Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Matsmartin teettämän tutkimuksen mukaan Uudellamaalla jo 24 prosenttia vastaajista on ostanut ruokaa verkosta.
Arkisto/Maija Mattila
ITÄ-UUSIMAA Jo 24 prosenttia uusmaalaisista on ostanut ruokaa verkosta, mikä on enemmän, kuin koko maassa keskimäärin. Tämä selviää hävikkiruoan verkkokaupan Matsmartin teettämästä tutkimuksesta, johon osallistui 1?020 vastaajaa (18–74-vuotiaita) koko Suomessa. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS viime kesä–heinäkuussa.
Koko maassa 20 prosenttia suomalaista on jo kokeillut ruoan ostamista verkosta. Tutkimuksen mukaan kaikista innokkaimmin ruoan verkko-ostamista ovat kokeilleet naiset (24 prosenttia). Lisäksi ruokaa verkosta ovat ostaneet erityisesti 25–39-vuotiaat (30 prosenttia).
–?Ruoan ostaminen netistä on tunnetusti ottanut merkittävän harppauksen tänä vuonna ja Uudellamaalla ruoan verkko-ostamista on kokeiltu jopa muuta maata useammin. Se on vielä kuitenkin harvinaisempaa kuin esimerkiksi vaatteiden nettiostaminen. Toivottavasti luvut ovat tulevaisuudessa lähempänä toisiaan, koska pastapaketin tilaaminen verkosta ei ole todellisuudessa sen ihmeellisempää kuin vaikka t-paitojen ostaminen, Matsmartin Suomen-liiketoiminnasta vastaava Michaela Böckelman sanoo.
Yli 50-vuotiaista harva on ostanut ruokaa verkosta
Koko Suomessa ruoan ostaminen verkosta on muuta väestöä harvinaisempaa 50 vuotta täyttäneiden joukossa: heistä vain 12 prosenttia kertoo ostaneensa ruokaa verkosta.
–?Tutkimuksemme mukaan suhteellisen harva 50 vuotta täyttänyt tai sitä vanhempi on ostanut ruokaa netistä. Lisäksi suurin osa heistä ei pyydä ystäviltään tai sukulaisiltaan apua tuotteiden ja palveluiden ostamiseen, vaan mieluiten käydään itse ostamassa kivijalkakaupasta. Juuri tämä kohderyhmä kuitenkin hyötyisi eniten ruoan verkko-ostamisesta nyt, mikäli palvelua vaan on tarjolla omalla paikkakunnalla, Böckelman jatkaa.
Verkkokauppa Matsmart myy esimerkiksi tavarantoimittajien jäännöseriä, jotka muutoin saattaisivat päätyä hävikkiin. Matsmart aloitti toimintansa Suomessa vuonna 2017. Viime vuonna suomalaiset pelastivat 1,2 miljoonaa kiloa ruokaa Matsmartin kautta.
FAKTALAATIKKO
Ostanut ruokaa verkosta (maakuntakohtaiset prosenttiluvut):
* Koko Suomi 20 prosenttia
* Etelä-Karjala* 7 prosenttia
* Etelä-Pohjanmaa 8 prosenttia
* Etelä-Savo* 15 prosenttia
* Häme 22 prosenttia
* Kainuu* 19 prosenttia
* Keski-Pohjanmaa* 0 prosenttia
* Keski-Suomi 27 prosenttia
* Kymenlaakso* 28 prosenttia
* Lappi 5 prosenttia
* Päijät-Häme 23 prosenttia
* Pirkanmaa 29 prosenttia
* Pohjanmaa* 16 prosenttia
* Pohjois-Karjala 5 prosenttia
* Pohjois-Pohjanmaa 20 prosenttia
* Pohjois-Savo 11 prosenttia
* Satakunta 18 prosenttia
* Uusimaa 24 prosenttia
* Varsinais-Suomi 12 prosenttia
* Tähdellä merkityissä maakunnissa vastaajamäärä oli alle 30, joten prosenttiluvut ovat vain suuntaa-antavia.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot