Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Pulskistunut Honda Monkey on helppo tunnistaa vuosien takaisen mallin ”isoveljeksi.”
Mika Laine
ITÄ-UUSIMAA Nostalgiaa on ilmassa, kun moottoripyöräksi rekisteröity ”Manki” hörähtää napista käyntiin. Ääni on tuttu vuosien takaa ja jopa pikkupojat tunnistavat apinan eli Monkeyn, joten kutsutaan sitä siis tuttavallisesti Mankiksi tässä tarinassa.
Nuoruuden haaveeni oli oma Manki ja sellaisen onnistuin parikin kertaa käytettynä hankkimaan. Nelitahtisen putputus kuulosti mielestäni paljon paremmalta kuin kaverin Suzuki PV:n kimeä ininä.
Kaksitahtikuskien ei muuten tarvinnut edes kertoa ajavansa mopolla, sillä kyllä sen hajusta ja mustista pilkuista takin selässä heti tunnisti.
Uusi Honda Monkey on maino kesäpeli liikkumiseen, kunhan ajokortista löytyy ajo-oikeus A-luokkaan.
Mika Laine
Manki painaa nykyisin 107 kiloa
Toissa kesänä kuulin huhuja, että legendaarinen Manki tekee paluun markkinoille ja peräti mitoiltaan hiukan kasvaneena 125-kuutioisena mottoripyöränä. Asia palautui mieleen käydessäni porvoolaisessa Motorbike-liikkeessä ja niinpä koeajo saatiin ystävällisesti järjestettyä.
Tien päällä en ole nähnyt yhtään isoa Mankia vielä ja ilmeistä päätellen ei ollut nähnyt kovin moni muukaan.
Pulskistunut Manki tuntui heti tutulta ja olen näköjään itse ”kasvanut” mopoajoista suhteessa lähes samaa tahtia, sillä Manki painaa 107 kiloa nykyään. Lähes kymmenen hevosvoimaa kiihdyttävät kulkineen parhaimmillaan satasen huippunopeuteen saakka.
Vaihteita on neljä ja ykkönen alhaalla – loput ylhäällä, eli vanhasta kolmivaihteisesta puoliautomaatista ei ole kuin muisto jäljellä. 98-oktaanista bensaa palaa pari litraa satasella, vastatuulessa vähän ehkä enemmän.
Legendaarinen Honda Monkey teki paluun markkinoille pullistuneena ja voimistuneena.
Mika Laine
Visiiri on pakko laskea alas
Tuuli puhaltaa nopeuden noustessa sen verran, että visiiri on pakko laskea alas. Kolmion takaa kääntyy auto yllättäen eteen, joten tehokkaat jarrut tulevat testatuksi.
Edessä on lukkiutumattomat ABS-jarrut ja hyvä niin, itseasiassa erittäin hyvä! Mankia pidetään edelleen mopona ja sen vauhti yllätti koeajon aikana useammankin autoilijan.
Alle satasen rajoitusalueilla sillä on siis täysin laillista ja mahdollista ajaa muun liikenteen tahdissa rajoituksia noudattaen, mutta kuljettajan kannattaa olla hereillä, sillä kolarin sattuessa sattuu Mankikuskia varmasti.
Hondan ehkä legendaarisin mallinimi teki vuosikymmenten jälkeen paluun.
Mika Laine
Mainio peli kesäiseen liikkumiseen
Manki on mainio peli kesäiseen liikkumiseen, sillä se saa kuljettajan ja kanssakulkijat hyvälle tuulelle. Sillä on kiva ajella kaupungissa, mutta ei se vierasta hiekkatietäkään. Mutkaisella asfalttitiellä kultainen 1980-luku palautuu elävästi mieleen ja olo nuorenee hetkeksi.
Suorituskykyä on ominaisuuksiin nähden aika sopivasti, mutta toki kiireisimmät näitä jo virittelevät. Itse muuttaisin ehkä välityksiä hiukan tiheämmäksi, sillä nelonen selkeä ylivaihde.
Sympaattisen söpö se on kaikkien mielestä ja muutamia eri värejäkin löytyy. Pitäisiköhän soitella taas sille Motorbiken "Oskulle"?
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
+ Mankifiilis saatu säilytettyä
+ Hyvät jarrut ja sopiva suorituskyky
Miinukset
- Mankia luullaan edelleen mopoksi ja tämä voi yllättää liikenteessä
- Samalla hinnalla saa isojakin moottoripyöriä käytettynä
FAKTALAATIKKO
Honda Monkey 125
* Hinta: 4?490 euroa
* Sylinteritilavuus: 125 kuutiosenttimetriä
* Moottori: 4-tahti, 1-sylinterinen
* Maksimiteho: 6,9 kilowattia
* Maksimivääntö: 11 newtonmetriä
* Huippunopeus: Noin 100 kilometriä tunnissa
* Omamassa: 107 kiloa
* Vaihteisto: 4-vaihteinen
* Jarrut: Levyjarrut, edessä ABS
* Istuinkorkeus: 776 millimetriä
* Tankki: 5,6 litraa
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot