Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kirjoittajan mielestä taloudellisesti vaikeassa tilanteessa oleva tulisi ohjata paikallisen oikeusaputoimiston velkanneuvonnan puoleen.
Erwin Wodicka/depositphotos.com
Mainos televisiossa tai radiossa kuulostaa harmittomalta: ”Ota pikavippi ja nauti elämästä. Täytä hakemus ja saat päätöksen samana päivänä”. He, jotka ovat jo nostaneet pikavippejä saavat tekstiviestejä, joissa vastaanottajia kannustetaan nostamaan lisää lainaa. Hetken huumassa lainanottaja ei välttämättä tule ajatelleeksi, että lainan korko on hävyttömän korkea.
Tämä kyseenalainen liiketoiminta on johtanut siihen, että monet pienituloiset ovat velkaantuneet ja saaneet maksuhäiriömerkinnän. Jo 390?000 suomalaisella on maksuhäiriö ja tämä ryhmä uhkaa kasvaa, jos irtisanomisia ja lomautuksia tulee vielä lisää syksyllä.
Valtiovalta on yrittänyt kiristää pikavippitoimialan sääntelyä. Vuosi sitten voimaan astui lakimuutos, jossa vuosittainen korkokatto laskettiin 50 prosentista 20 prosenttiin ja lainan kulut rajattiin enintään 150 euroon vuodessa. Onneksi lakimuutos astui voimaan ennen koronakriisiä, jotta pikavippifirmat eivät voineet käyttää hyväksi ihmisten taloudellista ahdinkoa samassa mittakaavassa kuin ennen lakimuutosta.
Sosialidemokraattien mielestä valtiovallan on jatkettava pikavippitoimialan sääntelyn kiristämistä. Lainanantajalla tulisi olla velvollisuus informoida lainanottajaa selkeästi kulutusluoton haitallisesta vaikutuksesta kuluttajan talouteen.
Taloudellisesti vaikeassa tilanteessa oleva tulisi ohjata ensisijaisesti paikallisen oikeusaputoimiston velkaneuvonnan puoleen. Lisäksi suoramarkkinointia tulisi rajoittaa niin, että kuluttajalle voisi lähettää nimellä osoitettua suoramarkkinointia vain, mikäli kuluttaja on sitä erikseen pyytänyt.
Yhteiskunta ei voi sallia, että taloudellisessa ahdingossa olevia ihmisiä käytetään hyväksi säälimättömien pikavippifirmojen toimesta.
MIKAEL HILTUNEN (SD.),
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot