Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Askolan Korttian pellot toimivat ruohonleikkureiden Baltic Cupin LeMans-sarjan päätöskilpailun näyttämönä.
Mika Ollila
ASKOLA, KORTTIA Ruohonleikkureiden Baltic Cupin LeMans-sarjan päätösosakilpailu ajettiin lauantaina Askolan Korttialla erittäin haastavissa olosuhteissa. Kilpailuluokkia oli kaksi, avoin ja vakio.
Kilpailuun oli ilmoittautunut yhteensä 15 joukkuetta, joista neljä oli saapunut kisaamaan Virosta.
Yleisöä oli sateisesta kelistä huolimatta saapunut seuraamaan paikanpäälle hieman toistasataa vauvasta vaariin.
Kolmen tunnin ajon jälkeen rataa kiersi enää viisi kilpailujoukkuetta, muiden jouduttua keskeyttämään teknisten ongelmian takia.
Kisan ylivoimaiseen voittoon ajoi Aratoga Virosta. Vaativassa kilpailussa virolaisten joukkueessa oli ratkaisevassa osassa rengasvalinta. Kilpakumppanit hämmästelivät pito-ominaisuuksia lähes sileäkuvioisessa renkaassa.
– Aratoogalaiset tulevat heittämällä ohi ylämäessä, totesi team Tyrvään kuljettaja.
Avoimen luokan voittajatiimi kiersi liukkaan vajaan 400 metrin pituisen radan kolmen tunnin aikana 115 kertaa.
Toiseksi ajoi Sipoon säätäjät 90 kierroksella ja kolmas oli Lounais-Suomen Q-Ryhmä 43 kierroksella.
Vakioluokan voittoon liukasteli Team Kimari 46 kierroksella.
Lähtökiihdytyksessä avoimen luokan takaa lähteneet vakioluokkalaiset pääsivät heti savikylpyyn.
Mika Ollila
Kauden aikana ajetaan kuusi osakilpailua, joista yksi osakilpailu Virossa.
– Tämän vuoden viimeinen osakilpailu piti ajaa Mäntsälässä, mutta heille tuli järjestämisen kanssa esteitä joten tulimme tänne Korttialle, sarjapromoottori ”Leikkuriparooni" kertoo.
Korttialla on ajettu LeMans-kisaa kaksi kertaa aikaisemmin ja tämä on mukava lisä kylän tapahtumakalenteriin.
– Saimme viereisen pellon käyttöömme maanomistajalta niin se mahdollisti kilpailun järjestämisen, kertoo kyläyhdistyksen puheenjohtaja Jouko Pihlaja.
Yleisölle oli tarjolla maukas kenttäkeittiö buffee, joten nälkäisenä ei tarvinnut kisaa seurata.
Kolmen tunnin kisa oli kuljettajille fyysisesti erittäin raskas.
Haastavat olosuhteet teettivät myös mekaanikoilla töitä.
Mika Ollila
Ruohonleikkurikisaa ajetaan lähes kaikenlaisilla alustoilla ja radoilla jäästä asfalttiin. SM-sarjan kisat ovat yleensä kolmetuntisia.
Kilpailussa on tarkoitus ajaa määrätyssä ajassa mahdollisimman monta ratakierrosta. Eniten ratakierroksia ajanut voittaa.
Kilpailun lähtöjärjestys joko arvotaan tai ajetaan harjoittelu aika-ajo noin yksi tunti. Startti tapahtuu yhteislähdöllä. Kilpailussa kuljettajaa saa vaihtaa varikolla niin usein kun halutaan ja leikkuria saa huoltaa niin paljon ja niin usein kuin haluaa.
Polttoaineen tankkaus suoritetaan varikolla ainoastaan järjestäjän siihen tarkoitukseen varaamalla alueella. Leikkuri tulee olla sammutettuna tankkauksen ajan.
Kuljettajaa ei saa vaihtaa tankkauspisteessä tankkauksen aikana vaan joko ennen tai jälkeen tankkauksen.
Kilpailu on haastavaa niin kuljettajille, teknikoille kuin ajokille ja siksi nopein leikkuri radalla ei aina voita vaan kestävä ja luotettava kilpuri sekä tiimi joka ratkaisee tekniset ongelmat nopeimmin. Myös virheetön ajo on yksi menestyksen avaimista
Ruohonleikkureiden LeMans Askolan Korttialla 19.10.2019, tulokset
Avoin luokka
1. Aratoga, (Viro) 115 kierrosta
2. Team Sipoon säätäjät 90 kierrosta
3. Q-Ryhmä (Lounas-Suomi) 43 kierrosta
Vakioluokka
1. Team Kimari 46 kierrosta
2. Team Tyrvää 27 kierrosta
3. Vötikmetsä (Viro) 24 kierrosta
Kaikki valmista kolmen tunnin kestävyysajoa varten.
Mika Ollila
Kisan alussa kilpailijat vielä erotti toisistaan.
Mika Ollila
Kalusto ja kuljettajat olivat kovilla kolmen tunnin kisassa.
Mika Ollila
Olosuhteet Korttian radalla olivat erittäin haastavat ja liukkaat.
Mika Ollila
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot