Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
PORVOO-SIPOO Valtakunnallinen kotiapuyritys Helppy Oy aloitti toimintansa vuonna 2018. Yrityksen perustaja Richard Nordström halusi omalle äidilleen parempaa tukea arkeen ja mahdollisuuden pärjätä kotona mahdollisimman pitkään. Koska olemassa olevien kotipalveluiden apu oli kapea-alaista, Nordström halusi perustaa kotiapuyrityksen, jotta seniorit voivat nauttia elämästä kotona mahdollisimman pitkään ja omaiset tietävät aina missä mennään.
Viime vuonna yritys laajensi toimintaansa myös Porvooseen ja Sipooseen. Helpperinä työskentelevä porvoolainen Mirva Tyyskä on työskennellyt koko ikänsä ihmisten parissa ja kokee sen omaksi jutukseen.
– Jäin eläkkeelle elokuussa opettajan hommista ja kun näin Helppyn mainoksen, kiinnostuin heti työstä. Olen sellainen, että valvon pitkään ja nukun pitkään. Tämän avulla saan itselleni päivärytmin, en osaa oikein olla vain eläkeläinen.
Korona lisännyt senioreiden yksinäisyyttä
Tyyskällä on tällä hetkellä kaksi senioria, joiden luona hän käy viikoittain.
– Käyn heidän luonaan kerran viikossa auttelemassa. Imuroin esimerkiksi tai siivoan kaappeja ja juttelemme, he haluavat aina tarjota kahvia ja kertoa kuulumisiaan.
Helpperin työnkuvaan voi kuulua kodin ylläpitoa, kaupassa käymistä, suihkuapua tai vaikka jalkahoitoa. Sisältä sovitaan aina tapauskohtaisesti. Tyyskä sanoo, että hän tekee kaikkea muuta paitsi hoitajan hommia.
– Siihen minulla ei ole koulutusta. Mutta mukana toiminnassa on paljon helppereitä, jotka ovat esimerkiksi lähihoitajia.
Koronapandemia on lisännyt yksinäisyyttä.
– Koronan vuoksi pitää olla varovainen eikä voi oikein tavata ihmisiä, niin tämä on vaikeaa aikaa senioreille. Usein puhutaan, että lapset ja nuoret voivat huonosti koronan vuoksi, mutta kyllä se koskee muitakin, myös ikäihmisiä.
–?Moni seniori on tosi yksin. Vaikka heillä olisi omaisia, he saattavat asua kaukana.
"Tämä on antoisaa työtä"
Tyyskä tietää, että kunnallinen kotiapu on ylikuormitettua ja heillä ei ole aikaa kahvitteluun ja jutusteluun.
– Olen puolitoista tai kaksi tuntia aina kerrallaan asiakkaan luona. He kertoilevat juttuja ja minä kuuntelen.
– En ota mitään omia menoja helpperikäyntien lähelle, vaan annan aikaa tapaamiselle.
Tyyskälle on muodostunut jo läheinen suhde omiin asiakkaisiinsa.
– Minulla on sellainen tunne, että olen tärkeä heille. Minua odotetaan paikalle ja minulla on aina hyvä fiilis, kun lähden sieltä. Tämä on tosi antoisaa työtä.
Helpperin apua voivat pyytää joko omaiset tai seniori itse. Helppy Oy lähettää sopivan helpperin tutustumiskäynnille, ja sen jälkeen palvelu jatkuu tarpeen mukaan. Helppereitä on eri ikäisiä ja eri taustaisia.
– Käynnit kirjataan aina sähköiseen palveluun, josta omaiset näkevät koska helpperi on käynyt ja mitä on tehty ja koska on seuraava käynti.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot