Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Freja Marinen uusi lippulaiva 7.9 KingCruiser on täysin uusi vene.
Mika Laine
PORVOO Freja Marinen TG 7.9 Kingcruiser jatkaa porvoolaisen venevalmistajan perinteitä. Malliston uusin lippulaiva täydentää keskihyttiveneiden tarjontaa uusin tilankäyttöratkaisuin. Vene on myös valmistajan ensimmäinen, johon saa vesivessan.
Perheen muut jäsenet, TG 5.9X ja 6.9X, ovat olleet takahytillisten veneiden myyntitilastojen kärjessä parina viime vuotena.
Vaikka nyt esitelty vene on täysin uusi, sen isänä voidaan pitää valmistajan 7000-sarjalaisia, joita myytiin noin 700 kappaletta. Edellismallien käyttäjiltä saaduilla palautteilla on ollut iso rooli uuden suunnittelussa, joka aloitettiin neljä vuotta sitten.
– On tärkeätä, että myös heidät huomioidaan, veneen suunnittelija Frese Gustafson kertoo.
Rakennusvaiheeseen päästiin vuonna 2017 ja viime vuosi kului prototyypillä testatessa ja ajo-ominaisuuksia hiotessa aina marraskuuhun saakka.
Ensimmäinen lähes valmis yksilö 7.9 -mallista esiteltiin yleisölle Uivassa venenäyttelyssä Helsingissä elokuussa. Edeltäjä eli 7200 KingCruiser esiteltiin samaisessa näyttelyssä tasan 20 vuotta sitten.
Uusi malli sekä näyttää että tuntuu TG:n sukupolveen kuuluvalta, vaikka vene on kuitenkin täysin uusi runkoa myöten. Uskollisten TG-veneiden käyttäjien lisäksi valmistaja tavoittelee ruorin taakse uutta käyttäjäkuntaa, mikä näkyy ratkaisuissa.
Frese Gustafson ja Jan Gustafson esittelivät uutukaistaan Helsingin Uivassa venenäyttelyssä elokuussa.
Mika Laine
Äänestä eroon
Vene on edeltäjäänsä puolisen metriä pidempi mutta hieman matalampi, mikä saa veneen näyttämään aikaisempia malleja modernimmalta sekä linjakkaalta. Hieman eteenpäin kallistettu hytti ikkunoineen antavat viitteitä, että vauhtiakin veneestä tarvittaessa löytyy.
– Veneessä ei ole mitään vanhaa, Gustafson toteaa edeltäjiin viitaten.
Suunnittelussa onkin uhrattu satoja tunteja myös veneilijöiden arvostamaan merikelpoisuuteen, polttoainetalouteen ja hiljaisuuteen.
– Ääni alkaa olemaan tärkein ominaisuus. Se on koppiveneen haaste. Eniten mitä ollaan tähän asti testattu on ääni.
Ajo-ominaisuuksia hiottiin nousulistoja muuttamalla, poistamalla ja lopuksi rakennettiin kokonaan uudet listat.
– Hienosäädöt olivat pienimmillään viittä milliä, intohimoinen veneensuunnittelija kertoo.
Veneen perän pohja on saanut enemmän V-kulmaa ja leveyttä lähes parikymmentä senttiä lisää.
Keskiveneen kohdalla on huomattavasti enemmän V-kulmaa, minkä veneen pituus mahdollistaa.
– Keulan muoto on lainattu 6.9:stä, sillä se on todettu hiljaiseksi, Gustafson kertoo.
Keulan avotila on muuttunut 7.9:ssä. Vasemmalla pieni kajuutta, johon saa halutessaan vesivessan. Kattoluukku on nyt yhtenäinen mikä mahdollistaa ajamisen seisaallaan.
Mika Laine
Ensimmäisen vesivessallinen TG
TG-veneille on ollut ominaista isohko keulan avotila, mutta uutuusmalli murtaa perinteen.
Keulan avotilasta reilu puolet on valjastettu pieneksi kajuutaksi, johon saa tilauksesta vesivessan. Perusmallissa tila toimii tavaran kuljetustilana.
Käyttäjäkunnalta tulleessa palautteessa nousi esiin muun muassa tarve saada veneeseen vessa.
– Ennen kuljetettiin avotilassa tavaraa, mutta 7200:ssa eikä uudessa 6.9:ssä enää kuljeteta. Sen takia päädyttiin tähän ratkaisuun, sillä sisätiloihin en vessaa halunnut, Gustafson valaisee.
– Monen kuukauden harkinnan jälkeen päädyttiin tähän. Vastaavaa ratkaisua ei muissa veneissä ole.
Erikoinen ratkaisu otettu piireissä positiivisesti vastaan.
Keulan avotilaan rakennettu pieni kajuutta on yllättävän tilava.
Mika Laine
Tilava matkustamo
Veneen keulan etuovesta pääsee edelleen sujuvasti sisään ja ulos, mutta 7200:n jäykähkö etuovi on historiaa.
Sisätilat ovat kasvaneet entisestään ja säältä suojaan mahtuu kipparin lisäksi lähes kymmenen matkustajaa.
Laajalle avautuva kattoluukku tuo tarvittaessa lisää avaruutta, ja tarjoaa kuljettajalle myös seisoma-ajoasennon.
Kuljettajan paikan ergonomiaan on kiinnitetty paljon huomiota. Tilaratkaisu on otettu pienemmästä sisarveneestä, mutta tilaa on enemmän. Kuljettaja istuu lähes veneen keskilinjalla, josta on hyvä näkyvyys joka suuntaan.
Iso parannus edellismalliin on myös matkustajien viihtyvyys.
– Kaikki istuvat samalla tasolla ja näkevät ulos, Gustafsson kertoo.
Sisätiloista löytyy runsaasti säilytystiloja. Apukuskin paikalta löytyy paikka pentterille.
Vene on myös läpikuljettava ja sohvat muuntautuvat punkiksi ilman että läpikulku estyy.
Uutta on myös reilun kokoinen oleskelutilaksi tarkoitettu taka-avotila, johon mahtuu jopa viisi henkilöä nauttimaan kesäpäivästä.
Veneen sisätiloihin mahtuu helposti jopa 10 ihmistä.
Mika Laine
Kuljettaja istuu lähes veneen keskilinjalla. Navigaattorin penkin alta löytyy paikka pentterille.
Mika Laine
Ei liukukynnystä
Kevytkulkuisuus on ominaisuus, josta TG-veneet ovat tunnettuja.
– Tärkein ominaisuus meidän veneissä on se, että liukukynnystä ei ole, vaan trimmitasoja käyttämällä venettä pystyy ajamaan kaikilla nopeuksilla ja lähes missä kelissä tahansa, Gustafson toteaa.
– Silloin vaimo ja lapsetkin tykkäävät olla veneessä mukana.
Kantava runko takana ja pehmeästi leikkaava terävä keula tuo puolestaan korkeutta.
– Veneen liike tulee olla eteenpäin, eikä hakkaava, Gustafson veistelee.
Arviolta 1 600-1 700 kilon painoinen 7.9 yltää 150 hv:n tehoilla noin 35 solmun huippunopeuteen.
Mukava matkanopeus saavutetaan puolestaan jo 15 solmun paikkeilla.
Frese ja Jan Gustafson esittelevät TG 7.9 KingCruiserin takaosan avointa oleskelutilaa, johon mahtuu helposti viisi ihmistä.
Mika Laine
Hinta-laatusuhde kohdallaan
Veneen rungot valmistetaan Pietarsaaressa ja kokoonpano tapahtuu Porvoossa.
Veneen tuotanto alkaa loppuvuodesta ja ensimmäiset veneet toimitetaan asiakkaille ensi vuonna.
Vakiomallin rinnalle on tulossa vahvistetulla rungolla varustettu 250-300 hv:n moottoreille tarkoitettu versio, jolla tavoitellaan yli 35 solmun matkanopeutta suotuisiin keleihin.
Veneen 55-60 000 euron hinta-arvio ilman moottoria, iskee varmasti kilpailijoihin. 7.9:n edeltäjä osoittautui monikäyttöiseksi veneeksi ja korvaaja vie tätä kehitystä roimasti eteenpäin. Porvoolaisvalmistaja on onnistunut luomaan uudesta mallista ei vain yhteysveneen, vaan myös retki- ja matkaveneen, joka varmasti kiinnostaa myös ei-tyypillisiä TG-veneen käyttäjiä.
Uusi TG 7.9 on vene, joka suoriutuu niin yhteys-, retki- kuin matkaveneen tehtävistä.
Mika Laine
TG 7.9 KingCruiser
Mitat: 7,8 x 2,6 metriä
Paino: ajovalmiina ei punnittu
Korkeus vesilinjasta: noin 2,45 metriä
Kantavuus: 8–10 henkilöä
Polttoainetankki: noin 200 litraa
CE-luokka: C
Moottorisuositus: 150–200 hevosvoimaa
Huippunopeus: 150 hevosvoimalla noin 35 solmua
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot