Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kansanedustaja Mikaela Nylander (r.) muistuttaa, että itäradan lopullisen kohtalon sinetöi maamme seuraava hallitus.
Arkisto/Niclas Mäkelä
PORVOO–LOVIISA Itärata ja sen mahdollisia linjauksia oli selvityksen kohteena, kun hallitus erosi maakunta- ja soteuudistusten kaaduttua. Hankeyhtiöiden kohtalo jää siten myös auki.
–?Ministeriön selvityksen kohteena oli linjaukset Porvoo–Loviisa–Kotka, Porvoo–Kouvola ja itäisen Uudenmaan kannalta huono vaihtoehto Lahti–Mikkeli. Itärata ei edisty enää tällä kaudella ja vaalien alla on tärkeätä keskustella linjauksesta itäisellä Uudellamaalla, porvoolainen kansanedustaja Mikaela Nylander (r.) sanoo.
Liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee hankeyhtiöitä ratahankkeiden eteenpäinviemiseksi ja vauhdittamiseksi yhdessä kuntien ja muiden toimijoiden kanssa. Ministeriö voi jatkaa hankeyhtiöiden valmistelua, mutta yhtiöiden osakassopimuksista päättää seuraava hallitus.
–?Itäradan kohdalla ministeriö suunnittelee hankeyhtiötä ainoastaan linjaukselle Porvoo–Kouvola. Pääomitusta tälle yhtiölle ei ole osoitettu valtion suunnalta, joten yhtiön kohtalosta päättää seuraava hallitus vaikkakin osakassopimus solmittaisiin alustavasti ennen vaaleja, Nylander toteaa.
–?Itäisen Uudenmaan kunnat ja muut toimijat tulevat nyt tosissaan selvittämään hankeyhtiön perustamisen edellytykset linjaukselle Porvoo–Loviisa–Kotka. Muuten linjaukset eivät ole samalla tasolla ensi kauden alussa, kun seuraava hallitus tekee päätökset, hän jatkaa.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot