Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
– Erikoistavarakaupassa olemme jo globaalissa markkinassa, kun verkkokaupan kansainväliset jätit vaikuttavat maassamme. Ruokakaupassa olemme vähälukuinen ja laaja maa, jolloin kriittisellä massalla on merkitystä tehokkuudessa, Varuboden-Oslan toimitusjohtajasta SOK:n pääjohtajaksi vuodenvaihteessa siirtyvä Hannu Krook sanoo.
Osuuskauppa Varuboden-Osla/Oscar Keserci
ITÄ-UUSIMAA SOK:n pääjohtajana ensi perjantaina aloittavalta Hannu Krookilta riittää ymmärtämystä myös kaupan alan pienyrityksille.
–?Se on harmillista, että varsinkin pitkät kaavaprosessit venyttävät kaupan alan tulevaisuuden kehityshankkeita, hän sanoo.
Krook on katsonut kaupan alan kehitystä viimeiset vuodet itäisellä ja läntisellä Uudellamaalla sekä Kauniaisissa ja Ahvenanmaalla toimivan osuuskauppa Varuboden-Oslan (VBO) toimitusjohtajan tuolilta.
Suomalaisen kaupan ykköstykin eli S-ryhmän ja sen keskushallinto SOK:n pääjohtajaksi siirtyvä mies nostaa hattua myös koko päivittäistavarakaupan henkilöstölle.
–?Kaupan henkilökunta on ollut koronataistelun etulinjassa epävarmuuden keskellä varmistamassa kotimaista ruokahuoltoa. He ovat olleet todellisia superihmisiä.
Krook ehti luotsata VBO:ta kahdeksan vuotta, ja voi hyvillä mielin siirtyä uuteen tehtävään.
–?Osuuskauppa jää hyvään kuntoon ja siellä on saatu paljon asioita valmiiksi, hän toteaa Itäväylälle-lehdelle antamassaan haastattelussa, joka on tehty uuden ja vanhan pestin välitilassa.
SOK:n uusi pääjohtaja antaa kiitosta kaupan alan koko henkilöstölle korona-ajan eturintamassa työskentelemisestä.
Osuuskauppa Varuboden-Osla/Oscar Keserci
VBO:n tulos ja tase hyvässä kunnossa
Krook nostaa esimerkiksi työtyytyväisyyden, joka VBO:ssa on nyt hyvällä tasolla.
–?Takana on pitkä muutosprosessi. Nyt selkeästi näkyy, että uusi, avoin kulttuuri on hyvin voimassa. Olemme panostaneet todella paljon esimiestyöhön, Krook sanoo.
Hänen mukaan myös osuuskaupan tulos ja tase ovat hyvässä kuosissa.
–?Näin pystymme toteuttamaan tulevaisuuden investoinnit ja olemaan hintakilpailukykyisiä markkinoilla.
"Fuusion jälkimainingit vievät aina aikaa"
Krook saattoi loppuun kahden osuuskaupan – itäuusmaalaisen Oslan ja länsiuusmaalaisen Varubodenin – fuusion.
–?Niiden jälkimainingit kestävät aina pitkään. Vie aikaa, että meistä ja teistä tulee me, hän muistuttaa.
Krookin edeltäjät olivat tehneet viisaan ratkaisun sijoittaa Varuboden-Oslan pääkonttorin kirkoksi keskelle kylää eli Vantaalle.
–?Sitä kautta alkoi muodostua yhteinen kulttuuri, kun meillä ei ollut kahta tai kolmea eri päämajaa.
S-ryhmässä osuuskaupat päättävät aina itsenäisesti yhdistymisistä.
–?VBO:lle fuusio ja leveämmät hartiat ovat tuoneet hyötyjä. Osuustoiminnallinen tulos on ollut viime vuosina vuositasolla reilu 10 miljoonaa euroa enemmän kuin mitä se oli ensimmäiset viisi vuotta, Krook sanoo.
Krook haastaa Itä-Uudenmaan kauppakamarin
Alueellisen osuuskaupan tulevaisuutta viitoittavat kaavaprojektit ovat olleet todella pitkiä prosesseja.
Varuboden-Osla on työstänyt Hangossa kaavaa viimeiset 5–6 vuotta, Raaseporissa Karjaalla Prisma-kaavaa lähes 7 vuotta ja Kirkkonummella Kirkkotorin kaavaa vuosia.
–?Porvoon ABC-liikenneasema- ja liityntäparkki on kaavana edennyt kohtuullisen nopeasti. Lopputuloksesta emme tiedä, milloin se valmistuu, Krook sanoo.
Pitkäksi venyvät kaavahankkeet laittavat Krookin mukaan kaupan alan toimijat eriarvoiseen asemaan.
–?Isommilla vakavaraisilla yrityksillä on mahdollisuus tehdä kaavoja vuosia. Tuntuu aika hurjalta, jos ja kun pienyrittäjä lähtee tekemään kaavaa, niin hän joutuu käyttämään paljon ulkopuolista ja kallista apua. Ja jos kaava vielä kestää kauan, niin pienyritykset eivät helposti lähde sitä tekemään.
Krook heittääkin pallon Itä-Uudenmaan kauppakamarille.
–?Sen tulisi lähteä edistämään kaavoituksen etenemistä pienten yritysten näkökulmasta.
Osuuskauppa Varuboden-Oslan toimitusjohtaja Hannu Krook sai viime kesäkuussa tasavallan presidentin myöntämän kauppaneuvoksen arvonimen.
Arkisto/Varuboden-Osla
"Itärata olisi toteutuessaan todellinen kultasuoni"
Toimitusjohtaja uskoo, että Porvoo ja Sipoo ovat hyötyneet eniten tämän hetkisestä väestökehityksen tilanteesta itäisellä Uudellamaalla.
–?Ne ovat väljästi asutettuja paikkakuntia lähellä Helsinkiä. Uskon, että väestön kasvu pysyy molemmissa positiivisena.
Hän kannustaa tekemään paljon töitä, että väestöpohja saadaan pysymään ja mieluiten kasvamaan myös itäisellä Uudellamaalla.
–?Liikenneyhteyksien kehittäminen puhuttaa aina. Itärata valmistuessaan olisi todellinen kultasuoni Porvoolle. Siihen asti on varmistettava, että joukkoliikenneyhteydet pääkaupunkiseudulle ovat hyvät, Krook jatkaa.
Työlista on mietitty, julistuksen aika odottaa
SOK:n pääjohtajaksi hän siirtyy yhtäältä innostuneena päästä kunniatehtävään, mutta toisaalta hieman haikeana.
–?Kun olemme tiivisti tehneet kahdeksan vuotta johtoryhmässä töitä, niin onhan se kuin lähtisi omasta perheestä pois, Krook sanoo.
Kuluneiden vuosien aikana tulivat tutuiksi niin myymäläpäälliköt kuin niiden henkilökuntakin.
–?Aika iso joukko tuttuja hahmoja jää nyt vähemmälle. Toisaalta edessä on vielä isompi joukko, joka pitäisi oppia tuntemaan.
Tuleva pääjohtaja pidättäytyy julistamasta työlistaansa.
–?Keskiviikkona 13.1. pidämme S-ryhmän hallinnon päivän, johon osallistuu niin osuuskauppojen hallintoa kuin ryhmän johtoa. Se on paikka, jossa nostamme tulevaisuuden teemoja esille, Krook muotoilee.
Osuuskauppa Varuboden-Oslan toimitusjohtajana Hannu Krook työskenteli kahdeksan vuotta. Kuvassa hän esittelee yhdessä VBO:n asiakkuus- ja viestintäpäällikkö Jaana Hagelbergin kanssa osuuskaupan tulosta ja investointiohjelmaa.
Arkisto/Marko Wahlström
Päivittäistavarakauppa yksi korona-ajan voittajista
Päättyvä vuosi on ollut päivittäistavarakaupalle menestyksekäs.
–?Lisääntynyt etätyö ja kotonaolo näkyy selvästi isompina ostoksina.
Eniten koronavuodesta ovat kärsineet ravintola- ja majoitustoiminnot, joita on rajoitettu jopa lainsäädännöllä.
–?Erikoistavarakauppa ja liikenneasemat ovat jääneet puoliväliin, kun esimerkiksi ajetut kilometrit ovat vähentyneet, Krook sanoo.
Esimerkiksi Varuboden-Oslan osalta myyntivolyymit nousivat hetkellisesti yli 30 prosenttia heti koronaepidemian alkaessa viime maaliskuussa.
–?Henkilöstön poissaolot eivät ole juurikaan lisääntyneet korona-aikana. VBO:ssa on ollut vuoden aikana vain kolme todettua tartuntatapausta tuhannesta työntekijästä. Nekin tartunnat ovat tulleet muualta kuin työpaikalta, Krook kiittää.
Hän korostaa, että käsihygieniasta huolehtiminen, turvaetäisyydet ja kasvomaskit luovat turvallisuuden tunnetta.
–?Toivottavasti myös kaikki asiakkaat kunnioittavat kaupan työntekijöitä ja pitävät mahdollisuuksien mukaan maskia ja noudattavat ohjeita, Krook jatkaa.
Hän uskoo, että käsihygieniasta huolehtiminen tulee säilymään koronapandemian jälkeenkin.
–?Olemme myös oppineet yskimään hihaan.
Krook uskoo, että pandemia tulee pitämään verkkokaupan osuuden pysyvästi aiempaa korkeammalla tasolla.
–?Osa verkkokaupan asiakkaista varmasti palautuu myymälöihin ja osa jää verkkokauppaan. Toinen pysyvä asia saattaa olla etätyön lisääntyminen; esimerkiksi VBO:n pääkonttorilaisilla on ollut mahdollisuus tehdä kaksi päivää viikossa etätöitä jo ennen korona-aikaa.
S-ryhmällä on mittava jakelukeskus Sipoon Bastukärrissä. Kuvassa S-ryhmän päivittäis- ja käyttötavaroiden logistiikasta vastaavan Inex Partners Oy:n toimitusjohtaja Jari Pousi (vas.) ja osuuskauppa Varuboden-Oslan toimitusjohtaja Hannu Krook seuraavat tavaravirtojen kulkua Sipoon logistiikkakeskuksessa.
Arkisto/Marko Wahlström
Digitalisaatio muuttaa työtä myymälöissä
Digitalisaatio tulee muuttamaan suomalaista päivittäistavarakauppaa tulevina vuosina.
–?Se ei tarkoita pelkästään verkkokauppaa, vaan tulee muuttamaan myös työtä myymälöissä (muun muassa elektroniset hyllylistat) sekä tiedolla johtamisen kautta esimerkiksi segmentointia, jolloin pystymme tarkemmin tarjoamaan asiakkaan tarvitsemia tuotteita, Krook sanoo.
Hänen mukaan ostokäyttäytyminen ja datan hyödyntäminen muun muassa tekoälyn avulla tulee olemaan kaupan alan isoista trendeistä.
–?S-ryhmällä on jo pitkälle automatisoitu ja robotisoitu jakelukeskus Sipoossa. Lähdimme ensin digitalisoimaan tuotannon, Krook sanoo.
Asiakaspäässä S-ryhmä jatkaa mobiilisovelluksensa kehittämistä nykyisestä tarjousten massa-ammunnasta tarkempaan kohdentamiseen.
–?Isossa kuvassa suomalainen kuluttaja ei siihen vielä ole täysin valmis. Nuoriso eli uusi sukupolvi perheitä on siihen jo kasvanut. Toki yllättävän hyvin vanhemmatkin suomalaiset ovat ottaneet digitalisaation omakseen, Krook sanoo ja viittaa omiin 85-vuotiaisiin vanhempiin.
– Erikoistavarakauppa elää globaalissa kilpailussa, kun maailman isot verkkokaupan jätit ovat syöneet suomalaisten erikoisliikkeiden leipää, Hannu Krook sanoo.
Arkisto/Mika Laine
Kaikissa pohjoismaissa samanlainen kaupan rakenne
Verkkokaupan isot pelurit (Amazon ja Zalando) ovat syöneet suomalaisten erikoisliikkeiden leipää.
–?Erikoistavarakaupassa olemme jo mukana globaalissa kilpailussa, Krook muistuttaa.
Ruokatavarakaupassa maamme alan toimijoiden joukko on vähälukuinen, jonka pelikenttänä on laaja maa.
–?Kriittisellä massalla on silloin varsin suuri merkitys, että ollaan tehokkaita ja pystytään tekemään asioita, Krook sanoo.
Suomessa kaupparyhmittymien lukumäärä on pienentynyt vuosien mittaan. Krookin arvion mukaan monet toimijat eivät ole pystyneet vastaamaan siihen tehokkuuteen, joka alan isoilla on.
–?Vastaava kaupan rakenne on myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa, Krook sanoo.
Suomen päivittäistavaramarkkinoita (2019) johtaa S-ryhmä 46,2 prosentin markkinaosuudellaan. Kesko ja K-kaupat tulevat kakkosena 36,5 prosentilla. Kolmantena on Lidl 9,6 prosentin markkinaosuudella.
–?Täytyy muistaa, että yksi alan kilpailijoista (Lidl) maassamme on Euroopan suurin ja maailman toiseksi suurin kaupparyhmittymä, Krook muistuttaa.
– Pallo on aina jollain tavalla mukana vapaa-ajallani, SOK:n pääjohtajaksi vuodenvaihteessa siirtyvä Varuboden-Oslan toimitusjohtaja Hannu Krook sanoo.
Osuuskauppa Varuboden-Osla/Oscar Keserci
Tuleva pääjohtaja jalkautuu mielellään
SOK:n uusi pääjohtaja on kuluttajana monikanavainen.
–?Minun täytyy jo ammattini puolesta kokeilla kaupan eri kanavia, Krook sanoo.
Hän kuitenkin myöntää, että tykkää käydä fyysisessä kaupassa.
–?Olen aktiivisesti kokeillut myös verkkokauppoja. Jos ei ole omakohtaista kokemusta, on vaikea kommentoida jotain asiaa.
Osuuskauppa Varuboden-Oslan aikana Krook osallistui kolmesti vuodessa juhlapyhien (pääsiäinen, juhannus ja joulu) yhteydessä niin sanotuille kenttäpäiville.
–?Käymme hyllyttämässä ja tekemässä myymälätyötä myymälähenkilökunnan apuna. Ne ovat silmiä avaavia keikkoja, sillä silloin näkee monia asioita, joita kannattaisi ehkä tehdä toisin, Krook kertoo.
–?Jalkautuminen ja palveluiden aktiivinen käyttäminen ovat todella tärkeitä, tuumaa mies, joka tykkää pallotella asioita niin työssään yhdessä tiiminsä kanssa kuin vapaa-ajallaan rakkaiden harrastustensa parissa.
FAKTALAATIKKO
Hannu Krook
* Syntynyt vuonna 1965.
* Koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri.
* Työskennellyt ennen Varuboden-Oslaa toimitusjohtajana perheyritys Oy Otto Brandtissa, Cola Cola Juomat Oy:ssä, Soneralla ja Tiimarissa.
* Toiminut SOK:n hallituksessa viimeiset viisi vuotta, joista kolme viimeistä vuotta varapuheenjohtajana.
* Perheeseen kuuluvat opettajavaimo, 24-vuotias poika ja 21-vuotias tytär.
* Harrastaa vapaa-ajallaan jääkiekon, golfin ja tenniksen pelaamista.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot