Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Porvoolainen Usko Takkumäki kaipasi vanhaa hyvää henkilökohtaista palvelua pankista. Etenkin monet seniorit ovat hänen kanssaan vahvasti samaa mieltä.
Nuorena miehenalkuna potkin Helsingin Kallion katukiviä, ja melkein joka toisessa kadunkulmassa oli Elannon myymälä, jonne toimitettiin kolmesti päivässä lämmin leipä. Hakaniementorin ympärillä oli puolenkymmentä pankkia ja posti. Sama toistui Kurvissa sekä taas uudelleen Mäkelän- ja Sturenkadun kulmassa; kaikki kävelyetäisyydellä toisistaan.
Sitten Viidennen Linjan kauppahalli suljettiin ja tilalle tuli Valintatalo, jossa asiakkaat joutuivat itse keräämään ostokset kärryyn; jopa hedelmät ja vihannekset sekä punnitsemaan ne. Mummot eivät tästä tykänneet. Myöhemmin nähtiin Elannon ja Valintatalon yhdistyminen sekä perinteisten kivijalkakauppojen siirtyminen kauppakeskuksiin. Ensi vuosikymmenellä elintarvikkeiden myynti siirtyy merkittävässä määrin verkkoon ja ostokset toimitetaan asiakkaille kotiin, mistä hyötyvät kaikkein eniten juuri ikäihmiset.
1990-luvun talouslama johtui pöhöttyneestä pankkisektorista ja liian avokätisestä luotonannosta, joten esimerkiksi koko Säästöpankki ajettiia alas sekä lopuksi pankit ja vakuutusyhtiöt fuusioituivat keskenään finanssitaloiksi. Tänään 3?000 postikonttorista on jäljellä vain 21 Postin omaa toimipaikkaa. Kehitys ei tule loppumaan tähän. Osuuspankin toimitusjohtaja ennakoi, että 2030-luvulla perinteiset pankkikonttorit häviävät katukuvasta ja palvelu siirtyy kokonaan verkkoon, jolloin henkilökunta voi vaikka kotoa käsin hoitaa asiakkaiden tarpeet kaikkina viikonpäivinä.
Tyttäremme asuu Tuusulassa ja hän on Osuuspankin yrityspankin asiakas. Hän teki lainahakemuksen myöhään illalla kotonaan. Pankilla oli meidän haltiavelkakirjasta jälkipantti hallussaan, jonka suostuimme antamaan lainan vakuudeksi. Puolen päivän aikoihin meille tuli sähköpostiin viesti, jossa pyydettiin sähköistä allekirjoitusta tyttären lainaan ja rahat olivat hänen tilillään 15:n tunnin kuluttua lainahakemuksesta. Tästä ei palvelu parane.
Kun lastenlapseni eläköityvät 2080-luvulla, he eivät edes tiedä mitä on henkilökohtainen palvelu livenä. Historiankirjoista he voivat lukea, että heidän isovanhempansa kävivät itse kaupassa ja pankissa. Kyllä siinä riittää ihmettelemistä kerakseen.
SAKARI PARTINEN,
SIPOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot