Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Tänä vuonna 60 vuotta täyttävä venevalmistaja Marino Oy valmisti 1970-luvulla myös lasikuitupulkkia. – Veneiden lisäksi teemme tänä päivänä teollisuudelle alihankintana muitakin lasikuitutuotteita, kuten bussipysäkkikatoksia, toimitusjohtaja Ben Fagerström kertoo.
Arkisto/Marko Wahlström
SIPOO, SÖDERKULLA Maailman vanhin lasikuituveneiden valmistaja, sipoolainen Oy Marino Ab täyttää tänä vuonna 60 vuotta.
–?Yritys rekisteröi toimintansa 13. helmikuuta 1959, toimitusjohtaja Ben Fagerström kertoo.
Yhä samalla liike- ja yhteisötunnuksella eli LY-tunnuksella toimiva yritys perustettiin vuoden 1958 puolella, mutta toiminta alkoi seuraavana vuonna.
–?Isäni, jo edesmennyt Tor-Björn Fagerström oli kemian insinööri kiinnostui lasikuituveneiden valmistuksesta. Hän lähti hakemaan lisäoppia materiaalista Ruotsiin, nykyinen toimitusjohtaja kertoo.
Yhtiön nykypolvi löysi Marinon ensimmäisen mapin, joka sisälsi yhtiön alkuvaiheisiin perustuvan kirjeen.
–?Kirjeessä oli maininta eräästä asiasta, joka isääni jäi askarruttamaan: ”mihin styreeniä käytetään”, hän kysyi ruotsalaisilta – ja samalla kiitti jo saamastaan opista, Ben Fagerström kertoo.
Tuotanto perustunut aina käsilaminointiin
Venevalmistajan perustaja vakuuttui lasikuidun ominaisuudesta. Tor-Björn Fagerström kilpaili paljon avomeriluokassa 1960- ja 70-luvuilla.
–?Se osoittautui kestäväksi materiaaliksi. Niinpä venevalmistusta lähdettiin kehittämään uudella tavalla, Ben Fagerström kertoo.
Hän sanoo, että yhtiön tuotanto on aina perustunut käsilaminointiin ja suurimmaksi osaksi siihen, että veneet valmistuvat käsityönä.
–?Vene on tuotantovalmis vasta sen jälkeen, kun se on testattu kunnolla, Fagerström korostaa.
Marino Mustangia on valmistettu samalla rungolla jo 50 vuoden ajan.
Arkisto/Mika Laine
Kaikki alkoi pienestä jollasta
Yrityksen ensimmäinen tuote oli jolla, jonka jälkeen tuli tasapohjainen Marino Sport.
–?Sen jälkeen USA:sta tuli tieto, että Raymond Hunt -niminen suunnittelija oli kehittänyt nostolistoilla varustetun syvävee-pohjaisen veneen. Neljän vuoden ajan kehitimme omaa avomerikelpoista venemallia, Ben Fagerström kertoo.
Ensin syntyi Marino Sport V15, joka jalostui edelleen. Syntyi Marino Mustang, joka tuli markkinoille ensimmäisen kerran vuonna 1969.
–?Siitä lähtien Söderkullan tehtaalla on rakennettu samalla rungolla 50 vuoden ajan, Fagerström tuumaa.
Mustang sai rinnalleen Swing-mallin vuonna 1972. Tänä päivänä Mustang ja Swing ovat sipoolaisyhtiön päätuotteet.
–?Mustangin valmistus loppui vuonna 1979 ja se palasi tuotantoon vuonna 2015, josta lähtien sitä on valmistettu yhteensä noin sata kappaletta, Fagerström sanoo. Kaikkiaan Mustangeja on valmistettu sen historian aikana yli 1?200 kappaletta.
–?Tänä päivänä ihmiset lähtevät kauniina kesäpäivänä kruisailemaan: tällöin pieni vene on helppo siirtää paikasta toiseen. Uuden Mustangin ostajista 25 prosenttia on naisia, joita kiehtoo veneiden värikkyys ja näyttävyys, hän pohtii.
Venevalmistaja Marinon tehdas sijaitsee Sipoon Söderkullassa.
Arkisto/Mika Laine
Maine ja haaste: "Olemme tehneet liian hyviä veneitä"
Historiansa aikana venevalmistaja on tehnyt myös isoja matkaveneitä, joiden muotit ovat edelleen tallella Söderkullassa.
–?Samaan aikaan maineemme ja haasteemme on se, että olemme tehneet liian hyviä veneitä. Suurin osa valmistamistamme matkaveneistä on yhä käytössä, Ben Fagerström hymähtää.
Marinon matkaveneitä vuosien varrella ovat olleet muun muassa Barracuda, Shark, 8?000, 7?000, Rocca, Piraya, 9?000 ja 10?000.
–?Meillä on tuoteohjelmassamme ollut käytettyjen veneidemme varaosapalvelu. Näin voi saada esimerkiksi vuosimallin 1963 osia alkuperäiseltä valmistajalta. Esimerkiksi talvisäilytyksen yhteydessä voimme käydä asiakkaamme veneen läpi tai kunnostaa vanhan Marinon uuteen uskoon, Fagerström kertoo.
Marinolla on ollut Helsingin Vene-messuilla näyttäviä osastoja, eikä niiltä ole viime vuosina puuttunut värikkyyttä. Kuva vuoden 2017 messuilta.
Arkisto/Mika Laine
Liikevaihto kasvoi viime vuonna yli 40 prosenttia
Juhlavuottaan sipoolaisyhtiö viettää työn merkeissä.
–?Työllistämme Söderkullassa tällä hetkellä yhteensä seitsemän henkilöä, toimitusjohtaja kertoo.
Parhaimmillaan, isojen matkaveneiden huippuvuosina, yhtiöllä oli noin 70 työntekijää.
–?Silloin meillä oli iso tehdas myös Pohjanmaalla. Nyt olemme järkeistäneet toimintaamme, toimitusjohtaja Ben Fagerström sanoo.
Tammikuussa päättynyt tilivuosi ylsi toista vuotta plussalle.
–?Liikevaihtomme kasvoi yli 40 prosenttia ja oli nyt vähän alle miljoonan euron. Liiketoimintamme on terveellä pohjalla ja olemme täysin velaton yhtiö, toimitusjohtaja iloitsee.
Perjantaina alkavilla Helsingin Venemessuilla Marino esittäytyy värikkäällä osastollaan.
–?Nykyisten päämallien lisäksi historianurkassa esittäytyvät ensimmäinen jollamme ja kaikkien aikojen ensimmäinen moottoriveneemme. Kaikki Marino-mallit, joita on yli 60, ovat lisäksi valokuvina nähtävillä, Fagerström kertoo.
Pohjois-Euroopan suurin veneilytapahtuma, Vene-messut, järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 8.–17.2.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot