Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kirjoittajan mielestä poikien ja tyttöjen oppimiserojen kaventaminen on avainkysymys tulevina vuosina, mikäli Suomi haluaa pysyä koulutuksen mallimaana.
Arkisto/Kati Marin
Viime aikoina on käyty keskustelua poikien oppimistuloksista. Pisa-tutkimukset osoittavat, että suomalaisten poikien ja tyttöjen ero lukutaidossa on OECD-maiden suurin. Oppimistuen piirissä olevista lapsista kaksi kolmasosaa on poikia sekä koulupudokkaista valtaosa.
Erikoislääkäri Ilkka Kaitila, professori Nina Sajaniemi ja lastenpsykiatri Vappu Taipale tarjoavat kirjoituksessaan (Helsingin Sanomat 23.8.) selitykseksi poikien aivojen hitaampaa kypsymistä. Pojat kehittyvät erityisesti itsesäätelyn taidoissa tyttöjä hitaammin. Kirjoittajat peräänkuuluttavat enemmän aikuisjohtoisuutta ja vähemmän itseohjautuvuutta opetukseen. Ei saa tyytyä siihen, että pojat eivät jaksa keskittyä.
Pyry Urhonen Tampereelta (Helsingin Sanomat 11.8.) katsoo taas, että pojilla on enemmän käytöksellistä ja vähemmän opillista vapautta. Välinpitämätöntä ja häiritsevää käytöstä katsotaan helposti läpi sormien, mutta käytännön asioissa pidetään tiukasti kädestä kiinni. Pojat eivät mene rikki, jos he saavat opetella ponnistelemista turvallisessa ympäristössä kotona ja koulussa, Urhonen linjaa.
Poikien ja tyttöjen oppimiserojen kaventaminen on nähdäkseni avainkysymys tulevina vuosina, mikäli Suomi haluaa pysyä koulutuksen mallimaana. Emme saa sallia pojat on poikia -asennetta, joka antaa verukkeen sallia poikien alisuoriutumisen. Samalla on oltava herkkyyttä tukea oppilaiden erilaisia oppimisstrategioita ja vahvuuksia.
MIKAEL HILTUNEN,
KUNTAVAALIEHDOKAS (SD.),
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot