Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Loviisan kaupunginhallitus esittää valtuustolle, että Loviisa on kiinnostunut liittymään itäisen rantaradan hankeyhtiöön.
Arkisto/Mika Mykkänen
LOVIISA Loviisan kaupunginhallitus päätti kokouksessaan viime viikolla esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunki on kiinnostunut liittymään mukaan ratahankeyhtiön osakkaaksi.
Kaupunginhallitus edellyttää, että valtio päättää ratalinjauksen toteuttamisesta ja että ratalinjaus suunnitellaan elinkeinoelämää ja henkilöliikennettä palvelevana sekaliikenneratana Helsingistä Porvoon, Loviisan ja Kotkan kautta itään.
Loviisan kaupungin osuus on alustavasti kuusi miljoonaa euroa jaksottuen 6–10 vuodelle päätöksestä yhtiön perustamisesta.
Liikenne- ja viestintäministeriön alustavan arvion perusteella suunnittelukustannukset Porvoo–Kotka–Luumäki -linjauksessa ovat noin 110 miljoonaa euroa, joka jakautuisi 51 prosenttia valtiolle sekä 49 prosenttia kunnille ja muille osakkaille.
Itäisen rantaradan osalta kunnille ja muille toimijoille kohdistuva alustava rahoitus olisi tästä 54 miljoonaa euroa. Rahoitus jakautuisi mukana olevien kuntien ja elinkeinoelämän toimijoiden kesken siten, että kuntien osuus olisi 39 miljoonaa euroa ja yksityisten rahoittajien 15 miljoonaa euroa.
Loviisan kaupungin reunaehtona hankeyhtiön perustamisneuvotteluihin ja pääomittamiseen on, että hankeyhtiö suunnittelee Itäisen rantaradan (Helsinki–Porvoo–Loviisa–Kotka–Hamina–Luumäki/Vaalimaa-linjauksen). Itäinen rantarata tulee rakentaa tavara- ja henkilöliikenteen käyttöön soveltuvana sekaliikenneratana, jolloin radasta hyötyvät matkustajat, elinkeinoelämä, teollisuus ja transitoliikenne. Monipuolinen käyttö hyödyntää suuren investoinnin tehokkaasti tuottaen talouskasvua ja työllisyyttä koko Suomelle.
Aloituskokous kuntien kanssa kesäkuussa
Liikenne- ja viestintäministeriö on kartoittanut kuntien alustavaa halukkuutta osallistua hankeyhtiön perustamiseen ja itäisen suunnan suunnittelun rahoitukseen. Aloitustilaisuus kuntien kanssa pidettiin kesäkuun lopulla.
Tilaisuudessa keskusteltiin hankeyhtiövalmistelun aloittamisen reunaehdoista Väyläviraston laatiman selvityksen pohjalta. Väyläviraston selvitys Itä-Suomen junaliikenteen kehittämisestä julkaistiin toukokuun lopulla.
Itäisen suunnan hankeyhtiöneuvottelut käytäisiin samoilla ehdoilla kuin perusteilla olevien Suomi-rata- ja Turun tunnin juna -hankeyhtiöiden neuvottelut. Hankeyhtiön toimialana ja tehtävänä olisi hankkeeseen liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.
Kaikkia suuria raideliikenneinvestointeja edistetään talouspoliittisen ministerivaliokunnan viime vuoden syyskuussa puoltamien linjausten mukaisesti.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot