Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
43 metriä pitkä alus mahtui vaivoin kääntymään Porvoonjoella.
Mika Laine
PORVOO, JOKIRANTA Merivoimien miinoitusharjoitukset toivat tammikuun saapumiserän varusmiehiä itäiselle Suomenlahdelle. Yksi alus nähtiin Loviisassa tiistaina ja toinen rantautui Porvoon satamaan torstaina iltapäivällä hieman ennen kello neljää.
Sipoosta kotoisin oleva aluksen päällikkö, kapteeniluutnantti Markus Halme kertoo viettäneensä paljonkin aikaa Porvoossa nuorempana, mutta miinalautta Pyhäranta ei ole täällä aiemmin käynyt. Halmeen tietojen mukaan Porvoossa ei ole aiemmin ollut Merivoimien miinalauttaa lainkaan.
Porvoo valikoitu aluksen määräsatamaksi osin tästäkin syystä.
– Pyhäranta on aluksen kummikunta ja se pitää aluksesta kyllä hyvää huolta, kiitokset myös Porvoon kaupungille, että olemme täällä tänään, Halme sanoo.
Varusmiehiä aluksen mukana Porvooseen saapui 13.
– Tällä harjoitusreissulla ollaan harjoiteltu aluksen päätehtävää, eli merimiinoittamista. Se vaatii paljon henkilötyövoimaa, joten ilman varusmiehiä emme pärjäisi, Halme selittää.
Miinalautta Pyhäranta lipui hiljalleen Porvoon jokisuiston läpi kapeaa väylää pitkin jokirantaan.
Mika Laine
– Matka on sujunut hyvin, vaikka veneilijöitä on paljon liikenteessä. Vesiliikenteen säädökset on aika hyvin veneilijöillä hallussa, esimerkiksi että kuka väistää ketäkin. Vaikka mediassa välillä pohditaan, että pitäisikö veneilijöille olla oma ajotutkintonsa, niin meillä ei ainakaan mitään vaaratilanteita ole ollut, kertoo Halme.
Vauhtiakin Pyhärannalla tosin on vain 11 solmua, joka varmasti tekee osuutensa vaaratilanteiden vähentämisessä. Pienien veneiden kuljettajat pitäytyvät muutoinkin mielellään hyvän etäisyyden päässä niinkin isosta aluksesta kuin Pyhäranta.
– Maileja miinalautan mittarissa on jo noin neljä ja puoli kertaa maapallon ympäri, mutta kun aluksista pidetään hyvää huolta niin ikä ei päälle päin näy, Halme kertoo.
Aluksen rantautuminen matkustajasatamaan keräsi runsaasti yleisöä. Aluksen päällikkö Markus Halme kertoo, ettei yleisö pääse alukseen tällä Porvoon vierailulla.
Mika Laine
Historia ja nykypäivä
Pyhäranta on valmistunut 1992 Olkiluodon telakalla Eurajoen varrella. Se on päässyt näkyville myös sosiaalisessa mediassa, sillä muutamat varusmiehet keksivät tehdä tiktok-nimiselle alustalle muutaman videon, joista yhteen on kertynyt jo yli 13 miljoonaa näyttökertaa.
Kaikkiin Pansio-luokan aluksiin tehtiin mittavat peruskorjaukset muutama vuosi sitten. Runko pidettiin ennallaan mutta sisältö uusittiin ja muutkin tarvittavat osat, kuten silta. Laitteet ovat 2010-luvulta, eli kaikki merenkulkujärjestelmät ovat uusia.
– Sillä pidennettiin aluksen käyttöikää, 2030-luvun loppupuolelle olisi tarkoitus ajaa näillä aluksilla, Halme selittää.
– Varusmiesten mielestä plussaa on se, että rannikkokaupungeissa käydessä järjestetään aina iltavapaat. Toinen vahti aina vahtii, koska aluksen vahtiminen on ensimmäinen prioriteetti, mutta toinen pääsee maihin vapaille, jos ohjelma sen muuten sallii, kertoo Halme.
Yleensä uudessa satamassa on ensimmäisenä ohjelmassa lenkki, jotta varusmiehet saavat yhdistettyä liikunnan ja uuden näkemisen.
Aluksen päällikkö Markus Halmeella oli aikaa vaihtaa kuulumisia kaupunkilaisten kanssa.
Mika Laine
Varusmiehen sanoin
– Näin kun merillä ollaan, niin päivät menee tosi nopeasti, alikersantti Kari kertoo.
– Parasta on se, että tämä on aika itsenäistä verrattuna vaikkapa maavoimiin. Meille annetaan joku tehtävä ja oletetaan että me osataan se ilman ihmeellisempää ohjaamista. Maavoimissa se ohjaaminen on enemmän kädestä pitäen näyttämistä. Meidät on koulutettu hyvin ja hommat hoituu, niin kaikki on tyytyväisiä, Kari sanoo.
Kari kertoo olevansa konepuolella, jossa hän oppii käytännöllisiä taitoja joista on hyötyä myös siviilissä.
– Saan esimerkiksi peruskäsityksen siitä, miten moottorit toimii ja miten alus itsessään teknisesti toimii. Homma on muutenkin monipuolista ja meillä on hyvä tiimi, Kari kertoo.
Hän lisää, että kantahenkilökunnalla ja varusmiehillä on läheinen ja hyvä työsuhde aluksella.
Kauan reilu 40 metrinen alus ehdi porvoolaisia ihmetyttämään. Se suuntaa kohti seuraavia harjoituksia varhain perjantai-aamuna ja irroittaa köydet matkustajasatamassa aamulla kello seitsemän.
Harvinainen vieras kiinnittyi torstaina Porvoon jokirantaan.
Mika Laine
Video: Pyhärannan varusmiesten tekemälle tiktok-videolle on kertynyt jo yli 13 miljoonaa näyttökertaa
@laivanakki ##mickeymouseclubhouse ##navy ##intti ##makemefamous ##marines ##forypupage ##laivasto
? Mickey Mouse Club House Theme - tootymcnooty
Miinalautta Pyhärannan 30 vuoden ikä ei näy päältä päin.
Mika Laine
FAKTALAATIKKO
Pansio-luokan miinalautta Pyhäranta
• Päätehtävä miinoittaminen
• Pituus: 43 m
• Leveys: 10 m
• Uppouma: 608 t
• Syväys: 2 m
• Nopeus: 11 solmua
• Koneteho: 2 x 647 kW
• Jääluokka: 1A
• Valmistunut: 1992
• Valmistuspaikka: Olkiluodon telakka
• Peruskorjattu: 2015-17
• Miehistö: 22
• Runkonumero: 92
• Aseistus: 12,7 mm ilmatorjuntakonekivääri, 7,62 mm konekivääri PKM, 40 mm kranaattikonekivääri, merimiinat
• Miinalauttaluokkaan kuuluvat myös merivoimien alukset Pansio ja Porkkala.
Miinalautan rantautuminen jokirantaan oli vaikuttava näky.
Mika Laine
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot