Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Barcelonaan, Dubrovnikiin ja Venetsiaan ei haluta enää lisää turisteja eikä varsinkaan risteilylaivoja (TV Ulkolinja 5.7.). Venetsiassa talonkorkuiset risteilyalukset ankkuroivat laguuniin, kaupungin ytimeen ja vahingoittavat vesimassoilla talojen perustuksia.
Venetsiaan matkailijat jättävät jälkeensä 53?000 tonnia jätettä, jonka pois kuljettamisesta kaupunki maksaa vuodessa 80 miljoonaa euroa. Satamia on vuokrattu tai myyty monikansallisille yhtiöille, jotka rahastavat turistilaivoja satamamaksuilla ja kotiuttavat rahansa Panaman veroparatiisiin. Ylikansalliset rahoittajakonsernit ylläpitävät näiden kaupunkien brändejä. Hyödyt jäävät harvojen käsiin, tappiot kaupungin.
Dubrovnikissa käy päivittäin jopa 15?000 turistia (väkiluku 7?000), vuonna 2017 Barcelonassa 10 miljoonaa. Airbnb:n tarjoaman edullisen asumisen ja halpojen lentojen ansiosta turistimäärät ovat nousseet suuriin lukemiin. Vieraat ahtautuvat pienille alueille, vanhaan kaupunkiin.
Kaupungit alkavat muistuttaa enemmän ulkoilmamuseoita tai huvipuistoja kuin paikallisväestön asuinalueita.
Unescon kulttuuriperintölistalle hyväksytyn kaupungin velvoite on huolehtia myös sen yleisilmeestä. Nyt Unesco uhkaa poistaa Venetsian näiltä listoilta.
Paikalliset mielenosoittajat kohdistavat vihansa risteilyturisteille. Kaduille on maalattu ikäviä tekstejä: ” Tourist go home – turistit, menkää kotiin”! Kohde on väärä, sillä vihollinen ei ole turisti, vaan ne, jotka edustavat riistävää turismia.
Venetsian, Barcelonan ja Dubrovnikin ongelmat ovat esimerkkejä siitä, mitä alalla pahimmillaan voi tapahtua. Onneksi meillä turistisesonki on lyhyempi ja onneksemme satamiamme ei ole ulkoistettu – ainakaan toistaiseksi, eikä toivottavasti halu yksityistää rautatiet ulotu satamiin. Jos näin käy, keinot säädellä turistimääriä ovat vähissä.
Mutta – samantapaisia ongelman oireita näemme myös pienessä Porvoossamme: risteilyvieraat vyöryvät läpi vanhan kaupungin helsinkiläisoppaan johdolla, aikaa ei suuremmin ole ostoksille, asukkaiden pihoille mennään kurkistelemaan – ehkäpä myös täällä luullaan, että vanha kaupunki on asumaton ulkoilmamuseo. Porvooseen on helppo järjestää retki Helsingistä myös siksi, ettei täällä pärjää hyvin ilmaispalveluilla. Ilmaiseksi jopa opastetaan ihmisiä maksuttomiin nähtävyyskohteisiin sen sijaan, että heitä ohjattaisiin osallistumaan maksullisiin opastuskierroksiin.
Vaikkemme voi kuvitella kohdallemme Venetsian, Dubrovnikin tai Barcelonan kaltaisia uhkakuvia, silti myös meidän olisi mietittävä sitä, miten säädellä ja valvoa yhä kasvavia turistivirtoja, miten paljon vanha kaupunki ja sen asukkaat näitä massoja sietävät. Palvelut tulisi hinnoitella niiden arvon mukaisiksi. Ilmaispalveluja ei voi olla. Ja jos kerran tärkeintä nähtävyyttämme pidetään ulkoilmamuseona, niin pääsymaksu sinne. Rahan voisi käyttää upean vanhan kaupunkimme kunnostamiseen ja ylläpitoon. Kukapa ei sellaista toimintaa tukisi?
SARI GLAD
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot