Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Suomessa on noin 1,2 miljoonaa huvivenettä. Erillistä ajokorttia alle 24-metrisen veneen kuljettamiseen ei jatkossakaan tarvita, vaan riittävä ikä, kyky ja taito säilyvät vaatimuksina.
Mika Laine
ITÄ-UUSIMAA Kesäkuun alku oli liikenteelle merkittävää aikaa. Silloin astui voimaan paitsi uusi tieliikennelaki, myös uusi vesiliikennelaki. Uutta vesiliikennelakia voi kuvata jopa merkittävämmäksi muutokseksi kuin uutta tieliikennelakia, sillä vesiliikennelaki kokee paljon suuremman muutoksen. Uudistuksessa aiemmin jopa 40 eri säädöksen sisältämät lait ja määräykset kootaan yhteen lakiin.
–?Uudistuksen tavoitteena on lisätä vesiliikenteen turvallisuutta ja vastuullista veneilyä. Uudistuksella myös selkeytetään vesiliikenteen viranomaisten rooleja ja tehtäviä sekä vesiliikennelain ja merilain suhdetta, erityisasiantuntija Kimmo Patrakka Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta kertoo.
40 eri säädöksen kokoamisen yhteen lakiin huomaa selvästi uuden lain pykälien määrissä. Kun vanhassa, noin 25 vuotta sitten säädetyssä vesiliikennelaissa on noin 30 pykälää, uudessa niitä on reilut 130.
Uudessa laissa päällikön rooli korostuu
Yksi suurimmista uuden lain tuomista muutoksista on veneen päällikön rooli ja vastuu. Vanhassa laissa ei millään lailla määritelty päällikköä eikä päällikön vastuuta. Uuden lain tavoite on tuoda päällikön vastuuta koskeva sääntely huviveneilyyn.
–?Uuden lain myötä määritellään, kuka on päällikkö sekä päällikön vastuut ja velvollisuudet. Päällikkö on se, joka tosiasiallisesti ohjaa ja hallitsee venettä. Ei siis välttämättä se, joka on ruorissa, vaan esimerkiksi lapsen ohjatessa venettä päällikkö on se, joka ohjaa ohjaajaa, Patrakka kertoo.
Jos jää epäselväksi, kuka päällikkö on, viime kädessä se on veneen omistaja tai haltia. Tällöin omistajalla tai haltialla pitää olla tosiasiallinen mahdollisuus puuttua ohjailuun. Uusi laki mahdollistaa kuitenkin myös veneilyn automaatiota. Päällikkö voi siis laillisesti osallistua veneilyyn myös etänä, jos hän ohjailee venettä jonkin järjestelmän kautta.
Veneessä pitää olla muun muassa oikean kokoinen pelastusliivi kaikille.
Mika Laine
Päällikön vastuut ja velvollisuudet
Päällikön vastuulle kuuluu jatkossa myös ohjeistaa veneessä olevia riittävällä tavalla. Tämä tarkoittaa esimerkiksi pelastusliivien käyttöä, hätämerkinantovälineiden käyttöä ja yleensäkin turvallista käytöstä veneessä.
–?Päällikön on myös huolehdittava, että merikartat ja -julkaisut ovat veneessä käytettävissä, jos venematka edellyttää reitin suunnittelua esimerkiksi matkan pituuden takia. Tässä tarkoitetaan merikarttaviranomaisen julkaisemia, ajantasaisia karttoja. Plotterit eivät yleensä ole sellaisia.
Päällikön kuuluu huolehtia myös siitä, että kulkuneuvossa on mukana kaikki tarvittavat asiakirjat kuten pätevyyskirjat, rekisteröintitodistus ja tarvittaessa koetunnustodistus. Myös varusteiden kunto ja niiden saatavilla oleminen ovat päällikön vastuulla.
–?Varusteet ovat vanhat tutut. Veneessä pitää olla oikean kokoinen pelastusliivi kaikille, väline veden poistamiseen, airot tai mela tai ankkuri köysineen ja suhteutettuna veneen kokoon sekä vuosittain tarkastettu sammutin, jos veneessä on liekillä toimiva polttolaite, sisämoottori tai yli 34 hevosvoiman perämoottori, Patrakka luettelee.
Uuden lain mukaan vuokraveneitä ei tarvitse enää katsastaa.
Mika Laine
Helpotusta veneiden vuokraamiseen
Merkittävä lainmuutos on vuokraveneiden katsastusvaatimuksesta luopuminen. Myös CE-merkinnän vaatimuksesta katsastuksen yhteydessä luovutaan. Kuitenkin jos vene on sitä ikäpolvea, että siitä tulee löytyä CE-merkintä, vuokraveneestäkin tulee löytyä sellainen myös uuden lain aikana. Vaatimuksia muutettiin, jotta vanhemmat veneet, jotka ovat tulleet käyttöön ennen CE-merkinnän käyttöönottoa, voidaan ottaa myös vuokramarkkinoiden käyttöön. Yksi lainuudistuksen pyrkimyksiä onkin helpottaa veneen vuokraamista.
–?Tavoite on, että vuokraveneiden määrä kasvaa ja veneilyn aloittamisen kynnys madaltuu. Jatkossa vuokraveneeksi määritellään vain miehistön kanssa vuokratut veneet eli esimerkiksi taksivene. Ilman miehistöä vuokratut ovat lain silmissä ihan tavallisia huviveneitä.
Tarkempaa tietoa uudesta vesiliikennelaista saat YouTubesta hakusanoilla ”uusi vesiliikennelaki 2020”.
70 euron liikennevirhemaksu voi napsahtaa esimerkiksi veneen varustepuutteista, ylinopeudesta ja kulkuvaloihin liittyvistä laiminlyönneistä.
Mika Laine
Vesiliikennesäännöt ensi kertaa lakiin
Uusi vesiliikennelaki tuo sisävesien vesiliikennesäännöt määräystasolta lakiin. Laki sisältää myös viittauksen meriteiden kansainvälisiin sääntöihin, mutta kansalliset sisävesisäännöt löytyvät laista kuvien kera.
Uuden lain myötä vesille tuodaan tieliikenteestä tuttu liikennevirhemaksu. 70 euron suuruinen maksu tulee rikesakkojärjestelmän tilalle.
–?Vesillä liikennevirhemaksua ei voi määrätä pysäyttämättä, eli kameratolppia ei ole odotettavissa väylän varteen, Patrakka lupaa.
Liikennevirhemaksu voi napsahtaa esimerkiksi veneen varustepuutteista, ylinopeudesta ja kulkuvaloihin liittyvistä laiminlyönneistä. Vakavat rikkeet kuten tuplaylinopeus tai pelastusliiveihin liittyvät puutteet käsitellään jatkossakin päiväsakkojärjestelmän kautta.
JARNO KESKINEN
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot