Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kirjoittajien mielestä pyöräily on saanut liian ison painoarvon Porvoon liikenteen kehittämisessä, koska ongelmia pitäisi korjata muuallakin ja kaupungilla on muitakin kohteita rahalle.
Arkisto/Mika Laine
Pyöräily on harrastuksena ja liikkumismuotona erinomainen keino kohottaa kuntoa sekä siinä voi nauttia raittiista ilmasta. Mutta jos kehitämme kaupunkia vain pyöräilyn ehdolla, niin miten käy muiden liikennemuotojen käyttäjille ja onko se tasapuolista?
Perusteena pyöräilylle on ollut ilmastoteot, valtiovalta, liikunta ja on jopa koettu epäoikeidenmukaiseksi, että pyöräilyreittien kehittämistä on laiminlyöty useamman vuosikymmenen. Eräs jopa on esittänyt mummolaan menemistä pyörällä kuten ennen vanhaan. Pitää muistaa, että pyöräily ei ole ainoa liikuntamuoto ja se ei varmasti ole kaikkien mieluinen harrastus.
Olen kysellyt pyöräilyongelmista kaupungissa ja loppujen lopuksi selviä syitä pyöräväylien keskustaan rakentamiseen ei ole. Ongelmia lähinnä on esiintynyt liikenneturvallisuudessa ja muun muassa korkeat kivetykset risteyksissä. Helpoin ja halvin tapa korjata tätä ongelmaa olisi varmasti liikennevalistamisen lisääminen ja ihan peruskäytöstapojen muistaminen myös liikenteessä.
Katukivetykset eivät varmaakaan ole suuri ongelma, kunhan ei aja pyörällä täysiä kivetyksien ylitse. On kuitenkin ollut hyviäkin perusteluja yhteisille kävely- ja pyöräväylille, mutta ne sijoittuvat kaupungin ulkopuolelle ja tietysti näillä väylillä pitää olla käyttäjiä ennen kuin niitä rakennetaan.
Tehdäänkö sitten pyöräilyllä ilmastotekoja? Kyllä varmaankin jossain määrin. Mutta se ei sovi kaikkiin elämäntilanteisiin ja kaikille matkoilla, koska Suomi on pitkien välimatkojen maa. On myös esitetty, että autoilu saastuttaa. Todellisuudessa näinhän se ei juuri olisi, jos autoilun käyttökustannukset ja verotus ei olisi niin ankaraa, että ihmiset pystyisivät ostamaan uudempia autoja tai edes annettaisi mahdollisuus siihen.
Toki valtiovalta ohjaa liikenteen kehitystä, mutta kaikki puolueet eivät varmasti ole samaa mieltä tästä pyöräilystä kuten Perussuomalaiset. Katkeruuden perusteella ei voi pyöräilyä kehittää, koska silloin ei ilmaista todellisia ongelmia liikenteestä ja olisi parempi, jos asioista keskusteltaisiin hyvässä hengessä.
Mielestämme tämä pyöräily on saanut liian ison painoarvon liikenteen kehittämisessä, kun niitä ongelmia pitäisi korjata muuallakin ja kaupungilla on muitakin kohteita rahalle. Esimerkkinä, miksi Hasselholmista ja Haikkoosta huonokuntoisten purettujen grillikatoksien tilalle ei tuotu uusia tilalle, vaikka niillä olisi käyttäjiä ja älkäämme unohtako, että lapsetkin tarvitsevat ulkoilumahdollisuuksia. Olemme myös sitä mieltä, että kaikkia liikennemuotoja pitää kehittää tasapuolisesti ja jokainen voi liikkua liikenteessä miten parhaaksensa näkee.
Näistä syistä me Porvoon Perussuomalaiset olemme esittäneet kehityslautakunnan talousarvion tekstiosaan, että sitoutamme kunnan liikennesuunnittelun kehittämään kaikkia liikennemuotoja tasapuolisesti ja pyöräilyä ei saa suosia ylitse muiden.
ILKKA LUUSUA,
KUNNANVALTUUTETTU (PS.)
KARI PAULOAHO,
VARAVALTUUTETTU (PS.),
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot