Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin uusi Apotti-järjestelmä otettiin käyttöön myös Porvoon sairaalassa helmikuun alussa.
Arkisto/Mika Laine
ITÄ-UUSIMAA Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin uusi potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotti on kokonaisuutena toiminut odotetusti helmikuun alussa tapahtuneen käyttöönoton jälkeen, vaikka teknisiä ongelmia on esiintynyt.
Käyttäjän tekemän ilmoituksen perusteella järjestelmästä korjattiin potilasluetteloiden tietosuojavirhe. HUS:n mukaan myönteisin yllätys on ollut uuden reaaliaikaisen sanelutoiminnon suosio lääkäreiden keskuudessa.
Apotin käyttöönottoa johtava johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi on varautuneen tyytyväinen potilas- ja asiakastietojärjestelmän laajaan käyttöönottoon sairaanhoitopiirissä.
–?Tähän asti Apotin laajeneminen on mennyt odotettua paremmin, sillä olimme varautuneet hitaampaan oppimiskäyrään. Tekninen käyttöönotto jatkuu kuitenkin vielä pari kolme viikkoa ja vasta sen jälkeen meillä on syvempi näkemys kokonaisuudesta.
Mäkijärven mukaan henkilökunnan ponnistelu ja hyvä asenne sekä järjestelmän hyvin tuntevien tukihenkilöiden osaaminen ovat olleet ratkaisevassa roolissa käyttöönoton sujuvuuden kannalta. Teknisten ongelmien lisäksi apua on tarvittu myös järjestelmän käyttöön liittyvissä asioissa.
–?Apotissa ei ole kysymys pelkästään kokonaan uudesta potilas- ja asiakastietojärjestelmästä vaan ennen kaikkea toiminnan muutoksesta. Töitä tehdään Apotin kanssa eri tavalla kuin ennen ja siihen tottuminen vie tietysti aikaa. Toisilla enemmän ja toisilla vähemmän, jonka vuoksi myös yksikkökohtaiset erot Apotin käytön sujuvuudessa ovat isoja, hän sanoo.
Apotin käyttöönottoon on liittynyt teknisiä ongelmia, joista yksi on koskenut potilasluetteloiden tietosuojaa. Terveydenhuollon henkilöstöllä oli liian laaja mahdollisuus tarkastella eri sairaaloiden potilasluetteloita, joiden käyttö on sinänsä aivan tavanomaista toimintaa. Luetteloissa oli myös näkyvissä perusteettoman paljon yksittäisen potilaan tietoja.
Sanelut siirtyvät reaaliaikaan
Yksi järjestelmän käyttöön liittyvistä eduista on puheentunnistuksella toimivan sanelujärjestelmän uusi käyttötapa. Sanelua ei tarvitse enää erikseen siirtää tekstinkäsittelijälle, koska erillinen edustatunnistus-toiminto näyttää tekstin välittömästi lääkärin Apotti-päätteellä. Samalla lääkäri voi itse korjata ne virheet, joita puheentunnistus ei ole havainnut.
Edustatunnistuksen suosio on alusta asti ylittänyt kaikki ennakkotoiveet. Vajaan kahden viikon jälkeen jo 83 prosenttia Apotin lääkäreistä käyttää uutta tapaa. Edustatunnistuksella on päivittäin jo yli 350 käyttäjää, jotka tekevät noin 2?300 sanelua päivässä.
–?Tämä on merkittävä muutos lääkärin päivittäisessä työssä, jolla varmasti on positiivisia vaikutuksia koko potilaan hoitoketjuun, Markku Mäkijärvi uskoo.
Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotti otettiin käyttöön helmikuun alussa Hyvinkään, Lohjan, Länsi-Uudenmaan ja Porvoon sairaanhoitoalueilla, HYKS-sairaanhoitoalueella Jorvin sairaalassa sekä naistentautien, synnytysten ja psykiatrian yksiköissä. Vantaan Peijaksen sairaalassa järjestelmä otettiin käyttöön jo marraskuussa 2018.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot