Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
– Lehdenjakajat ovat avainasemassa, kun tavoitteenamme on tuottaa kuluttajille laadukasta jakelupalvelua, itäisellä Uudellamaalla toimivan yksityisen jakeluyhtiö Jakelujuniorit Oy:n kuljetus- ja myyntipäällikkö Antti Mattila sanoo.
Marko Wahlström
ITÄ-UUSIMAA Mainosjakelu murroksessa itäisellä Uudellamaalla, kun Suomen Suoramainonta Oy keskitti jakelun keskiviikkoon.
Itäisen Uudenmaan mainosjakelumarkkinoilla tapahtui helmikuun alussa merkittävä muutos, kun maamme suurin yksityinen jakeluyhtiö Suomen Suoramainonta Oy teki valtakunnallisen päätöksen lakkauttaa lauantain mainosjakelun ja keskittää jakelu keskiviikkoiltoihin.
–?Päätös juontaa juurensa Postin saalistushinnoittelusta, josta on jätetty kanne kilpailu- ja kuluttajavirastolle. Lakkauttaminen on kipeä päätös, mutta meidän on vastattava markkinaolosuhteisiin ja ennen kaikkea varmistettava toiminnan jatkuvuus, jakeluyhtiö Jakelujuniorit Oy:n kuljetus- ja myyntipäällikkö Antti Mattila sanoo.
–?Valtakunnallisesta päätöksestä huolimatta paikallisesti voimme toki jatkossakin tarjota mainosjakelua myös lauantaisin, jos siihen on tarvetta, hän jatkaa.
Suomen Suoramainonnan tytäryhtiönä toimiva yritys osti Porvoon Mediajakelu Oy:n liiketoiminnan viime vuodenvaihteessa. Yrityskauppa oli konsernin sisäinen uudelleenorganisointi, mikä itäisellä Uudellamaalla vähensi jakeluyhtiöiden määrää.
–?Kaikki itäisen Uudenmaan jakajat eli noin 30 henkilöä siirtyivät niin sanottuina vanhoina työntekijöinä palvelukseemme, Mattila sanoo.
Keskisellä Uudellamaalla Tuusulassa vuonna 1982 perustettu jakeluyhtiö työllistää tällä hetkellä noin 500 työntekijää.
–?Aiemmin meillä oli noin 175?000 kotitaloutta jakelumme piirissä. Liiketoimintakaupan myötä määrä kasvoi noin 36?000 taloudella. Toimialueemme ulottui aiemmin itäiseltä Vantaalta Hausjärvelle ja nyt myös Sipoosta Loviisan Ruotsinpyhtäälle, Mattila kertoo.
Jakelujuniorit Oy syntyi juniorijalkapalloseuran tavoitteesta kerätä itselleen varoja ja kehittyi siitä vantaalaisen Kalevi Kärjen ja myöhemmin Hannu Kärjen luotsaaman perheyhtiön liiketoiminnaksi. Suomen Suoramainonta -konserniin yhtiö siirtyi 2000-luvun alkupuolella.
Mainosjakajien keski-ikä itäisellä Uudellamaalla on normaalia korkeampi johtuen pitkistä, 15–25 vuotta jatkuneista työsuhteista.
–?Sen myötä on ollut positiivista huomata, että jakajat omaavat erittäin vankan kokemuksen alueesta ja ovat olleet alttiita perehdyttämään tällaista ulkoporvoolaistakin käytäntöihin, Mattila sanoo.
–?Koen tärkeänä, että jakaja viihtyy työssään, vaikka se on fyysisesti raskasta ja kuluttavaa. Tavoitteenamme on, että jakaja viihtyy jatkossakin ja tuottaa kuluttajille laadukasta jakelupalvelua ollessaan avainasemassa kokonaisuudessa, itsekin työelämään tutustumisen 14–15-vuotiaana kaupunkilehden jakajana Järvenpäässä?aloittanut Mattila jatkaa.
Jakelujunioreiden työntekijät ovat keskisellä Uudellamaalla ja pääkaupunkiseudulla 14–67-vuotiaita, itäisellä Uudellamaalla 40–70-vuotiaita.
–?Porvoossa jakajinamme on paljon entisiä sanomalehtien varhaisjakajia, Mattila kertoo.
Itäisellä Uudellamaalla Porvoon ja Loviisan taajamien lisäksi jakeluyhtiöllä on noin 95 jakelupiiriä haja-asutusalueella, joissa jakelu tapahtuu pitkälti autoin.
Mainoskieltotalouksiin jakelu on herättänyt jonkin verran asukkaissa hämmennystä, jos julkaisuja on kiellosta huolimatta vahingossa jaettu tai on jäänyt jakamatta lehtiä talouksiin, joihin niitä on toivottu.
–?Tähän pyrimme saamaan jatkossa yhdenmukaisen käytännön, josta informoimme asukkaita. Käytäntö luodaan yhdessä kaupunkilehtien kanssa, Mattila sanoo.
Mainonnan kieltäneiden kotitalouksien määrä on 15–17 prosenttia itäisellä Uudellamaalla.
–?Näistä kieltotalouksista lehden on sallinut viitisen prosenttia, mikä perustuu varovaiseen arvioon kenttätyön perusteella, Mattila jatkaa.
Mainoskieltojen määrässä ei ole näkyvissä valtakunnallista kasvutrendiä.
–?Se on kausiluonteista esimerkiksi talvilomien tai joulun sesonkien aikaan. Kesälomien aikana vastaavasti joillakin alueilla jakelulevikit kasvavat kesäasukkaiden myötä, Mattila kertoo.
–?Muutokset vaativat jakajalta asiantuntemusta ja välitöntä reagointia, jolloin pystymme pitämään jakelun kappalemäärät reaaliaikaisina, hän jatkaa.
Kuluttajilta tulevat palautteet ovat tärkeä signaali jakeluyhtiölle.
–?Erityisen hienoa on ollut huomata, kuinka suuri odotusarvo paikallislehdellä on itäisellä Uudellamalla. Median murroksessa painettu lehti pitää edelleen vahvaa jalansijaa paikallisissa kahvipöydissä. Tämän tiedostaen meillä on suuria kunnia jatkaa laadukkaiden jakelupalveluiden tuottamista alueella, Mattila korostaa.
MARKO WAHLSTRÖM
FAKTALAATIKKO
Suomen Suoramainonta Oy
* 23 paikallista jakeluyhtiötä, jotka muodostavat yhdessä emoyhtiön kanssa SSM Jakeluryhmän. Itäisen Uudenmaan ainoa jakeluyhtiö on Jakelujuniorit Oy. Konsernin omistaa lehti- ja jakeluyhtiö Janton Oy.
* 37 alueellista jakeluterminaalia.
* Lähes 5?500 jakajaa.
* Noin 200 päätoimista työntekijää.
* Noin 150 jakeluautoa.
* Yhtiön suorajakelu tavoittaa noin 2,4 miljoonaa kotitaloutta, mikä on noin 96 prosenttia maamme kaikista kotitalouksista. Vuosittain yhtiö jakaa noin 1,2 miljardia jakelutuotetta.
* Yhtiö kilpailee Posti Group Oyj:n kanssa.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot