Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
PORVOO–ROVANIEMI Niiden piti olla viimeiset kisat. Vuonna 2012 Seppo Tuominen ja Erik Vilenius olivat lopettamassa ralliharrastusta, kun Vilenius ehdotti vielä viimeisiä kisoja, Tunturirallia, 60-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi.
–?Ei siitä viimeinen kisa tullut. Tuli vielä nämä muutamat, kartanlukija Tuominen, 64, nauraa.
Tänä vuonna kuljettaja Vilenius osallistuu Tunturiralliin 70-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi.
Jäävätkö kisat nyt viimeisiksi?
–?Ei voi koskaan sanoa, että lopettaa, Vilenius pudistaa päätään.
Vilenius on harrastanut autoilua pikkutapista lähtien.
–?Isäni oli taksiautoilija, ja kun hän tuli kotiin, niin ratin taakse piti päästä ajamaan talon ympäri. Siitä se ajaminen tuli, mies kertoo.
Kilpaura urkeni vuonna 1973.
Tuomiselle ralli siirtyi veren perintönä äidiltä, joka kilpaili jäällä ja radalla jo kultaisella 1960-luvulla.
–?Autourheilun parista tuli vaimo, harrastukset ja ystäviä. Vaimo sillä lailla, kun olin Uudenmaan piirin puheenjohtajana 1980-luvulla ja pyysin ystäväni siskoa, Annea, kokoukseen sihteeriksi. Tarjosin kokouksen päätteeksi lounaan ja lopulta Anne jäi asumaan. Olemme vieläkin kimpassa, Tuominen kertoo.
Vileniuksen Tuominen on tuntenut tasan viisikymmentä vuotta.
Tuomisella ja Vileniuksella on takanaan viides- ja kuudesvuosikymmen ralliajelua.
Merja Forsman
"Kisoissa kyse on paljon enemmän kuin kisaamisesta"
Rovaniemeä voisi hyvällä syyllä kutsua kaksikon toiseksi kotikaupungiksi. Tunturirallin ansiosta Vilenius ja Tuominen ovat viettäneet Lapissa yli 20 viikkoa elämästään.
Tuominen on ollut kartturina yhteensä 13 kertaa ja muina kertoina huoltojoukoissa.
Ensimmäiseen Tunturiralliin miehet osallistuivat jo vuonna 1990.
–?Tunturiralli on hieno tapahtuma, jossa on aina talvi ja lunta on parhaimmillaan auton korkeudelta, Vilenius kertoo.
–?Ajamme yli 200 kilometrin tuntivauhtia auton levyistä ränniä, eikä autosta juuri näe eteensä, Tuominen sanoo.
– Kisoissa kyse on paljon enemmän kuin kisaamisesta, niissä näkee ystäviä. Eikä jymähdä kotisohvan pohjalle!
Lapissa kiehtovat myös upeat maisemat, lappilaisten rento tunnelma ja erilaiset, etelän teistä poikkeavat reitit.
–?Vuonna 1990 laskimme Pohtimolammen laskettelurinteitä järven jäälle ja jatkoimme siitä soiden yli, Tuominen muistelee.
–?Suon yli ajaminen on sellaista rytkytystä, että joskus luulee auton hajoavan, Vilenius lisää.
Reitin helmiä ovat myös maatalon pihan läpi ajaminen. Se, kun pujotellaan auton mentävästä reiästä, vedetään tiukka kurvaus talon ja piharakennuksen välistä ja jatketaan taas kilometritolkulla asumattomia seutuja.
– Tämä porotalo sijaitsee keskellä ei-mitään. Piharakennuksen seinillä roikkuu lihaa kuivumassa. On se kokemus, Tuominen sanoo.
– Myös Vanttauskosken ylitys on upea. Kun käymme siellä nuotittamassa, lounastamme perinteisesti Seon huoltoasemalla juttelemme reitistä muiden nuotittajien kanssa.
Vilenius on istunut auton ratissa pikkupojasta lähtien.
Merja Forsman
"Ilmapiiri on rennompi kuin muualla"
Kaksikko kehuu myös lappilaisten ystävällisyyttä ja rentoa otetta elämään.
–?Ilmapiiri on rennompi kuin muualla. Ihmiset ovat tosi ystävällisiä ja heti kun tarvitsee apua, sitä saa, Vilenius sanoo.
Esimerkkinä Tuominen kertoo, että kun vuosia sitten ajot keskeytyivät hänen osaltaan pimeässä ”keskellä ei-mitään”, jo muutamassa minuutissa lappilaiset olivat ympäröineet auton ja sytyttäneet nuotion.
–?Jostain ne tulivat ja nostivat kossupullon nenän eteen, Tuominen nauraa.
Mutta vastoinkäymiset kuuluvat lajiin.
–?Kerron jouduimme kaivamaan auton kinoksesta. Olin kartturina ja sanoin kuskille, että kaiva sinä meidän pois, kun itse ajoit, Vilenius nauraa.
Ja jo hänen ensimmäisessä Tunturiralli-kisassaan vaihdelaatikko irtisanoutui toisena päivänä.
–?Tunturirallissa osallistuminen on tärkeintä, ei voitto, Tuominen toteaa.
Rallikonkareilla Erik Vileniuksella (vas.) ja Seppo Tuomisella roikkuu kaulassaan Tunturirallimissien jakamat kellot, joita kisaajille aikoinaan jaettiin. Tavasta on sittemmin luovuttu.
Merja Forsman
Vilenius otti ensituntumaa Volkswagen Poloon lauantaina Porvoossa.
Mika Ollila
Omaa kotikaupunkia kannustetaan
Tammikuun puolivälissä Rovaniemellä on nähty perinteisesti runsaasti itäuusmaalaisia, vähintään 4–5 autokuntaa kannustusjoukkoineen.
Tänä vuonna Porvoosta osallistuvat Porvoon Seudun Urheiluautoilijoita edustavan konkarikaksikon lisäksi muun muassa Jussi Lindberg, Riku Tahko ja Ilkka Manninen.
–?Manninen meikäläisen innostamana, Tuominen lisää.
Aiempina vuosina Tunturirallissa nähty myös Erikin poika, Tomi Vilenius.
Omaa kotikaupunkia kannustetaan, tietenkin, mutta mukana on myös kilpailullisuutta.
–?Ilkka pitää voittaa, että saa kertoa siitä taas kerhon saunaillassa, Tuominen sanoo.
–?Vuonna 2019 voitimme, vaikka meillä oli vähätehoisempi auto, Vilenius virnistää.
Tunturirallissa kaksikon alla hykertelee 1,4-litrainen Volkswagen Polo.
MERJA FORSMAN
toimitus@itavayla.fi
Tunturirallissa Vileniuksen ja Tuomisen alla hykertelee 1,4-litrainen Volkswagen Polo.
Mika Ollila
FAKTA
Itäuusmaalaiset Arctic Lapland Rallyssa 13.–15.1.
• Mikko Lehti – Veikko Kanninen (Askola), Opel Corsa OPC S2000
• Emil Lindholm – Reeta Hämäläinen (Sipoo), Skoda Fabia R5 EVO
• Eemil Mielityinen (Porvoo) – Jani Rauhala, Ford Fiesta R5
• Jari Rajala (Loviisa) – Juha-Pekka Perämäki, Skoda Fabia R5
• Riku Tahko (Porvoo) – Markus Soininen, Hyundai i20
• Jussi Lindberg (Porvoo) – Tuuka Tyyskä (Porvoo) Ford Fiesta Rally3
• Jesse Kallio – Toni Nuikka (Porvoo), Ford Fiesta Rally4
• Ilkka Manninen (Porvoo) – Juha-Matti Toivainen (Porvoo), Citroën Xsara 2 VTS 2.0L 16V
• Erik Vilenius (Porvoo) – Serppo Tuominen (Porvoo), Volkswagen Polo 1.4
• Aki Laakkio (Askola) – Sami Laurila (Askola), Toyota Corolla GT
• Veeti Rajala (Sipoo) – Kari Kemppinen, Ford Fiesta 1.6
• Lisäksi SM1-luokassa kisaa Porvoon Seudun Urheiluautoilijoita edustava Matias Henkola Skoda Fabia R5:lla
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot