Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Careeria-oppilaitoksen opiskelijat Sirpa Juvonen, Sanna Ketomäki ja Timo Tuiskunen tekivät Askolan kunnalle esittelyvideon, jota varten he kuvasivat dronella muun muassa Vakkolankosken kulttuusihistoriallista aluetta.
Askolan kunta/Careeria
Oppilaitosten ja työelämän välinen yhteistyö on tärkeää, koska yhä useammin työelämässä kaivataan oppimista – tai ainakin tutustumista työelämään jo opintojen aikana. Valtaosa opiskelijoista tähtää ammatillisissa opinnoissaan tutkintoon ja sen suoritettuaan hakeutuu töihin. Näille opiskelijoille olisi hyvä jo opintojen aikana saada kokemusta alansa työtehtävistä ja työpaikoista. Konkreettisia harjoitustyötehtäviä, toimeksiantoja on usein vaikea saada – siis sellaisia, joissa voisi jo opittua soveltaa käytäntöön.
Omassa työssäni olen pyrkinyt tekemään mahdollisimman konkreettista yhteistyötä oppilaitosten kanssa. Tapaamiset kouluttajien ja opettajien kanssa ovat tärkeitä. Puhutaan tarpeiden kohtaamisesta. Työnantajan kannalta mietin, onko meillä joitain sellaisia tehtäviä, joita opiskelijat voisivat tehdä harjoitustyönä, joista kumpikin osapuoli hyötyy (niinsanottu winwin-tilanne). Kerron pari esimerkkiä onnistuneista konkreettisistä harjoitustöistä.
Tuorein on Askola-videon toteutus. Keskustelimme Careeria-oppilaitoksen datanomiopiskelijoiden kouluttaja Juha Sonckin kanssa. Syntyi idea, josko opiskelijat voisivat toteuttaa Askolan kunnalle konkreettisen harjoitustyön. Heillä olisi käytössään helikopterikamera eli drone, johon saisivat opetusta kuvien ja kenties videon tekoonkin. Askolan kunta julkaisisi kuvat tai videon, jossa mainitaan tekijöiden nimet. He voisivat käyttää sitä referenssinä vaikkapa töitä hakiessaan. Ja niin löytyi kolme opiskelijaa, jotka lyhyen briiffauksen saatuaan toteuttivat Askola-videon täysin itsenäisesti – ja onnistuivatkin hyvin. Jokainen voi itsekin arvioida lopputulosta Askolan kunnan verkkosivulta (https://www.askola.fi/askola-video/). Kiitos vielä toteuttajat Sirpa Juvonen, Sanna Ketomäki ja Timo Tuiskunen.
»» Askola-videon voi katsoa täältäPorvoossa voitaisiin kokeilla iltatoritoimintaa
Toinen esimerkki yhteistyöstä on iltatoritoiminta Jyväskylässä. Useilta tahoilta tuli toive toteuttaa iltatori muutamana kesäkuukautena joinakin iltoina viikossa. Olin yhteydessä oppilaitos Tiimiakatemiaan, jonka liiketoimintalinjalta löytyi oppilaita, jotka olivat kiinnostuneita toteuttamaan harjoitustyönä yritystoimintaa pyörittämällä iltatoria.
Jyväskylän kaupunki antoi torialueen veloituksetta iltatoritoiminnan käyttöön sovittuina tori-iltoina. Edellytyksenä oli, että opiskelijat hoitivat kaiken toimintaa vaativat toimenpiteet, kuten muun muassa markkinoinnin, paikkojen vuokrauksen ja siivouksen. Iltatoritoiminta toteutettiin täysin oppilaiden toimesta. Tämä olisi varmaan mahdollista Porvoossakin, ainakin voisi kokeilla.
Opiskelijoille tämän tyyppinen toiminta on referenssinä myös tulevissa työpaikkojen hauissa. Ja tietysti hyvänä konkreettisen käytännön kokemuksena niinsanotusta oikeasta työstä, jossa on myös tulokset näkyvissä. Niin ja Askolan videon lisäksi myös kunnan kuvapankkikin sai lisää mainioita kuvia. Myös Askolan Yrittäjien julkaisemaan tulevaan, uuteen Palveluhakemistoon tulee Careerian opiskelijoiden dronekuva ja maininta tekijöistä.
Tässä siis muutama esimerkki. On varmasti monia muitakin tarinoita, miten opiskelijat saavat konkreettisia työtehtäviä hoidettavaksi ja samalla arvokasta tuntumaa työelämään.
ARI FORSBERG,
ELINVOIMAPÄÄLLIKKÖ JA KESKUSTAISÄNTÄ EMERITUS,
ASKOLA
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot