Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kirjoittaa muistuttaa, että joukkoliikenteen tulevaisuus on raiteilla.
Arkisto/Mika Laine
Porvoolainen Mikko Valtonen osui asian ytimeen, kirjoitaessaan Itäväylä-lehden verkkosivuilla perjantaina 15.1. otsikolla "Pendelöinti pääkaupunkiseudulle vaikeutuu".
Pääkaupunkiseudulla ja sen lähikunnissa asuu kolmannes maamme asukkaista ja valtaosa työssä käyvistä ja opiskelijoista pendelöi päivittäin Kehä III:n sisäpuolelle, joten ei ole yhdentekevää miten nämä matkat nyt ja tulevaisuudessa tehdään.
Yhä useampi valitsee asuinpaikakseen pääkaupunkiseudun kehyskunnan tai lähikaupungin. Meidän kaikkien ei tarvitse ahtautua Kehä III:n sisäpuolelle asumaan. Työ- ja opiskelumatkoja tulee tukea ja yhä suurempi joukko saatava joukkokuljetuksen piiriin.
Tulevaisuus on kuitenkin raiteilla. Itäjuna Porvoosta Sipoon kautta Kehäradalle ja Pisararadan valmistuttua mahdollistaa raideyhteyden Porvoon Kuninkaanportista Helsingin Töölön, keskustan ja Hakaniemen pysäkeille. Junaa voi myös sujuvasti vaihtaa haluamallaan välipysäkillä. Koska juna-asemaa Porvoossa ja Sipoossa ei rakenneta keskelle kylää, on sujuva syöttöliikenne ja hyvät pysäköintitilat aseman läheisyyteen, mieluimmin alle, rakennettava.
Kun kymmenet tuhannet nastarenkaat talvisin jauhavat Helsingin sisäänajoväylien asfaltin pölyksi ja suuret dieselautot nostattavat pölyn teiden varsilla asuvien ja työskentelevien hengitysilmaan lisäten siihen vielä omat myrkylliset partikkelinsa, ei tätä voida loputtomasti sietää, vaan joukkokuljetus on nostettava raiteille. Sen jälkeen voidaan avata keskustelu yksityisautoilun rajoituksista.
SAKARI PARTINNEN,
POHJOIS-SIPOO
»» Lue myös: Pendelöinti pääkaupunkiseudulle vaikeutuu (15.1.2021)
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot