Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Sähköllä käyvä Renault Twizy soveltuu lyhyisiin pyrähdyksiin, kun sää on kesäinen. Sivuikkunoita taikka lämmityslaitetta nelipyörästä löydy.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Itäväylän kesäautotestissä Renault Twizy 80 Intens O?nko tuo auto vai moottoripyörä? Onko se mopoauto tai kevytauto? Kuinka kovaa tämä kulkee? Näihin kysymyksiin yritetään löytää vastauksia Itäväylän kesäauton koeajolla.
Ensinnäkin Renault Twizy 80 Intens on B-kortilla ajettava henkilöauto, vaikka ajoneuvoluokan tyyppitiedoissa lukee Nelipyörä L7e. Samannäköistä Twizyä myydään myös 2300 euroa halvemmalla mopoautoksi rekisteröitynä, mutta silloin numero mallinimessä on huippunopeuden mukaan 45. Loivassa alamäessä kaksi päällä tämä Twizy 80 kulki mittarin mukaan parhaimmillaan peräti 85 km/h.
Ajaminen itsessään on todella helppoa, sähkömoottori käynnistyy äänettömästi kun virta-avainta käännetään ja napista painetaan joko D tai R, eli portaaton automaattivaihteisto eteenpäin tai peruutusvaihteelle. Sähkömoottorin sirinän saattelemana auto kiihtyy kuudenkympin nopeuteen 12 sekunnissa. Ohjaustehostinta ei ole, mutta eipä sitä juuri kaipaakaan. Ratti kääntyy noin 2,8 kierrosta ääriasennosta toiseen ja pieni kirppu on juuri niin ketterä kuin ulkonäöstä voi päätellä. Parhaimmillaan Twizy onkin ahtailla kujilla ja parkkipaikoilla.
Renaultin ajaminen on helppoa. Varustetaso on minimaalinen.
Petri Matikainen
Maantiellä voi toki ajella kahdeksaakymppiä muiden mukana, mutta varsinkin vesisateella toivoisi sivuikkunoita suojakseen. Myös lämmityslaite olisi kiva varuste kymmenen asteen sateisessa säässä. Radio tuskin kuuluisi tuulen huminan läpi, joten kuljettaja ja matkustaja saavat kerrankin huutaa rauhassa toisilleen. Taakse mahtuu kohtalaisesti 180 senttinen henkilö, mutta silloin pitkä kuljettaja joutuu pitämään istuintaan korkeintaan keskiasennossa. Kaksi keskimittaista matkustaa yllättävän mukavasti, mutta matkatavarat saavat olla kooltaan luottokortin luokkaa sillä varsinaista tavaratilaa on ainoastaan 31 litraa lukittavan hansikaslokeron lisäksi.
Toimintamatka jäi lyhyen koeajon johdosta kysymysmerkiksi. Teoriassa hyvissä olosuhteissa Twizyllä pystyy valmistajan ilmoituksen mukaan ajamaan 120 kilometriä. Käytännössä matka ei ole läheskään noin pitkä ”kaasu pohjassa” ajettaessa ja lataus kestää normaalista Suko-liittimellä varustetusta pistokkeesta noin kolme ja puoli tuntia. Muuta tankkausmahdollisuutta ei siis ole, joten yli sadan kilometrin siirtymä vaatii jo todellista matkan suunnittelua. Hauskaa ja päitä kääntävää matkaaminen Renault Twizyllä toki on, varsinkin jos keli on poutainen ja reilusti plussan puolella!
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Twizyssä on keskikokoisen kuljettajan ja matkustajan lisäksi vain vähän matkatavaratilaa.
Petri Matikainen
Plussat
• Ahdaskin parkkipaikka tuntuu tilavalta
• Sympaattiset ilmeet kanssa-autoilijoilta
Miinukset
• Suomen sateinen kesä
• Yli sadan kilsan reissut vaativat aikaa ja huumoria
Renault Twizy 80 Intens
• Hinta 13.990 €
• Päästöt 0 g/ km
• Akku 6,1 kWh
• Toimintasäde teoriassa 120 km, käytännössä 50-80 km
• Teho 17 hv
• Vääntö 57 nm
• Henkilömäärä 2
• Kääntöympyrä 6.8 m
• Auton pituus 2338 mm
• Leveys 1396 mm
• Korkeus 1454 mm
• Maavara 120 mm
• Omamassa 487 kg
• Kokonaismassa 690 kg
• Latausaika 3,5 h
• Takuu 2 vuotta
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot