Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kirjoittaja muistuttaa, että liikenteen sähköistyminen tarkoittaa käytännössä sitä, että sähköauton akuissa käytettävää kobolttia on kaivettava maaperästä enemmän.
Arkisto/Mika Laine
Vihreä suunta ja maapallon pelastaminen on saanut aikaan edistäviä ja haittaavia muutoksia.
Monissa maissa onkin päätöksenteossa noudatettu luontoa ja ilmastoa suojelevaa linjaa. Usein niissä etsitään vaihtoehtoja nykyisille haitallisille tuotteille ja toimintatavoille. Vihreän toiminnan on siis ajateltu edistävän luonnon ja ihmisten terveyttä. Toisinaan pyrkimyksemme voi ummistaa silmät niiltä tosiasioilta, jotka liittyvät muutoksen tuomiin haittoihin. Ne on hyvä kuitenkin tiedostaa.
Kansainvälisen energiajärjestö (IEA) mukaan sähköautojen määrä teillä saattaa kasvaa nykyisestä kolmesta miljoonasta jopa 220 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen sähköistyminen tarkoittaa käytännössä sitä, että sähköauton akuissa käytettävää kobolttia on kaivettava maaperästä enemmän. Koboltti on myrkyllinen metalli, jota tarvitaan esimerkiksi älypuhelimissa, läppäreissä, tuuliturbiineissa ja sähköautoissa käytettävien litiumioniakkujen valmistukseen. Yhtä sähköautoa varten tarvitaan noin 12 kiloa kobolttia ja 7 kiloa litiumia.
Kongon demokraattinen tasavalta louhii noin 66 prosenttia maailman koboltista. Louhinta pilaa luonnon. Kongossa Ihmisoikeusrikkomukset ja korruptio vievät mahdollisuuden ihmisiltä elää normaalia elämää. Kaivoksilla käytetään lapsityövoimaa. Kaivostyöntekijät eivät käytä suojavarusteita. Lapset etsivät käsikäyttöisillä työkaluilla kobolttia sisältäviä kiviä kaivosten jätekasoista. Nuorimmat ovat jopa 5-vuotiaita. Saastuneet kaivokset sairastuttavat ihmiset iho- ja keuhkotauteihin.
Kaivostoiminta kuluttaa ja saastuttaa juomavesiä jo ennestään kuivilla alueilla. Lisäksi tuotannosta aiheutuva tomu peittää kyliä. Lasten ja perheiden elämä on hökkeleissä asumista ja orjatyötä muistuttavaa. Swedwatcin mukaan alkuperäiskansojen köyhyys ja lasten pakkotyö ja tyttöjen pakkoavioliitot vanhempien kaivostyöntekijöiden kanssa ovat arkipäivää. Nämä varjopuolet eivät useinkaan näy yhteiskunnallisessa keskustelussamme. Mitä sitten voimme tehdä, jotta tuotantoketjujen eettinen kauppa edistyisi? Osakeyhtiölain tuoma pelkkä itsesäätely ja omavalvonta eivät ole riitäviä.
Suomessa ja EU:ssa onkin säädettävä Ihmisoikeuksia koskeva yritysvastuulaki, jotta voimme osaltamme olla vaikuttamassa kansainväliseen lasten- ja perheiden suojeluun.
MARIANNE KORPI,
KAUPUNGINVALTUUTETTU (SD,),
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot