Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Viime kaudella SM3-luokassa Renault Twingolla kisannut Jussi Lindberg vaihtoi täksi kaudeksi nelivetoon. – Tarkoitus on ajaa 3–4 kilpailua kauden aikana.
Mika Laine
PORVOO Jussi Lindberg vaihtoi kilpakalustonsa etuvetoisesta nelivetoiseen ja ajaa ensimmäiset kisakilometrinsä kotikentällä. Tutuilla teillä ajaminen tuo omat haasteensa – ”Se ei ikinä ole helppoa!”
Sipoon autokerhoa edustava porvoolaiskuski Jussi Lindberg, 25, loikkaa täksi kaudeksi SM-sarjasta niin sanotulle opintovapaalle. Syynä on auton vaihto nelivetoiseen.
– Emme osallistu SM-sarjaan kaudella 2019, koska valmistautuminen jäisi liian lyhyeksi ja niihin kisoihin on turha lähteä harjoittelemaan uutta autoa. En halua lähteä hutiloiden hakkaamaan rahaa hukkaan, pohjan pitää olla kunnossa ja treenit takana, Lindberg kertoo.
Tarkoitus on ajaa kauden aikana 3–4 kilpailua. Kiikarissa ovat Porvoon Autopalvelu Ralli, Keravan Pienoisrallit 4.5, Jyväskylän Vetomies Ralli 1.8.–4.8. ja syksyllä SM-Ralli 30.8-31.8 tai 27.9-28.9. Kartanlukijana jatkaa viime vuodesta tutuksi tullut porvoolainen Tuuka Tyyskä, 32.
– Keravalla pystyn jo vertailemaan omaa tasoani muihin, mutta SM-kisoissa mitataan se vauhti. Jos Keravalla näyttää hyvältä, katson muuttuvatko suunnitelmat. Hyvä ottaa välillä happea ja katsoa menoa monesta eri suunnasta.
Jussi Lindberg pitää sapattivapaata SM-sarjan kisakaudesta ja tutustuu nelivetoiseen Mitsubishiinsa. – Tämä on pohjustuskausi ensi vuotta ajatellen. Tälle vuodelle on tulostavoitteiden sijasta enemmänkin kehittymistavoitteita.
Merja Forsman
Etuvetoisilla vuodesta 2012 lähtien
Lindberg on ajanut etuvetoisilla autoilla ensimmäisistä kisoistaan, vuodesta 2012 lähtien. Vielä viime vuonna alla kehräsi Renault Twingo R2 Evo. Nyt kalustona on N-ryhmän nelivetoinen Mitsubishi Lancer Evo 9 -malliin.
– Täytyy testata, jos tuolla menisi lujempaa, Lindberg sanoo.
Ajatus auton vaihtamisesta hautui vuodesta 2017 lähtien, mutta sopiva tilaisuus kurvasi eteen vasta muutama kuukausi sitten.
– Auto vaihtuu vaihtokauppana. En voinut ostaa uutta autoa ennen kuin edelliselle oli ostaja. Olisin kahden auton pantissa, eikä sitten olisi varaa ajaa. Odotin vuoden ennen kuin sopiva autokauppa osui kohdalle.
Jussi Lindbergin kalusto oli vielä rallia edeltävällä viikolla satoina osina.
Mika Laine
Kokemusta nolla metriä
Uudessa autossa on edelliseen verrattuna enemmän säätömahdollisuuksia ja asetuksia, ja vaihteisto on h-kaavion suorakytkentä. Nelivetoisessa autossa on myös parempi pito, ja kun moottori pyörittää kaikkia neljää pyörää, auton etenemiskyky tehostuu.
– Moni kuvittelee, että nelivedolla voi ajaa vaikka poikittain, mutta ei se kärsi yhtään hölmöilyä. Yhtä tarkkaa touhua sillä ajaminen on.
Toistaiseksi uusi kalusto on vielä satoina osina. Tavoitteena on saada auto kisakuntoon keskiviikkoon mennessä.
Tähän mennessä ainoa kokemus nelivetoisella ajamisesta on lyhyt kokeilu vuonna 2014 ja käväisy Mitsubishin ratin takana ennen kuin auto purettiin osiin.
– Kävin istumassa kuskin penkin takana ja katsoin, mitä nappeja siellä on. Jos Keka on ajanut 2 metriä omalla ralliautollaan, hän on jo 2 metriä minua edellä, Lindberg nauraa.
Auton kasaamisesta vastaa huoltomies Janne Lillqvist.
Kotikisan edut ja haitat
Kotikentällä kisailussa on Lindbergin mukaan omat etunsa ja haittansa.
– On eri asia tulla omasta kodista kisaamaan kuin matkustaa toiselle puolelle Suomea. Tulee lyhyt kisa, hyvässä mielessä.
Tutuista teistä Lindbergin mukaan ei ole kuin haittaa.
– Jos tulee tuttu tie kohdalle, ei ole helppoa ajaa. Se ei ikinä ole helppoa! Kun tietä on joskus ajanut henkilöautolla rajoitusten mukaan ja sitten lisääkin sata kilsaa lisää vauhtia, ajaa helposti ulos tieltä.
Vuoden 2016 Defa-ralleissa Lindberg osui tutulle tielle ja vietti ojassa 1,5–2 minuuttia.
–Porvoon Autopalvelu Ralli -kisojen tavoitteena on ehtiä maaliin ja kasvattaa vauhtia loppua kohden – ja startata tämä oppivuosi!
MERJA FORSMAN
toimitus@itavayla.fi
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot