Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kurssikoulutuksen järjestäminen opettajille mielenterveysongelmien tunnistamiseen ja oireiden havainnointiin vahvistaa opettajien valmiuksia ja kyvykkyyttä toimia. Mielenterveyshäiriöille alttiiden riskiryhmälapsien tunnistaminen on olennaista oikein onnistuneelle varhaiselle puuttumiselle ja tuen varmistamiseksi.
Eri tutkimusten mukaan noin 20-25 prosenttia nuorista kärsii jostakin mielenterveyden häiriöstä. Tämä taas on riski oppilaan koulunkäynnille ja hyvinvoinnin mahdollisuuksille, jos siihen ei toimenpitein puututa.
Täytyy muistaa, että opettajalla ei ole ainoastaan koulutuksellinen rooli, vaan myös hyvinvointia ja psykologista turvallisuutta ylläpitävä toimenkuva.
Opettajilla on oltava nykyistä täsmällisempi tieto oppilaan ohjaamisesta palveluiden piiriin. Tässä on erityisesti ilmennyt ongelmia opettajien valmiuksien suhteen. Opettajien oma kokemus ammattitaidostaan vaikuttaa vahvasti kynnykseen puuttua lapsen oireiluun, jos opettaja siis kokee olevansa osaamaton, ei hän uskalla puuttua tilanteeseen. Tämän vuoksi tarvitaan mielenterveysosaamista moniammatillista yhteistyötä varten.
Mielestäni olisi tarpeen käydä keskustelua opettajien roolista suhteessa oppilashuoltoon oppilaiden ongelmien ratkaisemisessa. Ainoastaan yhteistyön kautta ja oppilaan elinympäristöön vaikuttamalla kyetään huolehtimaan mielenterveydestä ja jaksamisesta.
Opettajilla tulisi siis olla selkeät ohjeet siitä miten toimia tilanteessa, kun opettaja havaitsee mielenterveyshäiriöön viittaavaa oireilua oppilaalla. Opettajien kurssikouluttaminen parantaisi nykytilannetta.
ANTTI VARTIAINEN
Kirjoitusta muokattu 29.5. kello 13.50. Viimeinen lause: "Opettajien kurssikouluttaminen parantaisi nykytilannetta ja tästä on laitettu vireille kuntalaisaloite allekirjoitettavaksi Porvoossa" on lyhennetty, sillä aloite on jo lähetetty eteenpäin.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot