Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kirjoittajat muistuttavat, että sote-uudistuksessa pyritään edelleen säilyttämään lähipalvelut ja neuvolat siellä missä ne ovat olleet.
Arkisto/Marko Wahlström
Mitä lapsiperheille sote-uudistus tarkoittaa? Voinko asioida vanhassa neuvolassa vai siirtyykö se kasvukeskukseen? Onko lähipalveluja saatavilla vai siirtyykö neuvola etäyhteydenpäähän?
Sote-uudistuksessa pyritään edelleen säilyttämään lähipalvelut ja neuvolat siellä missä ne ovat olleet. Sote-uudistus voi kuitenkin muuttaa palvelujen tarjoamispaikkoja ja lisätä palvelukokonaisuutta digitalisaation kautta. On kuitenkin varmistettava uudistuksessa, että lähipalvelut säilyvät kohtuullisen matkan päässä. Ennaltaehkäisevät palvelut lapsilla sekä heidän perheillään on yksi tärkeämpiä keinoja luoda parempi sekä hyvinvoiva tulevaisuus. Tiesitkö, että neuvola tapaa perheen joka vuosi ennen lapsen siirtymistä kouluun?
Uudistuksessa pyritään tehostamaan palveluita ja tuomaan niiden rinnalle digipalvelut, joita perheet ovat jo tottuneet käyttämään muutenkin asioinnissa. Eikö olisikin kätevää, kun neuvolan täti olisi mahdollista saada etätapaamiseen huonosti nukutun yön jälkeen, eikä talvipakkasella tarvitse pukea vauvaa ja lähteä neuvolaan. Kaikissa tapaamisissa tämä ei tietenkään onnistu, sillä esimerkiksi kasvun seuranta ja rokotukset tulevat tapahtumaan edelleen lähitapaamisessa. Voisiko kuitenkin etätapaamisia hyödyntää imetyksen tukemisessa? Tai vaikkapa kontrollikäynnillä vanhempien jaksamisen suhteen?
Mielen murheisiin on tavoitteena saada digipalvelujen kautta helpompaa ja matalammalla kynnyksellä tukea esimerkiksi chat-palvelujen kautta ja keskusteluapua etätapaamisella.
Miten tämä sitten onnistuu? Uudistus tulee vaatimaan avointa mieltä niin perheiltä kuin työntekijöiltä. Uudistuksessa on tärkeää ottaa ihmiset, ketkä työtä tekevät mukaan prosessiin, jotta tiedetään mitä palveluita oikeasti voitaisiin laittaa verkkoon. Lisäksi myös perheiden osallistaminen palveluiden käyttäjänä on tärkeää, sillä lapsiperheet ovat juuri neuvolapalveluiden asiakaskunta. Palvelujen digitalisointi ei ole huonosta, vaan tämän kautta voimme tehostaa resurssien käyttöä ja saada parempaa asiakastyytyväisyyttä sujuvammalla asioinnilla.
Rohkeutta on tehdä uudistuksia, tehdään työtä hyvin voinnin eteen.
JENNA PEROKORPI RIIKKA LINTUKANGAS JA SIRU NYKÄNEN,
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot