Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kiertotalouden tuotteet ovat yksi Loviisan Valkossa sijaitsevan sataman tuotteista. Loviisan Satama Oy:n toimitusjohtaja Tiina Vepsäläinen on kopannut käsiinsä puuhaketta, joka on peräisin kyllästetyistä terassilaudoista. – Hake matkaa maailmalle ja käytetään talojen lämmitykseen, hän kertoo.
Marko Wahlström
LOVIISA, VALKO Loviisan Valkossa sijaitsevalla satamalla oli viime vuonna hyvä vuosi.
–?Tonnimäärällisesti pääsimme hyvin samaan tasoon kuin vuonna 2018. Yhteismäärä ulkomaan liikenteessä oli noin 750?000 tonnia. Sen lisäksi päälle tulee kotimaan terminaaliliikenteen tonnit, Loviisan Satama Oy:n toimitusjohtaja Tiina Vepsäläinen kertoo.
Viime joulukuu oli sataman yhtiömuotoisen historian paras kuukausi, jolloin rikottiin edellinen ennätys toukokuulta.
–?Hyvä, positiivinen kehityssuunta on ollut erityisesti vuodesta 2017, kun Helsingin Satama Oy tuli mukaan vuonna 2014 yhtiöitettyyn satamaan, Loviisan satamassa kuusi vuotta työskennellyt Vepsäläinen arvioi.
Valkoon saapuvat laivat tulevat ympäri maailmaa, ja jatkavat muun muassa Eurooppaan, Pohjois-Afrikkaan ja Kanadaan.
–?Alukset ovat hyvin eri kokoisia pienistä laivoista isoihin valtamerialuksiin saakka. Alukset viipyvät nykyisin satamassa lyhyen aikaa, Vepsäläinen sanoo.
Auringon säteissä kimalteleva "musta kulta" eli antrasiittihiili tulee Valkoon junavaunuissa Venäjältä. Transito- eli kauttakulkuliikenteen tuote matkaa maailmalle laivoilla.
Marko Wahlström
Sahatavaraa, antrasiittia, viljaa ja suolaa
Satamassa käsiteltiin viime vuonna niin sahatavaraa kuin antrasiittia, joka transitotuotteena (kauttakulkuna Venäjältä muualle) on noussut hyvin tärkeään osaan.
–?Transitoliikenne on vahvistanut meidän rautatieliikennettä, joka tulee Lahden kautta Venäjältä
Lisäksi sataman tuotteita ovat myös muut bulk-tuotteet, kuten viljat ja suolat.
–?Lisäksi sataman kautta maahamme tulee sementtiä, jota toimitetaan tällä hetkellä pääkaupunkiseudun rakennustyömaille, Vepsäläinen kertoo.
Hän muistuttaa, että satamayhtiön tehtävänä on luoda edellytykset sataman toiminnalle eli huolehtia infrastruktuurista ja toiminnan luvituksista.
–?Satamaoperaattorit vastaavat itse toiminnasta satama-alueella, Vepsäläinen jatkaa.
Valkon satamaan avattiin ratayhteys vuonna 1901. – Venäjältä Lahden kautta satamaan saapuu antrasiittia laivattavaksi ulkomaille, Loviisan Satama Oy:n toimitusjohtaja Tiina Vepsäläinen kertoo.
Marko Wahlström
Rautatieyhteys satamaan avattiin vuonna 1901
Valkossa toimiva satama on toiminut vuodesta 1901 saakka, kun ratayhteys kaupungin tuolloin uuteen ulkosatamaan avattiin. Tieyhteyden satama sai myöhemmin.
–?Nyt jo lähes 120 vuotta toimineen sataman kautta on kulkenyt hyvin samoja artikkeleita koko sen historian ajan. Vanhoista tullikirjoista löytyy tietoja muun muassa kivihiilestä, puutavarasta ja suolasta, Vepsäläinen sanoo.
–?Tänäkin päivänä sataman kautta kulkee suolaa, jota käytetään talvella teiden liukkauden torjunnassa ja kesäaikana tiepölyn sidonnassa, hän lisää.
Määrällisesti käsitellyt tonnit olivat aikojen alussa eri luokkaa, koska tavaraa lastattiin käsin. Tänä päivänä satamalaitureilla on käytössä mobiilinosturit eli kraanat.
Kiertotalouden esimerkkituotteita Valkon satamassa on kotimainen metalliromu, joka leikataan satama-alueella laivaukseen sopiviksi kappaleiksi. Kuvan etualalla kuitupuuta.
Marko Wahlström
"Vanhat terassilautamme päätyvät puuhakkeena maailmalle"
Toimitusjohtaja uskoo, että sataman kautta kulkeville nykyisille tuotteille on luonnollinen tarve.
–?Uusia tuotesegmenttejämme ovat erilaiset kiertotaloustuotteet. Esimerkiksi vanhat painekyllästetyt terassilautamme päätyvät puuhakkeeksi, joka lähtee maailmalle talojen lämmitykseen, Vepsäläinen kertoo.
Lisäksi satamassa käsitellään eli leikataan laivaukseen sopivaan muotoon niinikään kotimaasta kerättyä metalliromua, joka menee sulatuksen kautta uusiokäyttöön.
Hän uskoo, että kiertotaloustuotteet herättävät lisäkyselyitä tulevaisuudessa.
–?Olemme suunnanneet katseet myös bioenergian tarpeeseen. Kauttamme kulkee pellettejä, sillä meillä Verso Woodin varasto satamassa, Vepsäläinen jatkaa.
Loviisan satamarakennuksen vieressä on kaksi Suomen Hiiva Oy:n säiliötä, jotka sisältävät melassia eli sokerimassaa.
Marko Wahlström
Bulkki- ja kappaletavarat Valkon sataman ydintä
Toimitusjohtajalla ei ole kristallipalloa, mutta hän uskoo loviisalaissataman palvelevan jatkossakin bulkki-tuotteiden ja joidenkin kappaletavaroiden kauttakulkupaikkana – kuten on toiminut jo 120 vuotta.
–?Käytännössä etelärannikkomme satamat ovat erikoistuneet ja löytäneet paikkansa viimeisten vuosien aikana, kotkalaisen satamaperheen kasvatti sanoo.
Kansainvälisesti satamayhtiöiden liiketoiminnassa tapahtuu liikehdintää ja kehitys on monessa maailman satamassa siirtymässä isännöintityyppisestä landlord-toiminnasta kohti palveluiden tuottamista.
–?Samalla tavalla meillä operaattorit tarjoavat palveluita normaalin puhtaan satamatoiminnan lisäksi. Niiden ohella satamassa voi toimia oheispalveluita, kuten metalliromun katkaisua, jolloin myös sen käsittelyn kustannuksissa säästetään, Vepsäläinen sanoo.
Loviisan Satama Oy luo edelletykset Valkon sataman toiminnalle eli huolehtii infrastruktuurista ja toiminnan luvituksista. Satamassa sijaitsevat yritykset eli satamaoperaattorit vastaavat itse toiminnasta.
Marko Wahlström
Satama luo myös välillistä hyötyä seudulle
Loviisan Satama Oy:n pääomistajan eli Helsingin Satama Oy:n viime keväänä Turun yliopiston Brahea-keskuksella teettämän vaikuttavuusarvion mukaan satama-alueen yritykset satamayhtiö mukaan lukien tuottivat liikevaihtoa yli 24 miljoonaa euroa.
–?Satama-alueen työllisyysvaikutus oli noin 117 henkilötyövuotta ja välillinen kokonaisvaikutus noin 282 henkilötyövuotta, mikä luo paikallista hyötyä muun muassa verotuloina alueelle, Vepsäläinen kertoo.
–?Hauska esimerkki välillisestä hyödystä on se, kun paikallisesta R-kioskista on prepaid-liittymät myyty loppuun valtamerilaivan saavuttua satamaan ja miehistön halutessa soittaa kotiin, hän jatkaa.
Tiina Vepsäläinen: "Sahatavaran laivaus satamasta jatkuu vastedeskin"
LOVIISA, VALKO Metsäyhtiö Stora Enso teki tammikuussa päätöksen siirtää sahatavaraliikenne Loviisasta Haminan satamaan.
–?Operaattori ilmoitti, ettei heidän optiosopimustaan käytetty, toimitusjohtaja Tiina Vepsäläinen Loviisan Satama Oy:stä kertoo.
Vepsäläisen mukaan päätös on loogista, koska Stora Ensolla on Itä-Suomessa tehtaat. Metsäyhtiö myös omistaa osan satamaoperaattorista (Steveco), jonka palveluita se siirtyy kokonaan käyttämään.
–?Stora Enson sahatavara ei ole ainoa puutavara, joka Valkosta liikkuu. Sahatavaran laivaus toki jatkuu vastedeskin ja sen eteen tehdään töitä. Osallistumme helmikuussa Helsingin Satama Oy:n kanssa sahateollisuuden järjestämään Wood from Finland -tapahtumaan, Vepsäläinen uskoo.
Loviisalaissataman yleissatamaoperaattorina toimiva Lovisa Forwarding & Stevedoring (LFS) ilmoitti Stora Enson päätöksen jälkeen aloittavansa noin 20 henkilön lomauttamiseen tähtäävät yhteisneuvottelut.
MARKO WAHLSTRÖM
FAKTALAATIKKO
Loviisan Satama Oy
* Loviisan Satama Oy on Helsingin Sataman Oy:n (60 prosenttia) ja Loviisan kaupungin (40 prosenttia ) omistama yhtiö.
* Yhtiömuotoinen toiminta alkoi 1.9.2014 ja satama oli Loviisan kaupungin kokonaan omistama tytäryhtiö, kunnes Helsingin Satama Oy hankki osake-enemmistön vuoden 2017 alussa.
* Satama-alueen toimijat: Cargo Connexion Oy, C&C Port Agency Finland Oy Ltd, HH Hinaus Oy, Lovisa Forwarding & Stevedoring (LFS), lounaskahvila Stradun, Oy Aug. Ljungqvist Ab, Oy Phoenix Collector Ltd, Schwenk Suomi Oy, Securitas Oy, Suomen Hiiva Oy, Suomen Viljava Oy, Valkon Satamapalvelu Oy ja VR Transpoint.
* Loviisan Satama Oy:n hallituksen muodostavat puheenjohtajana Ville Haapasaari (Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtaja), Eeva Hietanen (Helsingin Satama Oy:n viestintäpäällikkö), Mats Lobbas (Loviisan kaupungin luottamushenkilö), Kristina Lönnfors (Loviisan kaupungin hallintojohtaja) ja Pekka Meronen (Helsingin Satama Oy:n johtaja). Hallituksen asioiden esittelijänä toimii Loviisan Satama Oy:n toimitusjohtaja Tiina Vepsäläinen.
* Valkon satama-alueen kiinteistöyhtiö Loviisan Satamakiinteistöt Oy:n omistaa Loviisan kaupunki kokonaisuudessaan.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot