Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Itäväylä-lehden päätoimittaja Mika Laine ja myyntipäällikkö Tiina Wahlman iloitsevat, että tuoreimpien tutkimuslukujen valossa painettu lehti on säilyttänyt lukijansa samaan aikaan, kun lehden verkkosivujen kävijämäärät ovat olleet vahvassa kasvussa.
Marko Wahlström
ITÄ-UUSIMAA Kansallisen mediatutkimuksen tuoreimpien eli viime vuoden tutkimuslukujen valossa ilmaiseksi alueensa kotitalouksiin jaettavan Itäväylä-lehden painetun lehden lukijamäärä (39?000) on pysynyt samana kuin edellisessä tutkimuksessa.
–?Lukijamäärän säilyminen täytyy ottaa iloisen nöyränä vastaan. Se kertoo, että painetulle ja ilmaiseksi jaettavalle lehdelle on edelleen kysyntää, päätoimittaja Mika Laine iloitsee.
Kansallisen mediatutkimuksen mukaan Itäväylän lukijoista naiset ovat aktiivisempia painetun lehden lukijoita, kun miehet nousevat selvästi esille digilehden lukijoina.
"Suuri osa suhtautuu mainontaan myönteisesti"
Lehden digilukijat ovat jonkin verran nuorempia kuin painetun lehden lukijat. Peräti kolmasosa vastaajista ilmoittaa äidinkielekseen ruotsin.
–?Suuri osa (86 prosenttia) painetun lehden lukijoista suhtautuu mainontaan myönteisesti. Digilukijat ovat lähes yhtä mainontamyönteisiä, Laine jatkaa.
Huomiota tuloksissa herättää se, että yli puolet Itäväylän lukijoista ei tilaa maksullista painettua sanomalehteä.
–?Tämä kertoo siitä, että Itäväylä on monelle se ainoa paikallislehti.
Itäväylän kokonaistavoittavuus 41 000 lukijaa
Kansallisessa mediatutkimuksessa mitataan myös lehtien kokonaistavoittavuutta. Itäväylän kohdalla kokonaistavoittavuusluku on 41?000.
–?Täytyy muistaa, että luku ei kerro sitä kuinka moni näkee esimerkiksi painetussa lehdessä olevan mainoksen. Toisaalta luku kertoo sen, että printti tavoittaa todella paljon lukijoita, Laine korostaa.
Kokonaistavoittavuus lasketaan painetun lehden lukijoiden ja digitaalisten versioiden yhdistelmästä siten, että kokonaistavoittavuuslukuun pääsee vastaaja, joka on lukenut lehteä tai käyttänyt lehden digitaalista sisältöä viikon aikana.
–?Parhaimmat tulokset markkinoinnissa saadaan, kun yhdistellään älykkäästi printtiä ja digiä. Maailman digitalisoituessa kuluttaja kokee printtimainoksen entistä huomiota herättävämmäksi, Laine jatkaa.
Verkkolehden tunnettuus on kasvanut vauhdilla
Itäväylä on vasta vuoden panostanut myös digisisältöön. Tulokset ovat olleet lupaavia. Googlen analytiikan mukaan verkkosivujen kävijämäärät pyörivät noin 50?000 eri kävijän paikkeilla.
– Kun ottaa huomioon miten pienillä toimitusresursseilla tuotamme sisältöä niin printtin ja verkkoon, voin olla ylpeä toimituksesta, kahden vakituisen toimittajan toimitusta ja muutamaa avustajaa pyörittävä päätoimittaja Mika Laine myhäilee.
Hän korostaa, että toimitus tuottaa verkkoon vain paikallista sisältöä ja toteaa, että myös digilukijat ovat tarttuneet paikalliseen sisältöön.
–?Olemme saaneet paljon kiitosta siitä, että sisältö on ajankohtaista ja nopeaa. Kaikki sisältö verkossa on luettavissa ilmaiseksi ja ilman kirjautumista.
Itäväylän verkkosivujen suosio myös yllätti lehden tekijät.
–?Sivujen latausajat olivat huippuhetkinä todella pitkiä. Jouduimme tekemään yhteyksissä muutoksia ja nyt sivut rullaavat taas vauhdilla.
Paikkakunnan asiat ja tapahtumat kärjessä
Kansallisen mediatutkimuksen mukaan Itäväylän lukijoita kiinnostavat eniten (89 prosenttia vastaajista) oman paikkakunnan asiat ja tapahtumat. Koko maassa vastaava luku on 77 prosenttia.
–?Hyvinvointi ja terveys nousevat vastauksissa myös korkealle (46 prosenttia). Lisäksi ruuanlaitto ja leivonta ovat lähellä lukijoidemme sydäntä (44 prosenttia), Laine tarkastelee lukijoiden kiinnostuksen kohteita.
Lisäksi Itäväylä-lehden lukijoita kiinnostavat aihealueina tiede ja tutkimus, rakentaminen ja remontointi sekä urheilu ja liikunta.
–?Yllättäen myös politiikka ja yhteiskunnalliset asiat nousevat vastauksissa esille, Laine jatkaa ja odottaa mielenkiintoista vaalikevättä.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot