Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Suuri keittokattila – täynnä makkarakeittoa – lienee yksi harvinaisempia auton katolle unohtuneita asioita tavanomaisten kahvikuppien, lompakoiden ja kännyköiden ohella.
Arkisto/Milla Hannula
ITÄ-UUSIMAA Neste K -liikenneasemaketjun viime heinäkuussa teettämässä online-kyselyssä kartoitettiin suomalaisten autoiluun liittyviä tapoja ja mieltymyksiä. Vastauksista löytyi myös noloja kömmähdyksiä ja tilanteita.
–?Automme katolle jäi kerran eväskori, minkä huomasimme vasta rannalla. Naapurimme oli todistanut tapahtuneen, eräs vastaaja kertoo.
Vaikka 71 prosenttia vastaajista vakuutti, ettei ole koskaan jättänyt auton katolle mitään, eivät unohdukset ole pelkkää urbaanilegendaa.
Kolme yleisimmin auton päälle jäävää asiaa ovat esineitä, joita käsitellään juuri rattiin hypätessä tai huoltoasemalta lähdettäessä: lompakko (10 prosenttia), kahvikuppi (6 prosenttia) ja puhelin (5 prosenttia). Muita usein unohtuvia esineitä ovat hanskat, eväät, lumiharja, avaimet ja bensatankin korkki.
Tämän lisäksi katolle on unohtunut erikoisempiakin asioita: pizzoja, kukkakimppuja tai äänilevyjä oli jäänyt useammalta vastaajalta. Harvinaisempia, mutta varmasti sitäkin ikimuistoisempia unohduksia olivat muun muassa pöytähopeat, setelitukku, kahvinkeitin ja suuri keittokattila – täynnä makkarakeittoa.
Älä häslää, pidä mieluummin tauko
Kyselyn perusteella voi todeta, että vaikka suurin osa keskittyy ajamiseen, on osa suomalaisista varsinaisia multitaskaajia myös autoillessa.
Ratin takana on muun muassa meikattu, ajettu partaa, vaihdettu vaatteita, kuherreltu matkakaverin kanssa ja katsottu jopa elokuvia tai urheilua. Onneksi näitä suorituksia oli vain muutamilla prosenteilla vastaajista.
Yleisempiä oheistoimintoja olivat syöminen (69 prosenttia), radiokanavilla surffailu (61 prosenttia), takapenkille kurottelu (39 prosenttia) ja tekstiviestin kirjoittaminen (37 prosenttia).
Vaikka kanavan vaihtaminen tai kahvin hörppääminen olisi rauhallisessa tilanteessa melko turvallista, muistuttaa Liikenneturvan asiantuntija Ida Maasalo, että kaikki oheistoiminta voi herpaannuttaa keskittymistä liikenteestä.
–?On aina parempi pysähtyä, pitää tauko ja toimittaa asia turvallisesti, hän suosittaa.
Ajovirheet nolostuttavat liikenteessä
–?Ajaessani laina-autolla varashälytin huusi koko matkan ajan, koska en tiennyt miten se sammutetaan, eräs vastaajista toteaa.
Vastaajilta kysyttiin myös, mitä he pitävät noloimpana ratin takana sattuneena kömmähdyksenä. Noloina kokemuksina mainittiin tauotta huutamaan jäänyt varashälytin, uimapuku päällä poliisin pysäyttämäksi joutuminen, auton kaasuttelu matalaan tolppaan niin perusteellisesti, että tolppa tuli pohjasta läpi sekä autopesuun jumiutuminen ja bensakorkin avaimen unohtuminen puolison taskuun eri maahan – joka tietenkin ilmeni siinä vaiheessa, kun tankki oli melkein tyhjä.
Suurin osa nolosteli kuitenkin varsin inhimillisiä huolimattomuusvirheitä: auton sammumista liikennevaloihin tai betoniporsaaseen peruuttamista tyhjällä parkkipaikalla. Osa puolestaan vastasi, ettei nolostele mitään.
Kyselyyn vastasi K-Kylä-asiakasyhteisössä yhteensä 1?180 iältään 18–70-vuotiasta K-Plussa-asiakasta. Kyselyn toteutti K-ryhmä tutkimusyritys Nepan kanssa.
FAKTALAATIKKO
Muita Neste K:n kyselyn tuloksia:
• 84 prosenttia vastaajista ajaa mieluiten radiota tai musiikkia kuunnellen, vain 9 prosenttia jutellen.
• Suosituin taukoväli pidemmällä matkalla on 2 tuntia (31 prosenttia).
• Epäsiistit WC-tilat on selkeästi isoin pettymyksen aiheuttaja pysähdyksen aikana (45 prosenttia).
• Enemmistö vastaajista istuu itse mieluiten ratin takana (65 prosenttia), vain 32 prosenttia etupenkillä kuskin vieressä.
• Etupenkillä kuskin vieressä on kuitenkin se paikka, jossa vastaajia on pelottanut eniten (59 prosenttia).
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot