Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Aku Ankan auton rakentaminen oli loviisalaisen Mikko Seppälän monivuotisen unelman täyttymys.
Marko Wahlström
LOVIISA, KESKUSTA–GARNISON Hymy karehtii ihmisten huulilla, kun vastaan tulee Aku Ankasta tuttu muhkea auto, jonka rekisterinumero on 313-AKU.
–?Kiva tällä Kääkättimellä on körötellä – varsinkin kesäaikaan lämpimällä kelillä, loviisalainen Mikko Seppälä sanoo ajaessaan halki kaupungin.
Neitsytajon hän suoritti maaliskuun viimeisen viikon lopulla.
–?Vein pyrstön (auton takapää) maalaukseen paikalliseen maalausliikkeeseen edellisellä viikolla.
Auton tekemiseen meni aikaa noin tuhat työtuntia.
–?Korona-aika edesauttoi rakentamista, kun olen ollut etätöissä kotona. Iltaisin on jäänyt aikaa, jota on vapautunut matkustamiselta työpaikalle, hydrauliikka-alalla työskentelevä Seppälä sanoo.
Auton takaosasta löytyy myös Aku Ankan veljenpoikien luukku.
Marko Wahlström
Haastavin oli veljenpoikien luukku
Projekti alkoi vuosi sitten, jolloin Seppälä alkoi tehdä etupäätä.
–?Tavoitteena oli saada se valmiiksi viime kesäksi, jolloin minulla oli vielä alkuperäinen lava takana.
Viime kesän pihatyöt loviisalainen vielä teki puutarhatraktorilla, kunnes sen muokkaus pääsi jatkumaan syksyllä.
–?Purin lavan ja aloin tehdä takaosaa, Seppä sanailee ankanpesässä ja auton kotitallissa.
Kaikki muodot on tehty käsivaralla ja auton kori valmistettu lasikuidusta.
–?Mitään muottia ei ole ollut, lukuunottamatta lokarien sisäosia, jotka laminoin trukin renkaaseen, käsityöntekijäksi paljastuva Seppälä sanoo.
Haastavin osuus oli auton takaosassa sijaitseva veljenpoikien luukku.
–?Ei siinä oikeasti kukaan voi, eikä saa matkustaa. Mutta repun tai tavaraa sinne voi laittaa, Seppälä jatkaa.
Aku Ankan auton jäähdytinsäleikkö on teippaus, jonka käsialaa on loviisalaisen mainostalon. Auto on virallisesti traktori, josta kertoo rekisterikilven keltainen väri.
Marko Wahlström
Synttärilahjaksi Siiri-tyttärelle
Idea Aku Ankan auton rakentamiseen syntyi alunperin jo seitsemän vuotta sitten, kun Mikko Seppälä näki Nettiauto.fi-verkkosivulla myynnissä olleen Aku Ankan auton.
–?Kajaanilainen kaveri oli tehnyt auton tyttärelleen päältä ajettavasta ruohonleikkurista ja Fiat 600:sta. Koska auto oli tehty kahdesta eri ajoneuvosta, sitä ei saatu rekisteröityä liikennekäyttöön, Seppälä kertoo.
Loviisalainen halusi jalostaa ajatusta ja toteuttaa menopelin, jolla saa luvanvaraisesti ajaa liikenteessä.
–?Ensin ajatukseni oli toteuttaa projekti mopoautosta, mutta katsastusasemalla selvisi, että siihen ei ole juurikaan mahdollisuuksia saada muutoksia.
Oman versionsa takarajaksi hän asetti tyttärensä Siiri Seppälän 15-vuotissyntymäpäivän huhtikuun lopulla.
–?Se onnistui, ja vielä kuukauden etuajassa.
Takavalot, etulyhdyt ja suuntavilkut ovat Volkswagenin tarvikeosia.
Marko Wahlström
"Ei ollut mitään, johon tarvitsisi hakea muutosta"
Aku Ankan auto on virallisesti puutarhatraktori.
–?Itse asiassa tieliikennelaista löytyi porsaanreikä: kaikista muista ajoneuvoista (mopo, moottoripyörä, linja-auto, rekka tai henkilöauto) koskee asetus muutoksista, mutta traktorista ei ole, Mikko Seppälä sanoo.
Loviisalainen kävi Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) ja katsastusaseman kanssa kirjeenvaihtoa asiasta vuoden päivät.
–?Sain bumerangina vastauksen, jossa minulta tiedusteltiin, että mihin haen muutosta, kun ei ole mitään, johon tarvitsisi muutosta. Laista ei löytynyt kohtaa, mihin olisi voinut vedota, Seppälä jatkaa.
Ankka-harrastajalla noin 4 000 Aku Ankkaa -lehteä
Se, miksi loviisalaismies päätyi rakentamaan juuri Aku Ankan auton johtuu hänen rakkaasta harrastuksestaan.
–?Olen pienestä pitäen kerännyt ja lukenut Aku Ankkoja. Auton muodot ovat vuosien varrella iskostuneet verkkokalvolle, Mikko Seppälä naurahtaa.
Hän paljastaa, että Aku Ankat tilaa edelleen hänen isänsä.
–?Minä vastaan niiden arkistoinnista. Kun olimme pieniä, meille tuli Aku Ankka, jonka tilaus vain jatkui ja jatkui.
Seppälän kotiarkistoon on kertynyt kolmea julkaistua numeroa lukuunottamatta kaikki suomenkieliset Aku Ankka -lehdet vuodesta 1951 alkaen.
–?Niitä on ilmestynyt nelisen tuhatta numeroa. Yksi huone on varattu Ankkalinnalle kokonaan. Joukossa on Aku Ankka -lehtien lisäksi taskukirjoja ja Roope-setä -taskukirjat.
FAKTA
John Deere Gator TS lukuina
* Moottorin tilavuus: 401 kuutiosenttimetriä
* Teho: 8,2 kilowattia (11,1 hevosvoimaa)
* Huippunopeus: 35 kilometriä/tunti
* Vaihteisto: Automaatti
* Akseliväli: 1?766 millimetriä
* Jarrut: Takajarrut
* Avo-ohjaamo: 2 henkilöä. Istuimet John Deeren alkuperäiset, jotka on maalattu elastisella maalilla. Penkeissä on jousitus.
* Varusteet: 12 voltin virtalähde, nopeusmittari, ajovalot ja suuntavilkut, hitaan ajoneuvon kolmio, hansikaslokero ja polttoainemittari
* Polttoainetankki: 19 litraa
* Kulutus: noin litra tunnissa
* Rekisteritunnus: 313-AKU
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot