Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Norjalaisen Elf-mallin mukaan tehty soutupursi on porvoolaisen puuveneveistäjä Mats Vuorenjuuren ensimmäinen alusta loppuun tekemä venemalli. – Veneen nimi Eldir on muinaisnorjaa ja tarkoittaa tulenkantajaa, hän kertoo.
Mika Laine
PORVOO, ILOLA Porvoolainen puuveneveistäjä Mats Vuorenjuuri on saanut valmiiksi esikoisensa, brittiläisen Iain Oughtredin suunnitteleman Elf-soutupurren.
–?Vene pohjautuu norjalaisiin soutupursiin, joita on käytetty kalastus- ja työveneinä, ilolalainen kertoo.
Oughtred on soveltanut Pohjoismaissa satoja vuosia, jopa vuosituhat sitten kehittyneen limisaumatekniikan moderniin vaneriepoksikonstruktioon.
–?Vene tehdään liimaamalla, kun aikaisemmin laudat liitettiin yhteen rautaniiteillä, puutapeilla tai ommeltiin juurilla yhteen, Vuorenjuuri sanoo.
Veneen ensiesittely tapahtui Kotkan Puuvenemessuilla viime kesänä ja markkinointityö jatkui Vene-messuilla helmikuussa.
–?Vene sai jo Kotkassa hyvän vastaanoton. Monen mielestä se on sympaattinen ja sopivan pieni, Vuorenjuuri sanoo.
Epoksilla käsitelty puuvene on huoleton
Porvoolainen sanoo seuraavansa useita venesuunnittelijoita.
–?Oughtred on yksi lempisuunnittelijoistani, koska hän yhdistää perinteisen venetyypin ja soveltaa siihen modernia tekniikkaa.
Vuorenjuurta kiehtoo liimatekniikassa se, että sillä saadaan hyvin kevyitä ja jäykkiä runkoja aikaiseksi.
–?Kun vene käsitellään epoksilla molemmilta puolilta, se on huoleton ja kestää kuivasäilytystä, eikä se ime koskaan vettä.
Kevyt ja jäykkä okumevaneri on pinnoitettu molemmilta puolin kolmikerroksisella epoksilla sekä käsitelty lopuksi UV-suojalakalla.
Ensimmäisen veneen rakentaminen vei 3,5 kuukautta
Ensimmäisen veneen rakentamiseen Vuorenjuurelta kului aikaa 3,5 kuukautta.
–?Työskentelin kolme–neljä tuntia päivässä. Liimatun rakenteen pitää antaa välillä rauhassa kuivua, Vuorenjuuri kertoo.
Hän rakentaa veneitä kotitalonsa yhteydessä olevassa verstaassa.
–?Uskon, että seuraava vene valmistuu jo nopeammin, Vuorenjuuri tuumaa.
Hän rakentaa samalla tekniikalla myös kanootteja, jonka mallin porvoolaisveistäjä on suunnitellut itse.
–?Ensimmäisen Frelsi-kanootin myin viime kesänä. Kanootti painaa 13 kiloa ja on hiukan vajaa neljä metriä pitkä, Vuorenjuuri kertoo.
Tällä hetkellä miehellä on verstaallaan työn alla 5,5-metrinen moottorivene Point Comfort 18, joka pohjautuu amerikkalaisiin työveneisiin. Vene on Doug Hylanin suunnittelema.
Muita tuotantoon tulevia malleja ovat Shetlannin saarten soutupursiin perustuva, Iain Oghtredin suunnittelema merikelpoinen retkivene Caledonia Yawl, Hank Bravon suunnittelema pieni liukuvarunkoinen Tango Skiff ja kaksipaikkainen purjehduskanootti Heita, joka on Mats Vuorenjuuren omaa käsialaa.
Lähiveneilyssä vene odottaa peräkärryssä
Porvoolainen haluaa myös madaltaa veneilyn kynnystä, kun pieni, kevyt ja helppokäyttöinen vene voi olla vaikka kärryssä omalla pihalla lähtövalmiina.
–?Kutsun tällaista veneilyä lähiveneilyksi, Vuorenjuuri sanoo.
Hänen tarkoituksena on tarjota liimatekniikalla rakennettuja veneitä sellaisille ihmisille, jotka ovat ehkä ennen olleet puuveneharrastajia, mutta kokeneet sen sittemmin työlääksi.
–?Toisaalta yritän löytää myös uusia harrastajia, jotka tykkäävät puun ilmeestä ja olosta, mutta eivät halua perinteistä puuvenettä sen huoltojen takia.
Perinteistä lautavenettä pitäisi säilyttää mielellään vedessä tai varjossa ja sopivan kosteassa olosuhteessa, koska muuten vene ravistuu.
–?Tällaisina leutoina talvinakin veneilykautta voi huoletta jatkaa, koska epoksilla pinnoitettu limisaumavene ei myöskään kärsi pakkasesta, Vuorenjuuri sanoo.
Harrastuksesta tuli toinen ammatti
Ilolalalainen on harrastanut vuosikymmenet puuveneiden kunnostamista projektiluonteisesti.
–?Olen ostanut huonokuntoisia veneitä, laittanut niitä kuntoon, käyttänyt ja myynyt edelleen. Harrastuksen kautta olen oppinut työskentelemään puuveneiden kanssa, hän sanoo.
Nordic Craftin verstastilat mahdollistivat sen, että harrastuksesta tuli toinen ammatti. Hän tekee edelleen myös graafisen suunnittelijan ja valokuvaajan töitä.
–?Ammatit täydentävät toisiaan hyvin. Kahdeksan tuntia tietokoneen ääressä istuessa ei ole terveellistä. Koen, että minulla on ehkä enemmän virtaa, kun teen iltapäivällä fyysistä työtä. Työtilanteen mukaan voin myös vuorotella verstaan ja suunnittelutöiden välillä, Vuorenjuuri sanoo.
FAKTALAATIKKO
Elf-malli (norjalainen Faering-tyyppi)
* Pituus: 4,57 metriä
* Leveys: 1,34 metriä
* Paino: noin 65 kiloa (purjemalli 75 kiloa)
* Kantavuus: 250 kiloa
* Materiaali: okume- tai khayavaneri (runko) sekä oregonmänty (kölipuu, kaaret ja parraslistat)
* Purje: noin 5-neliömetrinen loggerttipurje
* Suunnittelu: Iain Oughtred
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot