Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Projektipäällikkö Magnus Sederholm (vas.) Weldmec Marinesta luovutti Serecraft 10 -öljyntorjunta-aluksen Itä-Uudenmaan pelastuslaitokselle, joka puolesta veneen otti vastaan päivystävä palomestari Petri Lyttinen.
Itä-Uudenmaan pelastuslaitos
PORVOO, TOLKKINEN–SIPOO Itä-Uudenmaan pelastuslaitos vastaanotti tänään keskiviikkona porvoolaisen Weldmec Marinen rakentaman Serecraft W10 -öljyntorjuntaveneen. Veneen sijoituspaikka tulee olemaan Sipoon Gumbostrand ja käyttäjänä paikallinen sopimuspalokunta eli Gumbo FBK.
Tolkkisissa luovutettu vene on sisaralus vuonna 2016 ja 2017 toimitetuille öljyntorjuntaveneille, jotka on sijoitettu Porvoon Pellinkiin ja Loviisan Isnäsiin sopimuspalokuntien (Pellinge FBK ja Isnäs FBK) käyttöön.
–?Uusi vene maksoi keulakerääjällä varustettuna yli 400?000 euroa, päivystävä palomestari Petri Lyttinen Itä-Uudenmaan pelastuslaitokselta kertoo.
Pelastuslaitoksella kahdeksan isompaa venettä
Pelastuslaitoksen alueella on tällä hetkellä yhteensä kahdeksan isompaa öljyntorjuntavenettä, jotka ovat jatkuvasti vedessä valmiudessa.
–?Sen lisäksi meillä trailereiden päällä Buster-kokoluokan pienempiä veneitä kuutisen kappaletta, Lyttinen kertoo.
Kaluston on sijoitettuna pelastuslaitoksen Loviisan, Porvoon ja Sipoon vakinaisten yksiköiden lisäksi sopimuspalokuntien alueelle.
–?Öljyntorjuntaveneiden navigointilaitteisto on samaa merkkiä ja mallia, mikä helpottaa niiden käyttöä, Lyttinen jatkaa.
Uusi öljyntorjunta-alus on sisaralus kahdelle edelliselle Serecaft W10 -luokan alukselle. Uusin vene sijoitetaan Sipoon Gumbostrandiin.
Itä-Uudenmaan pelastuslaitos
Pelastusviranomaiset ylläpitävät öljyntorjuntavalmiutta
Pelastusviranomaisten tulee omistaa ja ylläpitää venekalustoa lakisääteisen öljyntorjuntavalmiuden takia.
–?Sopimuspalokunnat harjoittelevat kaluston käyttöä omien aikataulujensa mukaan ja vakinaisella väellä on viisi harjoitusta purjehduskaudessa, Lyttinen kertoo.
Isot öljyntorjuntaveneet on varustettu keulakerääjillä.
–?Sopimuspalokuntien tehtävänä on öljyvahingon sattuessa levittää ankkuroitavia öljypuomeja, Lyttinen kertoo.
Tankkeri Antonio Gramscin öljyvuodosta Porvoon edustalla on ehtinyt kulua jo 32 vuotta. Onnettomuuden yhteydessä mereen joutui 570–650 tonnia raakaöljyä.
–?Kaikeksi onneksi öljyonnettomuuksia ei ole sattunut merialueillamme vuosiin. Kilpilahden jalostamon väylä on meidän suurin seurannan kohde, Lyttinen sanoo.
Tolkkisista valmistunut seitsemän venettä tänä vuonna
Ammattiveneiden valmistukseen keskittynyt porvoolainen perheyritys on tänä vuonna valmistanut seitsemän venettä, joista kuusi on toimitettu Norjaan ja Tanskaan. Yksi vene on matkannut Tolkkisisista Saksaan.
–?Valmistamme vuosittain kymmenkunta venettä. Tänä vuonna määrä on ollut hieman pienempi, koska tuotannossa on ollut yksi 24-metrinen vene, joka on sitonut paljon resursseja, projektipäällikkö Magnus Sederholm kertoo.
–?Pääasiallisia kohderyhmiämme ovat tällä hetkellä pelastusviranomaiset ja Norjan kalataloudessa toimivat yritykset (kalanviljelylaitokset ja kalastajat), hän jatkaa.
Yhtiö valmistaa veneitä ainoastaan viranomais- ja ammattikäyttöön.
–?Olemme toimittaneet veneitä myös kaikkien muiden pohjoismaiden puolustusvoimien käyttöön paitsi Suomen, Sederholm jatkaa.
Weldmec Marine on työllistänyt tänä vuonna noin 30 henkilöä, joista yrityksen omalla palkkalistalla on noin 20 työntekijää.
–?Oman väen lisäksi käytämme myös vuokratyövoimaa, Sederholm lisää.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot