Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kirjoittajan mielestä Länsiranta pystyisi tarjoamaan huomattavasti enemmän kuin pelkän pohjan hypermarketille.
Porvoon kaupunki
Tunnustan, että olen pettynyt. Hallinto-oikeuden päätös hylätä Citymarket-kaavasta tehdyt valitukset ei kuitenkaan tullut minulle yllätyksenä. Oikeudessa ei valitettavasti enää pohdita päätöksen tarkoituksenmukaisuutta, vaan ainoastaan sen lainmukaisuutta. Tässä tapauksessa mielipide-erot koskevat kuitenkin juuri tarkoituksenmukaisuutta. Kaavaan kriittisesti suhtautuvien valitus hallinto-oikeuteen oli yritys saada kuuluvuutta ja näkyvyyttä tarkoituksenmukaisuudelle.
Joskus on viisasta laskea henkinen puolustusmuuri alas, nousta omasta lukitusta mielipidekuopasta ylös, ja tarkastella asioita kiihkottomasti uudelleen annetuista lähtökohdista. Heittämällä ennakkoasenteet ja -mielikuvat romukoppaan voidaan eri vaihtoehdoista keskustella rakentavaan sävyyn, ei perustuen mielipiteiden kilpavarusteluun.
Olen koettanut tarkastella asiaa yhä uudelleen ja uudelleen sekä miettiä mitä hyötyjä ja haittoja esitetty ratkaisu kaupungille toisi. Olen koettanut pohtia hankkeen kannattajien näkökulmia ja kyseenalaistaa hanketta vastustavia mielipiteitä. Silti en vain löydä riittäviä perusteita esitetylle ratkaisulle.
Hotellikapasiteetin lisääminen on Porvoolle tuiki tarpeellista ja hotellin sitominen osaksi rakennusehtoja voidaan lukea kaavan myönteisiin vaikutuksiin. Päivittäistavaroiden kauppapalveluiden lisääminen, kaupungin tontin myynnistä saamat myyntitulot ja runsaan rakennusoikeuden mahdollistamat suuret rakennusneliöt eivät kuitenkaan mitenkään riitä perusteluiksi, kun vastassa on liikennekaaoksen lisääminen, Länsirannan kulttuuri-identiteetin elintarvikkeistaminen, jokirannan näkymien pilaaminen sekä nykyisen keskustan ja torialueen kaupallisen vetovoiman heikentäminen.
Keskusteluissa korostetaan monasti kehityksen tärkeyttä, eikä kukaan sitä kiistäkään. On kuitenkin harhaanjohtavaa verrata Citymarket-hankkeen vaikutuksia alueen nykyiseen statukseen. On selvää, että nykytilanteeseen verrattuna mikä tahansa kehitys parantaa alueen habitusta ja toiminnallisuutta. Alue on nykytilassaan torso ja kaipaa nopeaa kehittämistä. Länsiranta kuitenkin pystyisi tarjoamaan huomattavasti enemmän kuin pelkän pohjan hypermarketille.
Kyse on perustavanlaatuisesta kysymyksestä. Haluammeko, että kaupunkimme muuttuu samanlaiseksi kuin kymmenet muutkin suomalaiset pikkukaupungit?
Kauppaketjujen ja rakennusliikkeiden ohjatessa rakentamista olemme muuttumassa massakaupungiksi, jossa keskustan suuret kaupat ovat ainoa autuaaksi tekevä asia. On sääli, jos kaupunkimme haluaa taantua tällaisten "rivikaupunkien" tasolle. Meillä olisi potentiaalia paljon parempaan.
Porvoolla on mahdollisuudet nousta Suomen kulttuurikaupunkien kärkeen, jos vain osaisimme hyödyntää omaa kulttuuripotentiaaliamme. Se ei tarkoita vain historiallista pääomaa, vaan myös tulevaisuuteen tähtääviä, moderneja ratkaisuja, joista vasta esitelty Arts & River -hanke on oiva esimerkki. Valitettavasti kaavan mahdollistama hypermarket mitätöi tehokkaasti potentiaaliset kulttuurisynergiat Länsirannan osalta.
On myös esitetty, että K-Citymarket ei tulisi näkymään häiritsevästi ulospäin ja julkisivujen käsittelyllä käyttötarkoitusta voitaisiin häivyttää. On turha kuvitella, ettei sisältö heijastuisi ulospäin.
Olivat seinät millaiset tahansa yleinen tietoisuus siitä, mitä seinien sisällä tapahtuu, vaikuttaa aina ympäristönkin tunnelmaan. Luovathan esimerkiksi vankila, kauppa tai museo täysin erilaisen atmosfäärin ympärilleen, vaikka rakennus itsessään olisi saman kokoinen palikka.
Toteutuessaan K-Citymarket tulee lisäämään alueen autoliikennettä. Tehtyjen liikenneselvitysten mukaan liikenne lisääntyy merkittävästi, mutta pysyttelee normaalin kaupunkiliikenteen rajoissa. Kyllä, ruuhkat ovat normaalia kaupunkiliikennettä.
Isommissa kaupungeissa "normaali" liikenne etenee 15 kilometriä tunnissa ja autot käytännössä seisovat suurimman osan ajasta paikoillaan yliruuhkautuneilla tieosuuksilla, eikä siihen aina tarvita edes kauppakeskusta, vaan huonoa liikennesuunnittelua. En minä ainakaan toivo tällaista "normaaliliikennettä" Porvoossa näkeväni. Kun autoliikenne mahdollisen hypermarketin myötä moninkertaistuu, niin yhtälö ei tule olemaan helpoimmasta päästä. Erityisesti käy sääliksi kevyttä liikennettä, jonka etuja nykyaikaisissa kaupungeissa tulisi ajaa.
Edellä mainittuja tekijöitä on syytä punnita huolella, kun länsirannan kehitykseen liittyvistä toimenpiteistä jatkossa päätetään.
MIKA VARPIO,
KAUPUNGINVALTUUTETTU (VIHR.),
KAUPUNKIKEHITYSLAUTAKUNNAN JÄSEN,
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot