttaa. Nyt joku asiasta täysin ymmärtämätön haluaa sähköistää myös raskaan liikenteen tiedostamatta, että viimeisen 70 vuoden aikana ajoneuvoyhdistelmien pituus ja paino ovat nelinkertaistuneet. Moduulirekka on nyt 34,5 metriä pitkä ja painaa 76 tonnia; erikoisluvalla vieläkin suurempia. Näitä yhdistelmiä ei pitkien etäisyyksien maassa kuljeteta sähköllä, paitsi jos ne saavat tarvittavan käyttövoiman auton ulkopuolelta, kuten raitiovaunut ja johdinbussit saavat. Tämän lisäksi ne tarvitsevat vielä pitkään sähkömoottorin rinnalle polttomoottorin, toimintavarmuuden ja sähköjohtimien ulkopuolella liikkumiseen.
Jos punavihreä hallitus haluaa olla oikeasti huolissaan lähiympäristömme ilmastosta, kannattaa katseet kääntää laiva- ja lentoliikenteen päästöihin sekä listata vaikka ensin ne kymmenen eniten saastuttavaa kohdetta maassamme ja kohdistaa niihin pitkän aikavälin verotuksellisia houkuttimia, muuttaa niiden käyttämiä polttoaineita ympäristöystävällisempään suuntaan. Suomen ilmastoa saastuttavat päästöt ovat yksi promille kaikista maailman saasteista, joten maailman pelastajaksi meistä ei kuitenkaan olisi, joten suomalaiselle poliittiselle populismille tulee kova hinta.
Puolet Suomen väestöstä asuu Uudenmaan työ- ja koulutuspaikkojen vaikutusalueella, joten nopea raideliikenne Turusta, Tampereelta ja Porvoosta Helsinkiin sekä Pisararata Helsingin alle tulee toteuttaa vuoteen 2035 mennessä, se olisi kansallinen ilmastoteko ja sen vaikutus kansantalouteemme olisi merkittävä.
Alava kysyy kirjoituksessaan "onko veronmaksajien piikki auki vuoteen 2035 asti". Onneksi ei kokonaan, sillä tähän väliin mahtuu vielä monet vaalit ja järjenkäyttö muuttuu takuuvarmasti taas sallituksi.
SAKARI PARTINEN,
SIPOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot