Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
–Suurin huoleni on se, että koronan takia kuntatekniikastakin leikattiin investointimäärärahoja, eikä uusia työmaita ala. Toivon, että kaupunki pitäisi huolen, että töissä olevilla ammatti-ihmisillä riittää töitä, eläköityvä tiemestari Seija Kindstedt sanoo.
Mika Laine
PORVOO Aurinko hellii Porvoon kauppatorilla käyskentelijöitä. Yksi heistä on pitkän uran tie- ja katurakentamisen parissa tehnyt porvoolainen Seija Kindstedt.
–?Olin jo lähdössä töihin, kun mieheni sanoi, että hän keittää vielä kahvit viimeisen työpäivän kunniaksi, hän sanoo.
Kotiovestaan uloslähtiessä Kindstedtiä oli yllättäen vastassa hyvä työkaveri Janita Pihlaja-Wickholm, joka odotti Chrysler New Yorkerinsa (vm. 1959) kanssa.
–?Täytyy sanoa, että tämä saakin osaltani olla tässä, hän tuumaa urastaan.
Kindstedtin mukaan työn luonne on muuttunut niin, että perusrakentaminen ja -tekeminen ovat jääneet ikään kuin sivuseikaksi.
–?Kaikki pitäisi tapahtua koneen ääreltä toimistolta erilaisin sovelluksin ja työkaluin. Rakentaminen on kuitenkin niin oma lajinsa, jossa tapahtuu paljon ja tilanteet työmaalla vaihtuvat päivittäin.
Porvoon kaupungin tiemestari Seija Kindstedt aloitti työuransa Tielaitoksen palveluksessa ja siirtyi Porvoon maalaiskunnan palvelukseen vuonna 1986. – Olen yksi viimeisimmistä ”lands- kommunisteista”, hän leikkisästi sanoo.
Mika Laine
Ura alkoi kuormanmittaajana tietyömaalta
Kindstedtin työuran alku juontaa juurensa opiskeluaikaan, jolloin hän toimi Tielaitoksen Uudenmaan tiepiirissä kuormanmittaajana.
–?Olin kesätöissä Porvoon ohikulkutiellä (Boxby–Treksilä ja Treksilä–Rita) rakentamassa moottoritietä, hän sanoo.
Valmistuttuaan hän sai töitä Tielaitoksen Porvoon varikolta.
–?Moottoritien jälkeen syksyllä 1981 lähdimme tekemään Tirmo–Pellinki-tietä, joka valmistui syksyllä 1983. Sen valmistuttua teimme Tolkkisissa pyörätietä, Kindstedt muistelee.
Hänet valittiin hoitamaan Porvoon maalaiskunnan alueella olevien yksityisteiden asioita vuonna 1986.
–?Kolmen vuoden kuluttua siirryin katu- ja tierakentamisen pariin.
"Mamman silta" vastuullisin työmaa
Suurin ja vastuullisin työmaa Kindstedtille oli Aleksanterinkadun silta.
–?Meidän (kuntatekniikka) ”pojat” ovat nimenneet sen ”Mamman sillaksi”.
Kaupungin vanha varikko Rantakadun päässä oli tiemestarin ensimmäinen maaperän isompi puhdistustyömaa.
–?Sen jälkeen olin useammassa kohteessa urakanvalvojana, kunnes vuonna 2006 sairastuin rintasyöpään. Sen jälkeen en ole ollut pilaantuneiden maiden kanssa tekemisissä.
Hermanninsaaren urakkasumma pieneni merkittävästi
Aleksanterinkadun sillan lisäksi hän sanoo olevansa ylpeä Hermanninsaaren asuinalueen rakentamisesta.
–?Kun alueen kokonaisurakasta pyydettiin tarjouksia, summa nousi noin 900?000 euroon. Laskimme, mietimme ja saimme urakkasumman pudotettua noin 600?000 euroon, ja meidät palkittiin Vuoden työmaa -tittelillä.
–?Työmaan vastaavalla pitää olla kokonaiskuva hallussa. Se pitää myös muistaa, että työmaita ei olisi tehty ilman hyviä työntekijöitä ja urakoitsijoita, hän kiittää.
Lisäksi hän on vetänyt useita muita isoja ja pienempiä kohteita. Viimeiseksi kohteeksi jäi Mansikkaniityn asuinalue.
Tulipalo tuhosi perheen omakotitalon Isnäsissä
Syöpätaistelun lisäksi oman elämänsä isoksi kipupisteeksi Kindstedt mainitsee perheen omakotitalon tuhoutumisen tulipalossa Pernajan Isnäsissä vuonna 2009.
–?Elämä on ehtinyt koetella minua niin paljon, että enää en ihan pienistä hätkähdä, hän sanoo.
Tulipalon jälkeen Kindstedtit muuttivat Porvooseen.
–?Tontti Isnäsissä on yhä omistuksessamme. Kesät vietämme vuokramökillä Sjögårdissa, jossa tulee vietettyä paljon aikaa myös eläkkeellä.
–Isoin ikävä tulee työkavereita kohtaan, Seija Kindstedt sanoo ja katsoo Janita Pihlaja-Wickholmiin.
Mika Laine
"Seija ei ole koskaan pelännyt työtä"
Kindstedt iloitsee siitä, että on osannut antaa ammatistaan hyvän kuvan kotonaan. Hänen nuorin poikansa opiskelee parhaillaan oppisopimuksella mittamieheksi ja haaveilee maanmittausinsinöörin urasta.
–?Seija ei ole koskaan pelännyt työtä. Hänen työmääränsä on ollut aivan mielettömän suuri, työkaveri Janita Pihlaja-Wickholm sanoo.
Kindstedt epäili alkuun sitä, että osaako hän etätyöskennellä.
–?Nyt, kun on on tehnyt etänä kotona töitä, ei se niin vaikeaa ollutkaan. Työmoraalin ollessa kova, teet vielä tehokkaammin ja enemmän, hän myöntää.
Viimeisen työpäivänsä Seija Kindstedt vietti cruisaillen yhdessä työkaverinsa Janita Pihlaja-Wickholmin kanssa tämän Chrysler New Yorkerilla (vuosimallia 1959).
Mika Laine
"En päivääkään vaihtaisi pois"
Urheilusta kiinnostuneena nuoren Kindstedtin esikuva oli keihäänheittäjä, olympiavoittaja ja laulaja Tapio Rautavaara (1915–1979).
–?Lainatakseni hänen sanojaan, en päivääkään vaihtaisi pois, liikunnanohjaajan ja sairaanhoitajan urasta nuorena haaveillut tuleva eläkeläinen toteaa.
Viimeistä työpäivää Kindstedt vietti perjantaina 29.5. työkaverinsa Janita Pihlaja-Wickholmin Chrysler New Yorkerin kyydissä cruisaillen. Päivän ohjelmaan kuuluivat kakkukahvit Mansikkaniityn työmaalla, retkilounas kuntatekniikkapäällikkö Kari Hällströmin kanssa Kokonniemen kansanpuistossa ja iltapäiväkahvit entisen kaupungininsinööri Risto Lindbladin kotona.
Porvoon kaupungin viimeinen tiemestari ja samalla yksi viimeisimmistä entisen Porvoon maalaiskunnan työntekijöistä jää eläkkeelle virallisesti marraskuun alussa. Se, malttaako työtä pelkäämätön ”työmies” olla tekemättä mitään, jää nähtäväksi.
FAKTALAATIKKO
Seija Kindstedt
* Syntynyt Lappeenrannassa vuonna 1955. Muutti Porvooseen vanhempiensa kanssa Ahvenanmaalta vuonna 1963.
* Valmistui tiemestariksi Turun teknillisestä oppilaitoksesta vuonna 1981.
* Työskenteli Tielaitoksen Uudenmaan piirissä 1981–1986. Siirtyi Porvoon maalaiskunnan palvelukseen (nyk. kaupunki) vuonna 1986. Toimi oman työn ohella vt. katurakennuspäällikkönä 2017–2019.
* Harrastaa kuntoliikuntaa ja -uintia. Pelaa golfia tasoituksella 24; kotikenttänä on Rönnäs. Pelannut aikoinaan jalkapalloa.
* Perheeseen kuuluvat aviomies Björn ”Nalle” Kindstedt sekä aikuiset pojat Sebastian ja Marcus sekä yksi lapsenlapsi.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot