Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
– Haluamme palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin ja ottaa myös heidän toiveensa huomioon, palvelupäällikkö Susanna Tallberg kertoo.
Marko Wahlström
PORVOO Erikoismyymäläksi uudistunut Näsin Alko S-marketin yhteydessä on saanut uuden ilmeen ja tuotesijoittelun. Myymälä avasi ovensa noin kahden viikon remontin jälkeen perjantaina.
–?Myymälän hyllyjen väritys on nyt aiempaa tummempi ja olemme tuoneet myös puuta sisustukseen. Yleisvalaistusta on laskettu aiemmasta alaspäin ja hyllyt ovat saaneet kohdevalaistuksen, Alko Oy:n liiketoimintajohtaja Kari Pennanen kertoo.
Hän korostaa, että uudistuksella on haluttu kiinnittää huomiota niin asiakkaiden kuin henkilökunnan viihtyvyyteen.
–?Kassa-aitiot ovat ergonomisesti säädettäviä ja henkilökunnan tiloja on uudistettu, Pennanen jatkaa.
Myös kylmäkaapit uusittiin vastaamaan vähittäiskaupalle asetettuja nykyisiä energiatehokkuusvaatimuksia.
Parin viikon remontin jälkeen Näsin S-marketin yhteydessä sijaitseva Alkon myymälä avautui erikoismyymälänä koruttomasti ilman suuria muodollisuuksia.
Marko Wahlström
Digitaalisuutta ja rosoisuutta
Myymälän pohjaratkaisu on pyritty suunnittelemaan niin, että se vastaa tämän päivän kuluttajan ostokäyttäytymistä.
Digitaalisuus näkyy myymälässä näyttöruudulla, jossa pyörii kampanja- ja vastuullisuusvideoita.
–?Lisäksi tämän vuoden alusta Alkon henkilöstön käytössä on ollut Makupankki-mobiilisovellus, johon työntekijät voivat lisätä omia kokemuksiaan ja kommenttejaan kaikista tuotteista. Myyjät voivat näin hyödyntää muiden alkolaisten kommentteja ja välittää tietoa asiakkaille, Pennanen jatkaa.
Uuteen konseptiin kuuluu digitaalisuuden lisäksi myös rosoisuus.
–?Hyllyjen päädyissä on nopeita vinkkejä tuotteiden käyttöön ja muun muassa oluiden luokitukset. Käytössä on myös liitutauluja, joihin henkilökunta käsin kirjoittaa esimerkiksi vinkkejä uutuuksista, Pennanen sanoo.
– Hyllyjen päädyissä on nopeita vinkkejä tuotteiden käyttöön, Alko Oy:n liiketoimintajohtaja Kari Pennanen kertoo.
Marko Wahlström
Näsin Alkossa noin 2?200 tuotetta
Myymälässä on esillä yhteensä noin 2?200 tuotetta.
–?Pääpaino on miedoissa viineissä (puna-, valko- ja roséviinit), joita on valikoimassa yhteensä 1?530. Lisäksi meillä noin 350 pien- ja lähipanimoiden olutta, palvelupäällikkö Susanna Tallberg kertoo.
Alkon koko valikoima käsittää yhteensä noin 7?500 tuotetta.
–?Valikoimamme on kasvanut paljon ja kiinnostus verkkokaupan palveluihin on vilkasta. Verkkokaupan tilaukset voi noutaa myös Näsin Alkosta, Pennanen kertoo.
Uutta on se, että erikoismyymälässä on erikoiserien hylly.
–?Joka kuukauden ensimmäinen torstai vaihdamme siihen uutuustuotteet. Esillä on noin 40 olut- ja viinituotetta, Tallberg kertoo.
Uusi alkoholilaki ei vähennä myymälöitä
Liiketoimintajohtaja myöntää, että alkoholilain uudistuksen myötä long drink -juomien ja oluiden myynti Alkoissa on vähentynyt, kun päivittäistavarakaupat ottivat ne valikoimiinsa.
–?Sitä, miten uusi alkoholilaki vaikuttaa alkoholin kulutukseen ja haittoihin, on vielä liian varhaista arvioida. Vaikutukset näkyvät vasta loppuvuodesta, Pennanen sanoo.
Uudella lailla ei ole vaikutusta Alkon myymälöiden määrään.
–?Sen sijaan jatkamme myymälöiden kehittämistä uuden konseptin mukaisiksi lähivuosien aikana. Haluamme, että palvelu pelaa ja pidämme huolta asiakkaistamme, Pennanen korostaa.
Valikoima Alkon myymälöissä uudistuu koko ajan.
–?Kuuntelemme tarkalla korvalla asiakkaita. Esimerkiksi Näsissä vaihtuu noin 70 tuotetta kuukaudessa, Susanna Tallberg sanoo.
–?Toimintamme perustuu tuoteryhmäpuu-ajatteluun. Puun jokainen oksa kuvaa yhtä juomatyyppiä. Meidän tehtävä on varmistaa, että yksikään oksa ei kanna liian isoa taakkaa tai mikään jää ilman hedelmää, Pennanen muotoilee.
Alkolla 355 myymälää ympäri Suomea
Alkolla on tällä hetkellä yhteensä 355 myymälää eri puolilla Suomea. Tämän lisäksi yhtiöllä on noin 60 verkkokaupan noutopistettä ympäri Suomen.
–?Tänä vuonna avaamme uudet myymälät Tampereen Ratinaan, Helsingin Laajasaloon ja Kalasataman kauppakeskus Rediin sekä Espoon Otaniemeen, Pennanen kertoo.
Myymälöistä noin 70 on Näsin Alkon kaltaisia erikoismyymälöitä.
–?Myymälöiden uudistaminen alkoi Helsingin Arkadiankadun myymälästämme syyskuussa 2016. Tähän mennessä noin 50 myymälää on läpikäynyt muutostyöt, Pennanen jatkaa.
Alkolla on suurimmissa kaupungeissa yhteensä 15 huippumyymälää. Loppuosa myymälöistä on niin sanottuja lähimyymälöitä, kuten Loviisan, Porvoon Tarmolan sekä Sipoon Nikkilän ja Söderkullan myymälät.
MARKO WAHLSTRÖM
marko.wahlstrom@itavayla.fi
Asiakas Kari Isotalo: "Alkoholilain uudistus tervetullut"
Pellingissä mökkeilevä Kari Isotalo poikkeaa lähes viikoittain ruokaostoksilla Näsin S-marketissa. – Silloin tällöin asioin myös Alkossa, hän kertoo uudistuneessa myymälässä.
Marko Wahlström
PORVOO Pellingissä vapaa-aikaansa viikoittain viettävä helsinkiläinen Kari Isotalo tarkastelee viinivalikoimaa.
–?Käyn täällä satunnaisesti. Myymälän uusi ulkoasu näyttää hyvältä, hän sanoo.
Isotalo tunnustautuu italialaisten punaviinien ystäväksi.
–?Valkoviinejä ostaessani suosin niin sanottuja uuden mantereen tuotteita, kuten chileläisiä tai australialaisia. Ostan myös kuohuviinejä, hän sanoo.
Alkoholilain uudistusta hän pitää periaatteessa tervetulleena.
–?Toivon, että viinien myynti kuitenkin säilyy nykyisellään, sillä olen tyytyväinen Alkon palvelutasoon. Verkkokauppaa olen käyttänyt, kun olen tilannut esimerkiksi isomman määrän kuohuviiniä juhliin, Isotalo jatkaa.
Hän ei jaksa uskoa sitä, että päivittäistavarakaupat pystyisivät ylläpitämään sellaista tuotevalikoimaa kuin Alko.
MARKO WAHLSTRÖM
marko.wahlstrom@itavayla.fi
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot