Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Lähetin 5.3.2015 silloiselle liikenne- ja viestintäministeri Paula Risikolle (kok.) lausunnon, jossa ehdotettiin mahdollisuutta lisätä yksityistä ajoharjoituslupaopetusta oman perheen sisällä nuoren täytettyä 16 vuotta. Näin myös vähävaraisemilla perheillä olisi mahdollisuus hankkia perheen nuorille ajokortti heidän täytettyään 18 vuotta.
Ehdotus sisälsi myös vaihtoehdon, jossa nuori 16 vuotta täytettyään saisi teoria- ja ajokokeen suoritettuaan yksinharjoitteluluvan rajoitetulla alueella lähinnä kodin, koulun ja harrastusten välisiin matkoihin. Samaa rajoitettua ajo-oikeutta voitaisiin soveltaa myös niihin ikäihmisiin, jotka pystyvät vielä päivänvalossa ja hyvissä olosuhteissa ajamaan turvallisesti kodin, kaupan ja terveyskeskuksen väliset matkat, jos toisena vaihtoehtona on ajoluvan kokonaan peruuttaminen.
Toin myös esille huoleni teillämme liikkuvista 8?000 mopoautosta, jotka ovat nuorille itsellekin vaarallisia niiden heikon rakenteensa vuoksi.
Liikenneministeriö on edistänyt ajoharjoituslupaopetusta. Opetusautoa ei tarvitse enää muutoskatsastaa, mutta lisäjarrupoljin tulee siihen kuitenkin asentaa. Ajoharjoittelun voi aloittaa nuoren täytettyä 17 vuotta, eikä ajolupaopettajan tarvitse suorittaa enää teoriakoetta.
Nuorille ei ministeriön selvityksen mukaan voida myöntää itseharjoittelulupaa, eikä sitä voida siirtää myöskään ikäihmisille, koska poliisien resussit eivät tulisi riittämään näiden ryhmien kattavaan valvontaan ja ministeriössä uskotaan ikäihmisille suunnattavan valistuksen riittävän siihen, etteivät he lähde liikenteeseen erittäin haastavissa ajo-olosuhteissa.
Ministeriö oli samaa mieltä siitä, että koska mopoauto on nuorille itselleenkin vaarallinen, tulee lähinnä heille suunnata mahdollisuus hankkia ajoharjoitteluauto, joka on tavallisesta alle 1?300 kiloa painavasta autosta muutettu kaksipaikkaiseksi ja teknisesti hitaasti (60 kilometriä tunnissa) kulkevaksi traktoriautoksi, jonka kuljettamiseen riittäisi jopa 15 vuoden ikä.
Traktoriauto tulee muutoskatsastaa ennen käyttöönottoa ja se voidaan myöhemmin palauttaa normaaliksi henkilöautoksi takaisin. Mikä tahansa ladon takaa löytyvä kulkupeli ei tähän kelpaa, sillä siinä tulee olle tämän päivän turvavarustus. Näin yli 10 vuotta vanhat autot eivät lähtökohtaisesti traktoriautoksi kelpaa.
Lakiehdotuksessa on hyvää se, että mopot ja mopoautot tulevat liikenteestä ajansaatossa vähenemään ja jopa kokonaan poistumaan, mutta vastaavasti saamme yhden hitaasti kulkevan ajoneuvoluokan lisää, vaikka nopeuksia liikenteessä pitäisi päinvastoin harmonisoida. Liikenne ja vietintäministeri Anne Bernerillä (kesk.) on tarkoitus antaa tästä lakiehdotus eduskunnalle ennen kesälomien alkua.
SAKARI PARTINEN,
SIPOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot